کد خبر : 414287 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۱/۱۷ - 17:48
کشته شدن بیش از 2300 نفر در زلزله 7.8 ریشتری ترکیه و سوریه/ آخرین به روز رسانی ها بیش از 2000 نفر بر اثر زلزله ای که مرکز ترکیه و شمال غرب سوریه را در یکی از قوی ترین زمین لرزه های حداقل یک قرن اخیر در این منطقه به وقوع پیوست، کشته شدند، در حالی که ساعت ها بعد دومین زلزله قدرتمند تهدید کرد که تلاش های نجات را تحت تأثیر قرار می دهد.

به گزارش ستاره صبح آنلاین، وقوع زلزله 7.8 ریشتری در ترکیه و سوریه تا کنون تلفات و خرابی های گسترده ای به بار آورده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، تعداد قربانیان زمین لرزه روز دوشنبه در ترکیه و سوریه اکنون به بیش از 2300 نفر رسیده است.

سازمان مدیریت حوادث غیرمترقبه ترکیه نیز اعلام کرد  که به دلیل وقوع زلزله‌ قهرمان‌ماراش خطر وقوع سونامی در سوحل مدیترانه ترکیه وجود ندارد

 امروز ترکیه شاهد وقوع دو زلزله شدید بود که دومین زلزله از نخستین زلزله شدیدتر بود.

منابع ترکیه ای اعلام کردند که زلزله‌ای به قدرت 7.6 ریشتر بار دیگر استان قهرمان‌ماراش ترکیه را تکان داد. زلزله نخست صبح زود و زلزله دوم ظهر به وقوع پیوست.

ظهر امروز سازمان مدیریت حوادث غیرمترقبه ترکیه (آفاد) از وقوع زمین لرزه‌ای دیگر به بزرگی 7.6 ریشتر در منطقه البیستان در استان قهرمان‌ماراش خبر داد.

براساس سایت اطلاع رسانی این سازمان، این زلزله ساعت 13:24 به وقت محلی در عمق 7 کیلومتری زمین رخ داده است.

گفتنی است سازمان مدیریت حوادث غیرمترقبه ترکیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که زلزله‌ای به بزرگی 7.4 ریشتر در منطقه پازارجیک استان قهرمان‌ماراش به وقوع پیوست.

این زلزله همچنین در کشورهای همجوار مانند عراق، سوریه و لبنان نیز حس شده است.

فعالیت‌های امداد و نجات در مناطق زلزله زده برای نجات کسانی که زیر آوار مانده‌اند ادامه دارد.

 زلزله جدیدی  شدیدتر از زلزله  امروز صبح «قهرمان مرعش» مرکز ترکیه را به لرزه در آورد.

ساکنان دمشق، بیروت و بغداد این زمین لرزه را احساس کردند.

زمین لرزه 7.8 ریشتری که در تاریکی اولیه یک صبح زمستانی رخ داد، دومین زمین لرزه 7.7 ریشتری را در اواسط روز دوشنبه به دنبال داشت، زیرا امدادگران در هر دو کشور همچنان در تلاش برای جستجوی بازماندگان بودند. شبکه تلویزیونی دولتی ترکیه TRT تصاویری از مردم وحشت زده را نشان داد که در هنگام پس لرزه در شهر قهرمانماراش در شمال غازیانتپ ساختمان های اطراف آنها را لرزاند.

رجب طیب اردوغان ، رئیس‌جمهور ترکیه گفت: 912 نفر کشته، 5383 زخمی و 2818 ساختمان فروریخته است.

در سوریه که قبلاً توسط بیش از 11 سال جنگ داخلی ویران شده است، وزارت بهداشت اعلام کرد که بیش از 326 نفر کشته و 1042 نفر زخمی شده اند. در شمال غرب تحت کنترل شورشیان سوریه، امدادگران گفتند که 147 نفر کشته شده اند.

 

انتظار می رفت این تلفات افزایش یابد زیرا نیروهای امداد و ساکنان دیوانه وار به دنبال بازماندگان در زیر آوار ساختمان های خرد شده در شهرهای دو طرف مرز هستند.

سازمان زمین شناسی ایالات متحده گفت که این زمین لرزه در ساعت 4:17 صبح به وقت محلی (1:17 بامداد به وقت گرینویچ) در عمق حدود 17.9 کیلومتری (11 مایلی) در نزدیکی شهر غازیانتپ ترکیه که محل زندگی حدود 2 میلیون نفر است، رخ داد.

تصاویر تلویزیونی از ترکیه افراد شوکه شده را نشان می دهد که با لباس خواب در برف ایستاده اند و امدادگران را در حال حفاری در میان آوار خانه های آسیب دیده تماشا می کنند. ساختمان ها در حالی که بسیاری از مردم هنوز در خواب بودند با خاک یکسان شدند.

زمین لرزه ها تا لبنان، یونان، اسرائیل و جزیره قبرس احساس شد.

در شهر غازیانتپ در جنوب ترکیه، در 150 مایلی مرز با سوریه و 50 مایلی مرکز زمین لرزه در قهرمانماراش، ساکنان پس لرزه ها را ساعاتی بعد احساس کردند.

ما با یک تکان از خواب بیدار شدیم، زیرا برق قطع شده بود. آرام دراز کشیدیم و منتظر ماندیم تا لرزش تمام شود. خانه ما پر از شیشه های شکسته بود. ما از چراغ قوه تلفنمان استفاده کردیم تا بتوانیم لباس بپوشیم و با عجله از خانه خارج شدیم. هر کس بتواند خود را نجات دهد اکنون به جایی فرار کرده است. من در قهرمان‌مراش اقوام دارم، خانه‌هایشان ویران شده است.»

وی افزود: من در استانبول بودم که زلزله بزرگ در سال 1999 رخ داد، این شدیدتر از این بود. او با وقوع پس لرزه دیگری از کار افتاد.

به نظر می رسد تصاویر از غازیانتپ نشان می دهد که زلزله باعث فروریختن قلعه تاریخی شهر شده است، یک سازه سنگی باستانی و با ابهت در بالای تپه ای که در زمان رومیان به عنوان نقطه رصدی استفاده می شد.

رئیس هلال احمر ترکیه، بزرگترین سازمان بشردوستانه در ترکیه و بخشی از صلیب سرخ بین المللی، گفت که در حال بسیج منابع برای منطقه است و از مردم خواست خانه های آسیب دیده را تخلیه کنند. رئیس آژانس مدیریت بلایای طبیعی ترکیه گفت: «تمام توانایی‌های کشور ما پس از زلزله بسیج شد و به غیرنظامیان هشدار داد که فقط برای کمک به خدمات اورژانس در یافتن بازماندگان، با پیام‌های فوری ارتباط برقرار کنند.

مردم در تلاش برای کمک به قربانیان در محل فروریختن ساختمان در دیاربکر ترکیه هستند.

مردم در تلاش برای کمک به قربانیان در محل فروریختن ساختمان در دیاربکر ترکیه هستند. عکس: دنیز تکین/EPA

تصاویر تلویزیون ترکیه نشان می‌دهد که امدادگران در حال حفاری در میان آوار ساختمان‌های تسطیح شده در شهر قهرمان‌ماراش و همسایگی غازیان‌تپ هستند، جایی که کل بلوک‌های بلندمرتبه تخریب شده‌اند. آتشی آسمان شب را در یک تصویر از قهرمان مرعش روشن کرد، اگرچه منشأ آن نامشخص بود.

ساختمان‌ها نیز در شهرهای آدیامان، مالاتیا و دیاربکر فرو ریختند، جایی که مردم وحشت‌زده به خیابان‌ها ریختند.

ساکنان شهر پازارجیک می‌گویند که نگران کسانی هستند که زیر ساختمان‌های سقوط کرده گیر افتاده‌اند. نیهات آلتونداغ گفت تکان های شدید زلزله خانواده اش را بیدار کرد.

خانه ما از بیرون جامد به نظر می رسد اما در داخل آن شکاف هایی وجود دارد. اطراف من ساختمان های ویران شده است، خانه هایی در آتش هستند، ساختمان هایی هستند که ترک می خورند. یک ساختمان در فاصله 200 متری از جایی که من اکنون هستم فروریخت. ما منتظر طلوع خورشید هستیم تا بتوانیم مقیاس زلزله را ببینیم. مردم همه بیرون هستند، همه در ترس.»

مسجد ینی پس از زلزله در مالاتیا، ترکیه، نیمه آسیب دیده است.

مسجد ینی پس از زلزله در مالاتیا، ترکیه، نیمه آسیب دیده است. عکس: خبرگزاری آنادولو/گتی ایماژ

یکی دیگر از ساکنان، حسین ساتی، گفت: «پازارجیک ویران شده است. «ساختمانی که من در آن زندگی می کنم چندان بلند نیست و مطابق با مقررات زلزله ساخته شده است، بنابراین فروریخت. اما هنوز هم شکاف هایی روی دیوارها وجود دارد. یکی از همسایه هایم هنگام پریدن از بالکن در هنگام زلزله کمرش شکست و اکنون در بیمارستان بستری است.

ساتی گفت که غیرنظامیان به شدت در تلاش بودند تا به همسایگان خود کمک کنند تا از زیر ساختمان های فروریخته بیرون بیایند. او گفت: «دو تن از دوستانم اکنون زیر آوار هستند، ما در تلاش هستیم تا به آنها برسیم.

اردوغان که برای نظارت بر واکنش موثر به فاجعه در آستانه انتخابات 14 مه تحت فشار خواهد بود، گفت که تیم های جستجو و نجات به مناطق آسیب دیده اعزام شده اند. ما نمی دانیم که تعداد کشته ها و مجروحان چقدر بالا خواهد رفت. امید ما این است که با کمترین ضرر از این فاجعه عبور کنیم.»

وی با اشاره به حادثه ای که در آن بیش از 32000 نفر در شرق ترکیه کشته شدند، افزود: "این بزرگترین فاجعه ای است که ما در قرن گذشته پس از زلزله 1939 ارزنجان تجربه کرده ایم."

وهاپ آلتینوک، یکی از مقامات اپوزیسیون محلی حزب جمهوری خواه خلق (CHP) در شهر مالاتیا، در 162 مایلی مرکز زمین لرزه، این زمین لرزه را "بزرگترین زلزله ای که تا به حال تجربه کرده ام، طولانی ترین و قوی ترین" توصیف کرد.

او گفت: "ساختمان های زیادی ویران شدند، همه جا آوار است." «مردم غرق شده اند. برف سنگینی می‌بارد و بر تلاش‌های امدادی تأثیر بدی می‌گذارد.»

وزارت بهداشت سوریه از خسارات وارده به استان‌های حلب، لاذقیه، حماه و طرطوس خبر داد، جایی که روسیه یک تأسیسات دریایی را اجاره می‌کند.

حتی قبل از این فاجعه، ساختمان‌ها در حلب، مرکز تجاری سوریه قبل از جنگ، اغلب به دلیل زیرساخت‌های فرسوده پس از بیش از یک دهه جنگ و همچنین نظارت اندک برای اطمینان از ایمنی پروژه‌های ساختمانی جدید، که برخی غیرقانونی ساخته شده‌اند، فرو می‌ریخت.

دفاع مدنی سوریه، یک سرویس امداد و نجات موسوم به کلاه سفیدها که برای نجات افرادی که در زیر آوار از حملات هوایی گیر افتاده اند، کار می کند، گفت که برای نجات بسیاری از مردمی که می ترسند زیر ساختمان های فروریخته در مناطق اطراف ادلب و در سراسر مخالفان گرفتار شده اند ، وضعیت اضطراری اعلام کند. مناطقی در شمال غرب سوریه را تحت کنترل داشت.

این سازمان در بیانیه‌ای «وضعیت فاجعه‌بار با فروریختن ساختمان‌ها یا متحمل شدن ترک‌های بزرگ، صدها مجروح و سرگردان، ده‌ها کشته و کمبود خدمات و همچنین سرپناه‌ها و نقاط تجمع امن در شرایط جوی طوفانی و برفی و دمای پایین» را توصیف کرد.

این گروه همچنین درخواست کمک از جامعه بین‌المللی را برای «جلوگیری از بدتر شدن وضعیت» و فشار بر دولت سوریه و حامیان آنها در مسکو برای جلوگیری از حملات هوایی در این منطقه برای جلوگیری از تراژدی بیشتر، اضافه کرد.

شاهدان گفتند که مردم در دمشق و همچنین شهرهای لبنان، بیروت و طرابلس، پیاده به خیابان دویدند و به سمت خودروهای خود رفتند تا در صورت ریزش از ساختمان‌های خود دور شوند.

سامر، یکی از ساکنان دمشق، پایتخت سوریه، گفت: «نقاشی ها از دیوارهای خانه افتادند. "من وحشت زده از خواب بیدار شدم. حالا همه ما لباس پوشیده ایم و دم در ایستاده ایم.»

گروه های امدادی بیم دارند که این فاجعه وضعیت را برای سوری هایی که قبلاً پس از یک دهه جنگ داخلی آواره شده اند، بدتر کند. کارستن هانسن، از شورای پناهندگان نروژی، گفت: «این فاجعه‌ای است که رنج سوری‌هایی را که از قبل با یک بحران انسانی شدید دست و پنجه نرم می‌کنند، بدتر خواهد کرد.

وی افزود: «میلیون‌ها نفر قبلاً به دلیل جنگ در منطقه گسترده‌تر مجبور به فرار شده‌اند و اکنون بسیاری دیگر در اثر فاجعه آواره خواهند شد. در بحبوحه یک طوفان زمستانی و یک بحران بی‌سابقه هزینه‌های زندگی، ضروری است که سوری‌ها به تنهایی با عواقب بعدی مواجه نشوند.»

ترکیه در یکی از فعال ترین مناطق زلزله زده جهان قرار دارد، زمین هایی که بر فراز خط گسل آناتولی در شمال این کشور امتداد دارند که باعث ایجاد لرزش های بزرگ و ویرانگر شده است. ازمیت و منطقه کوجائلی اطراف آن، نزدیک به استانبول، در سال 1999 توسط زمین لرزه 7.4 ریشتری لرزید که بدترین زلزله در دهه های اخیر ترکیه است.

این زمین لرزه در میان ویرانی های گسترده بیش از 17000 نفر از جمله حداقل 1000 نفر در استانبول را کشت. کارشناسان مدت هاست هشدار داده اند که یک زمین لرزه بزرگ می تواند استانبول را ویران کند.

نمایی از شهرک های ویران شده و خودروهای آسیب دیده در حلب سوریه.

نمایی از شهرک های ویران شده و خودروهای آسیب دیده در حلب سوریه. عکس: خبرگزاری آنادولو/گتی ایماژ

Naci Görür، کارشناس زلزله آکادمی علوم ترکیه، از مقامات محلی خواست فوراً سدهای منطقه را از نظر شکاف بررسی کنند تا از سیل بالقوه فاجعه آمیز جلوگیری شود.