کد خبر : 413705 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۰/۱۴ - 22:40
حمید خاورزمینی جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفتگو با ستاره صبح آنلاین: رفتار شهید سلیمانی با جوانان پدرانه بود/عملکرد گشت ارشاد مغایر اندیشه های حاج قاسم است/سردار سلیمانی دختران کم حجاب را دختران خود می دانست یک جامعه شناس گفت:متاسفانه تندروها در تریبون های خود بعضا برخوردی با قشر جوان می کنند که به چرخه خشونت دامن می زند

ستاره صبح آنلاین/مصطفی فروغی:سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در حالی فرا رسید که برنامه های متنوعی در سراسر کشور به این مناسبت برگزار شد.انتشار گسترده تصاویر شهید سلیمانی در بیلبوردهای شهر تهران و همچنین پخش برنامه های زیاد از سوی صدا و سیما برای شهید سلیمانی این پرسش را به وجود می آورد که آیا آن شهید از اینگونه رویکردها راضی و خشنود است؟او در وصیت نامه اش تاکید می کند روی قبرم کلمه سرباز نوشته شود.خبرگزاری ایسنا در واکنش به مراسم های برگزار شده در ایام سومین سالگرد شهید سلیمانی مطلبی را منتشر کرد با این عنوان «نقدی بر اسطوره سازی شتابزده از شهید سلیمانی». در ارتباط با این موضوع ستاره صبح آنلاین گفتگویی با حمید خاورزمینی استاد دانشگاه  و جانباز دوران دفاع مقدس انجام داده که در ادامه می خوانید:

-به نظر شما تبلیغات گسترده در بیلبوردهای شهری آیا با دیدگاه شهید سلیمانی سنخیت دارد یا خیر؟
نکته این است که سردار سلیمانی را نه بر اساس تبلیغات افراطیون و نه بر اساس اتهامات غرب نمی توان تحلیل کرد. در شخصیت شناسی سلیمانی از برچسب های خوب و بد باید پرهیز کرد و به مطلوب بودن و کارآمدی تکیه کرد. سلیمانی در عین اینکه شخصیتی خاکستری داشت اما نقاط روشن شخصیتش وی را از هم قطارانش متمایز کرد. همین عامل موجب شد که در بین اقشار مختلف جامعه دارای پایگاه اجتماعی باشد. بنده قصد ندارم اسطوره سازی کنم اما همه ی جوامع دنیا به داشتن مدیر و مدبر خصوصا در سطوح عالی نیازمندند. از دست دادن او برای ایران یک مصیبت بود چرا که تنها شخصیتی بود که می توانست در طوفان حوادثی که جامعه ایران در آن گرفتار می شود و ممکن از چند پاره شود چتری به بزرگی ایران بر سر این رنگین کمان جامعه شناختی می گستراند. دیدگاه های شهید سلیمانی در مورد مسایل مختلف ثبت و ضبط شده است. کسانی که قصد مصادره به مطلوب شهید سلیمانی را دارند به مردم و آن شهید ظلم می کنند. جایگاه آن شهید ممکن است مورد انتقاد برخی قرار گیرد اما ویژگی های منحصر به فرد حاج قاسم سلیمانی از او شخصیتی بی بدیل ساخت.
-نظر شهید سلیمانی درباره جذب و دفع از جریان انقلاب اسلامی چگونه بود؟
عملکرد سلیمانی در اخلاق و رفتار کاری و اجتماعی به نوعی بود که طبقات مختلف جامعه به او علاقه داشتند.انسجامی که به واسطه یک مسئول در جامعه به وجود بیاید از جمله مسائلی است که امروز جامعه ما نیازمند آن است.ملت سازی ضرورت دیروز،امروز و فردای ایران است. حضور پر شور مردم در مراسم تشییع جنازه از اقشار مختلف نشان دهنده رویکرد جذب حداکثری و دفع حداقلی بود.این مسئله می تواند امری مفید برای منافع ملی کشور است و می تواند شکاف اجتماعی بین دولت و ملت را پر کند.
-به نظر شما با نگاهی که شهید سلیمانی به برخی بانوان کم حجاب داشت مسئله ای مثل گشت ارشاد در نگاه او قابل قبول است؟
«اگر» ها در مقام وقوع محال اند اما برای تبیین و تشبیه ممکن می باشند. عملکرد گشت ارشاد با اندیشه حاج قاسم سازگار نبود. جمله معروف او که جانش را فدای ایرانیان خواسته قید و بندی برای تمایز میان ایرانیان ندارد. همچنین در مقطعی دیگر او دختران کم حجاب را دختران خود می داند. شاید امروز اگر سلیمانی بود توجه مسئولان بیش از آنکه به موی دختران باشد به ناکارآمدی های موجود در حوزه اقتصاد معطوف می شد.گشت ارشادی که بی حجابی را دشمنی با خدا و دشمنی با کشور قلمداد می کند و به نوعی کارگاه مولد «غیرخودی سازی» است در منظومه فکری سلمانی جایگاهی ندارد. البته به لحاظ شکلی و ماهیتی هم می توان ایراداتی قابل تاملی را به فلسفه گشت ارشاد وارد کرد.به طور مثال حتی در نام گشت ارشاد کلمه «ارشاد» مبهم است یا «پلیس امنیت اخلاقی» نامی دارد که شرح وظایف او را فراگیر می کند بدون آنکه ماموریت دقیق آن مشخص باشد. گشت ارشاد در ماموریت های خود هم دچار اشکالاتی بود. حوزه فعالیت  این گشت طبقاتی است.
-به نظر شما با نگاه سردار سلیمانی چگونه باید با قشر جوان سخن گفت؟
صراحت درکلام لازمه گفتگو با قشر جوان است.عدم تعصب سیاسی و جناحی و عدم واهمه از شنیدن انتقاد صریح و بعضا تند شرط لازم برای گفتگو با جوانان است. متاسفانه تندروها در تریبون های خود بعضا برخوردی با قشر جوان می کنند که به چرخه خشونت دامن می زند. این درحالی است که ادبیات شهید سلیمانی با قشر جوان پدرانه بود و همه را فرزند خود می دانست. در اصطلاح جامعه شناسی سبک سخن گفت سلیمانی با قشر جوان را «ادبیات رنگین کمانی» می گویند.این ادبیات مبتنی بر ایران دوستی و احترام برای همه باورها در جامعه است. سبک او در برخورد با مخالف و منتقد به نوعی بود که عده ای داخل و خارج از آن واهمه داشتند.