کد خبر : 414204 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ - 20:20
ستاره صبح آنلاین گزارش می دهد: نفس های برجام همچنان شنیده می شود/رابرت مالی:برجام نمرده است/انگلیس:ایران فرصت ها را از دست داد «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، گفت که واشنگتن آشکارا برای مذاکرات غیرمستقیم با ایران اعلام آمادگی کرده است.

به گزارش ستاره صبح آنلاین «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، گفت که واشنگتن آشکارا برای مذاکرات غیرمستقیم با ایران اعلام آمادگی کرده است. وی در این گفتگو عنوان کرد که واشنگتن به دنبال تغییر حکومت ایران نیست.
وی افزود که آمریکا به صراحت برای مذاکرات غیرمستقیم با ایران اعلام آمادگی کرده است، اما همزمان تاکید دارد که در برداشتن هر گامی برای جلوگیری از «رویکرد‌های تهاجمی» این کشور تردید نخواهد کرد.
نماینده ویژه آمریکا در گفتگو با شبکه خبری «بی‌بی‌سی» در پاسخ به پرسشی در خصوص این‌که آیا به شکست دیپلماسی آمریکا در قبال ایران اذعان دارد، گفت که واشنگتن به‌رغم گام‌های دیگری که در ارتباط با ایران برداشت، از جمله تحریم‌ها، فشار، مقابله با سیاست‌های منطقه‌ای این کشور و متحد کردن جامعه جهانی در برابر ایران، مذاکرات غیر مستقیم با تهران را دنبال کرده است.
مالی افزود که در ارتباط با ایران، سخن از «یا دیپلماسی یا اقدام‌های دیگر» نیست بلکه این رویکرد‌ها به صورت هم‌زمان دنبال می‌شود.
وی در خصوص برخی گزارش‌ها مبنی بر این که «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا برجام را «مرده» خوانده است، اعلام کرد: «بایدن هیچ‌گاه نگفت که دیپلماسی مرده است، هرگز نگفت که احتمال دستیابی به تفاهم با ایران مرده است. ما همواره بر عکس آن تاکید داشته‌ایم».
مالی افزود که ماموریت وی تلاش برای دستیابی به راه‌حل دیپلماتیک است.
رابرت مالی تصریح کرد چنانچه مسیر دیپلماسی با ایران شکست بخورد همان‌طور که «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا گفته «همه گزینه‌ها روی میز است.» رابرت مالی گفت یکی از این گزینه‌ها، گزینه نظامی است.

انگلیس: ایران از فرصت احیای برجام استفاده نکرد
در همین حال جیمز کلورلی وزیر امور خارجه انگلیس دعا کرد: ایران به "طرز خیره‌کننده‌ای" از این فرصت استفاده نکرد.
جیمز کلورلی این ادعا را روز سه‌شنبه در نشست مجلس عوام انگلیس مطرح کرد و مدعی شد: برنامه هسته‌ای ایران هرگز تا این اندازه پیشرفته نبوده است. ایران به تشدید فعالیت‌های اتمی خود ادامه می‌دهد و با این کار صلح و امنیت جهانی را به مخاطره می‌اندازد.

وی با بیان اینکه «ما به کار با دوستان و متحدان بین‌المللی ادامه می‌دهیم تا از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم» ادعا کرد: گزینه تعامل سازنده از طریق برجام در دست ایرانی‌ها است، اما آن‌ها به طرز خیره‌کننده‌ای از این فرصت استفاده نکردند.

او در پاسخ به سووال «مایکل فبریکنت» نماینده حوزه «میچ‌فیلد» درباره لزوم به‌کارگیری مکانیسم ماشه در برجام توسط انگلیس ادعا کرد که قضاوت مسئولان ایران در روند احیای برجام یک «شکست چشمگیر» بود.
وی درباره تشدید تحریم‌ها علیه ایران هم گفت: ما این حق را برای خود محفوظ می‌داریم که اگر ایرانی‌ها روند دستیابی به سلاح هسته‌ای را متوقف نکنند، تحریم‌های بیشتری را وضع کنیم.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق نهایی وجود دارد.

هشدار ایران به آمریکا درباره وقوع جنگ تمام عیار
در شرایطی که گمانه‌زنی‌های رسانه‌های غربی درباره عوامل حمله اخیر به تاسیسات وزارت دفاع ایران در اصفهان ادامه دارد، یک رسانه آمریکایی از هشدار دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل درباره هرگونه اقدام نظامی آمریکا علیه ایران خبر داده است.

نیوزویک نوشت: «به دنبال حمله پهپادی به حداقل یک کارخانه دفاعی در شهر مرکزی اصفهان، مقامات ایرانی به نیوزویک گفتند که هر گزینه نظامی که توسط ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی دنبال شود، منجر به درگیری همه جانبه با پیامد‌های سراسری در منطقه خواهد شد».

در گزارش این رسانه آمریکایی آمده است: «در حالی که ارتش ایالات متحده هرگونه نقش داشتن در این حمله را رد کرده است، برخی مقامات آمریکایی ناشناس به رسانه‌هایی از قبیل وال استریت ژورنال و نیویورک تایمز اسرائیل را مقصر این حمله خواندند، اما (تل‌آویو) نه این موضوع را پذیرفته و نه مداخله در آن را تکذیب کرده است. هیچ بازیگر دیگری مسئولیت حمله را نپذیرفته است».
طبق گزارش نیوزویک، مقام‌های ایران در مصاحبه با این رسانه هشدار داده‌اند که هرگونه اقدام نظامی ایالات متحده باعث تشدید تنش بین این دو قدرت خواهد شد.

به نوشته این رسانه آمریکایی، دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل به نیوزویک گفت: «از نظر ایران، توسل به گزینه نظامی در هر سطحی به معنای ورود ایالات متحده به جنگ است».

به گزارش این رسانه آمریکایی، دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل همچنین اعلام کرد: «در حال حاضر ایران چنین احتمالی را ضعیف می‌داند».

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل هشدار داد: «اگر ایالات متحده اشتباه محاسباتی کند و جنگی را آغاز کند»، پیامد‌های این درگیری برای منطقه و جهان» بر عهده خود واشنگتن خواهد بود.

بنا بر اعلام دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل، «هیچ شکی وجود ندارد که ایران از توانمندی برای دفاع از امنیت و منافع خود برخوردار است».

نیوزویک به سراغ مقام‌های وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) رفت و نظر آن‌ها را درباره تنش‌های اخیر جویا شد.

یک سخنگوی پنتاگون درباره حمله ناموفق به تاسیسات وزارت دفاع ایران در اصفهان به نیوزویک گفت: «ما گزارش‌های خبری را دیده‌ایم، اما می‌توانیم تایید کنیم که هیچ نیروی نظامی ایالات متحده حملات یا عملیاتی در داخل ایران انجام نداده است».

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا افزود: «ما به رصد اوضاع ادامه می‌دهیم، اما توضیحات و حرف بیشتری برای ارائه نداریم».

نیوزویک به سراغ مقام‌های وزارت جنگ رژیم صهیونیستی هم رفت و از آن‌ها درباره حمله اخیر به تاسیسات وزارت دفاع ایران در اصفهان سوال کرد. مقامات رژیم صهیونیستی به درخواست نیوزویک برای مصاحبه جواب مثبت ندادند.

روابط عمومی وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران بامداد یکشنبه در اطلاعیه‌ای از حمله ریزپرنده به یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع در شامگاه هشتم بهمن خبر داد و افزود با پیش‌بینی‌ها و تمهیدات پدافندی صورت گرفته، یکی از آن‌ها مورد اصابت پدافند هوایی مجتمع و دو فروند دیگر در تله‌های پدافندی گرفتار و منفجر شدند.

وزارت دفاع اعلام کرد این تهاجم ناموفق تلفات جانی نداشت و خللی در تجهیزات و ماموریت‌های مجموعه ایجاد نکرد و تنها آسیب جزیی به سقف کارگاه وارد نمود.

پارلمان آلمان: گروه دوستی پارلمان آلمان و ایران منحل شود

احمد نادری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه پارلمان آلمان خواهان منحل کردن گروه دوستی پارلمان آلمان با ایران است، گفت: اخیرا از سفارت ایران در برلین یادداشتی دریافت کردیم مبنی بر اظهارنظر عده‌ای از نمایندگان پارلمان آلمان، که باید گروه دوستی آلمان و ایران منحل شود.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با تاکید براینکه مخالف انحلال گروه دوستی پارلمانی هستیم، ادامه داد: قرار است به زودی سفیر آلمان در تهران دیداری داشته باشیم و در این ملاقات تاکید خواهم کرد که این اتفاق راه گفتگو را می‌بندد، سیاست خارجی آلمان همیشه مبتنی بر عقلانیت پیش رفته، به ویژه در قبال غرب آسیا همکاری‌های خیلی خوبی بین پارلمان‌های اروپا مخصوصا آلمان با ایران برقرار بوده؛ همیشه دولت‌ها ارتباط داشتند و در سطوح مختلفی این همکاری‌ها از قدیم بوده است، اما به نظر ما مدتی است سیاست خارجی آلمان از عقلانیت سنتی خود فاصله گرفته و به رویکرد احساسی روی آورده که این را نشأت گرفته از سیطره حزب سبز‌ها در وزارت خارجه می‌دانیم.

این نماینده مجلس توضیحی در خصوص نظام سیاسی آلمان ارائه کرد و گفت: دولت آلمان از ائتلاف سه حزب عمده تشکیل شده و در حال حاضر حزب سبز‌ها وزارت خارجه را در دست دارند که اساسا دستورکار سبز‌ها در مورد حقوق بشر و محیط زیست بوده است.معتقدیم مدل‌های مختلف حکومتی و سیاسی مبتنی بر فرهنگ‌ها شکل می‌گیرد و یک فرهنگ نمی‌تواند ارزش‌های خاص خود را بر تمامی فرهنگ‌ها تسری دهد.
وی با اشاره به اینکه بهانه آلمانی‌ها برخورد با قانون شکنان در ایران است، بیان کرد: اگر برخورد با قانون شکنان و تروریست‌ها از نظر آن‌ها بد است؛ در فرانسه و آلمان هم باید بد باشد، چرا که آن‌ها برخورد‌های خشنی با مردم معترض داشته‌اند. اگر یک پلیس و نیروی امنیتی در آلمان کشته شده بود آیا آن‌ها اعلام حکومت نظامی نمی‌کردند؟ در ایران ۷۴ پلیس و نیروی امنیتی شهید شده چگونه آن‌ها معتقد هستند با کسی که عملیات تروریستی انجام می‌دهد و نظم عمومی را مختل می‌کند، بخورد نشود؟ اگر اروپایی‌ها یا آلمانی‌ها معتقد هستند برخورد با قانون‌شکن بد است، خودشان در سطوح داخلی این برخورد را نداشته باشند در این زمینه شاهد استاندارد دوگانه هستیم.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران- آلمان در مجلس شورای اسلامی در خصوص سطح ارتباط با همتایان آلمانی گفت: پارلمان آلمان اخیرا تشکیل شده است در دیداری که با سفیر آلمان در تهران داشتم تاکید شد که در گروه دوستی پارلمانی آلمان-ایران از کسانی که مشکل هویتی دارند استفاده نشود که محقق شد، اما چون سیاست خارجی‌های آلمان در دست سبز‌ها افتاده رویکرد احساسی غالب شده است.

نادری افزود: قرار بر این بود سفری در آبان ماه صورت بگیرد، نوبت آلمانی‌ها بود که به ایران سفر کنند، اما از ما دعوت کردند به برلین برویم.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با این حال پیشنهاد و توصیه‌ای که با آلمانی‌ها داریم این است که رویکرد عقلانیت سنتی خود و منافع خود را دنبال کنند، منافع آلمانی‌ها در قطع ارتباط و درگیری با ایران نیست، ایران یکی از قدرت‌های غرب آسیا است که در نظم چند قطبی آینده دنیا به زودی به قدرت بین المللی تبدیل می‌شود، رویکرد قطع ارتباط با پارلمان ایران خلاف منافع آلمانی‌ها و اروپایی‌ها است، توصیه اکید این است منافع خود را اعمال کنند نه منافع گروه‌های فشاری که بر سیاست داخلی و خارجی فشار می‌آورند. /