کد خبر : 414336 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۱/۲۰ - 11:50
تعداد کشته شدگان زلزله ترکیه و سوریه از 21000 نفر گذشت/ 400 تا 500 نفر زیر هر ساختمان فروریخته محبوس هستند رئیس جمهور ترکیه ضمن رد انتقادهای فزاینده گفت: امدادگران به بیرون کشیدن بازماندگان از زیر آوارها در سرما ادامه می دهند.

به گزارش ستاره صبح آنلاین به نقل از رویترز: رجب طیب اردوغان در اولین بازدید خود از بدترین منطقه ترکیه پس از زمین لرزه های 7.8 و 7.5 ریشتری که چند ساعت پس از یکدیگر رخ دادند، به مشکلات اولیه اذعان کرد اما گفت که اکنون امدادگران به خوبی کار می کند.

امدادگران برای رهایی مردم از زیر آوار تلاش کنند.  ترکیه بزرگترین زلزله قرن حاضر را در منطقه مرزی با سوریه تجربه کرد.


زلزله ترکیه و سوریه: آنچه تاکنون در روز سوم می دانیم
«البته کاستی هایی وجود دارد.  اردوغان در سفر به هاتای، استان جنوبی که بالاترین آمار تلفات را در کشور دارد، گفت: نمی‌توانستیم برای چنین فاجعه‌ای آماده بوده باشیم.

بسیاری از ترک‌ها از کمبود تجهیزات و پشتیبانی شکایت دارند، زیرا با درماندگی در کنار آوار بلوک‌های آپارتمانی خود منتظر مانده‌اند و علیرغم شنیدن فریادهای کمک، قادر به نجات خویشاوندان و همسایه‌های محبوس در داخل آن نیستند.

اردوغان انتقادهای فزاینده از تلاش های نجات را محکوم کرد. این زمان برای اتحاد، همبستگی است. من نمی توانم افرادی را که برای منافع سیاسی کمپین های منفی انجام می دهند، معذب کنم."

مقامات رسمی تایید کرده اند که 12391 نفر در ترکیه پس از زلزله های دوقلو  جان خود را از دست داده اند. به گفته مقامات سوری و یک گروه نجات در شمال غرب سوریه که تحت کنترل شورشیان است، تعداد کشته شدگان در آنجا به 2992 نفر رسیده است که مجموع مجموع کشته ها را به 15383 رساند.

کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که تلفات در هر دو کشور بیشتر و شاید بیش از دو برابر شود، زیرا صدها ساختمان فروریخته در بسیاری از شهرها به آرامگاه افرادی تبدیل شده‌اند که در زمان وقوع اولین زمین‌لرزه در صبح زود خواب بودند.

اردوغان که نگران تأثیر هرگونه تصوری است که دولتش در واکنش به مرگبارترین زلزله ترکیه از سال 1939 شکست خورده است، وضعیت اضطراری را در مناطق مربوطه اعلام کرده و نیروها را برای کمک فرستاده است. او همچنین وعده مسکن جدید در ظرف یک سال را برای بی خانمان ها در 10 استان آسیب دیده، جایی که تخمین زده می شود 64,000 ساختمان ویران شده است، داده است.

کمال قلیچداراوغلو، رهبر اصلی ترین حزب مخالف ترکیه، روز چهارشنبه دولت را به عدم همکاری با مقامات محلی و تضعیف سازمان های غیر دولتی که می توانند کمک کنند، متهم کرد.

من از اینکه به آنچه در حال رخ دادن است بالاتر از سیاست نگاه کنم و با حزب حاکم همسو می شوم امتناع می کنم. قلیچداراوغلو گفت: این فروپاشی دقیقاً نتیجه سیاست‌های سودجویانه سیستماتیک است. اگر کسی مسئول این روند باشد، آن اردوغان است. این حزب حاکم است که 20 سال است کشور را برای زلزله آماده نکرده است.»

در همین حال، بازماندگان در جنوب ترکیه و شمال غرب سوریه ، دومین شب را در سرمای یخبندان گذراندند، بسیاری در اتومبیل های خود یا زیر پتو در خیابان ها پناه بردند، از ترس بازگشت به ساختمان های بالقوه ضعیف شده.


طوفان زمستانی و دمای زیر صفر باعث شده است که بسیاری از جاده‌ها در منطقه - که برخی از آنها قبلاً در اثر زلزله‌ها آسیب جدی دیده‌اند - تقریباً غیرقابل عبور کرده و منجر به ترافیکی شده است که در برخی مناطق کیلومترها کشیده می‌شود. کمبود تجهیزات سنگین نیز به شدت مانع از عملیات امداد و نجات شده است.

در بسیاری از مناطق زلزله زده ترکیه، مغازه ها بسته بودند و گرما وجود نداشت، زیرا لوله های گاز برای جلوگیری از انفجار بسته شده بود. سمیره چوبان، معلم مدرسه شیرخوارگان در هاتای، به خبرگزاری فرانسه گفت: «برادرزاده، خواهر شوهرم و خواهر خواهر شوهرم در ویرانه هستند.

آنها در زیر ویرانه ها گیر افتاده اند و هیچ نشانی از زندگی وجود ندارد. ما نمی توانیم به آنها دسترسی پیدا کنیم. ما سعی می کنیم با آنها صحبت کنیم، اما آنها پاسخ نمی دهند... ما منتظر کمک هستیم. اکنون 48 ساعت گذشته است.»

مقامات گفته اند که حدود 13.5 میلیون نفر در ترکیه تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته اند. با این حال، مقامات کمک‌رسانی به‌ویژه از وضعیت سوریه، که قبلاً توسط 11 سال جنگ داخلی ویران شده بود، که تلاش‌های امدادی را بسیار پیچیده کرده است، نگران شدند.

حتی ساختمان هایی که فروریخته اند نیز به شدت آسیب دیده اند. اکنون افراد زیر آوار بیشتر از افراد بالای آن هستند.

«400 تا 500 نفر در زیر هر ساختمان فروریخته محبوس هستند که تنها 10 نفر در تلاش برای بیرون کشیدن آنها هستند و هیچ ماشین آلاتی وجود ندارد. محمد شیبلی، از گروه نجات کلاه سفیدها، گفت که مردم "هر ثانیه می میرند" و درخواست کمک کرد.

در حلب، دومین شهر آسیب دیده سوریه، یوسف، 25 ساله، از روز دوشنبه در کنار آوار یک واحد مسکونی منتظر اخبار پدر، مادر، برادر، خواهر و برادرزاده اش بود. او گفت: «تاکنون چیزی در مورد آنها معلوم نیست. او گفت که بلافاصله پس از زلزله با آنها تلفنی صحبت کرد، اما از آن زمان چیزی نشنیده است.

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه تایید کرد که 3.5 میلیون یورو (3.1 میلیون پوند) کمک به سوریه ارسال خواهد کرد که در حال حاضر مشمول تحریم‌های این اتحادیه است، پس از اینکه دمشق رسماً در روز چهارشنبه درخواست کمک کرد. اتحادیه اروپا همچنین 3 میلیون یورو کمک اولیه به ترکیه ارسال می کند.

یانز لنارچیچ، کمیسر مدیریت بحران اروپا، گفت که کمیسیون همچنین کشورهای عضو اتحادیه اروپا را تشویق می‌کند تا به درخواست دمشق برای تجهیزات پزشکی و مواد غذایی پاسخ دهند، در حالی که نظارت می‌کند تا اطمینان حاصل شود که هیچ کمکی از سوی دولت بشار اسد «منحرف نشده است».