کد خبر : 414435 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۱/۲۵ - 12:11
اقدامات پیدا و پنهان آمریکا علیه ایران

ستاره صبح انلاین-اکنون آمریکا در حال تدارک تهاجم نظامی غیرطبیعی در ائتلاف با اسرائیل و کشورهای عربی منطقه علیه ایران است. ... تحلیلگران نظامی غرب تخمین می‌زنند که مداخله نظامی علیه ایران، نوعی تکرار آنچه قبلاً در عراق، لیبی و سوریه دیده‌ایم باشد.

حمله هواپیمای بدون سرنشین به اصفهان که اسرائیل مسئول آن است، چه مستقیماً یا از طریق استفاده از تروریست‌های کرد به عنوان نیروهای نظامی نیابتی، یک تحریک عمدی به‌منظور وادار کردن ایران به انتقام‌گیری عجولانه است.

گزارش برخی رسانه‌های اسرائیلی مانند «تایمز اسراییل» که در آن از حملات «تلافی‌جویانه ایران» به اهداف غیرنظامی اسرائیل خبر داده‌اند، به‌وضوح نشان‌دهنده نیات شوم اسرائیل برای تحریک ایران است.

برخلاف نتانیاهو و نخبگان سیاسی اسرائیل، کارشناسان اطلاعات نظامی اسرائیل اعلام می‌کنند که ایران را تهدیدی واقعی برای اسرائیل نمی‌دانند. در این هفته‌ها، اعتراضات گسترده علیه رژیم نتانیاهو در سراسر اسرائیل برگزار شده و اپوزیسیون اسرائیل دولت افراطی راست او را تهدیدی بزرگ‌تر از ایران برای اسرائیل خوانده است.

در نهایت باید به ارزیابی موسسه معتبر مطالعات امنیت ملی اسرائیل نیز اشاره کرد که بر اساس آن بزرگ‌ترین تهدید امنیتی برای اسرائیل را وخامت روابط با آمریکا می‌داند. آیا فشارهای سیاسی داخلی، مبارزه برای قدرت و تمایل نتانیاهو برای جلب رضایت متحدان آمریکایی خود، دلایل اصلی هستند که نخست‌وزیر اسرائیل بی‌پروا به درگیری نظامی بسیار خطرناک با ایران عجله می‌کند؟

برای مثال تجاوز احتمالی به ایران می‌تواند به‌راحتی با درگیری در اوکراین ادغام شود و به یک جنگ جهانی تبدیل شود.

ایران آزار و اذیت شیعیان در منطقه را محکوم می‌کند و همچنین آزار و شکنجه فلسطینی‌ها را که اکثراً سنی هستند را نیز محکوم می‌کند. به همین ترتیب، ایران سیاست تهاجمی آذربایجان در قبال ارمنستان را محکوم کرده است، علیرغم این واقعیت که ایران و آذربایجان هر دو عمدتاً شیعه هستند، آمریکا، اسرائیل، انگلیس و دیگر قدرت‌های استعماری سابق اروپایی، کشورهایی هستند که با تأمین مالی و تسلیح افراط‌گرایان در منطقه سعی در گسترش نفرت در بین مسلمانان دارند. راهبرد دیگر این است که رژیم‌های موجود را با پول و امتیازات به سازش بکشانند و یا در صورت شکست، رژیم‌های دست‌نشانده را به‌جای آن‌ها به قدرت برسانند. این مهارتی است که آمریکایی‌ها دارند. یکی از راهبردهای آمریکا و غرب، تفرقه‌افکنی بین مکاتب و شاخه‌های مختلف اسلام است.

یک‌لحظه مهم دیگر این است که روسیه و چین نباید در وهله اول اجازه دهند حمله ائتلاف اسرائیلی-آمریکایی علیه ایران اتفاق بیفتد زیرا خطرات آن‌ زیاد است و نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. حمله به ایران برای روسیه و چین به‌سادگی قابل‌بحث نیست، زیرا سبب نفوذ آمریکا به اوراسیا خواهد شد که منجر به تضعیف چشمگیر و تجزیه احتمالی دو ابرقدرت خواهد شد.

داوور اسلوبودانوویچ وویاچیچ

11 فوریه 2023

تارنمای بنیاد استراتژیک کالچر

برگردان و کوتاه‌سازی علی‌اصغر شهدی

[email protected]