به نظر شما ریشه ها اصلی آلودگی هوای تهران در کجاست؟ وقتی بنده شهردار بودم مصوبه ای در شورای شهر آن زمان تصویب شد و در کنار آن مصوبه ای دیگر در هیات وزیران نیز به تصویب رسید که ظرف 10 سال هوای تهران به حد نرمال برسد و میزان آلاینده ها کاهش یابد.طبق آن مصوبات قرار شد 35 اقدام مختلف در زمینه های بنزین بدون سرب،گازوئیل بدون گوگرد،سی ان جی سوز کردن اتوبوس ها ،اصلاح سیستم های احتراقی اتومبیل ها،انجام معاینات فنی خودروها و تعدادی از اقدامات دیگر که با انجام آنها هوای تهران به شرایط مطلوب و پایدار برسد. برخی از این اقدامات در همان مقطع زمانی شروع شد اما به نظر می آید در سال های بعد این مصوبه قانونی به فراموشی سپرده شد و از انجام آن اقدامات مهم به صورت مقطعی فاصله گرفته شد. امروز تا جایی که بنده اطلاع دارم سوخت هایی با کیفیت پایین به مردم عرضه می شود و چون احتراق به صورت کامل صورت نمیگیرد چنین مشکلاتی برای مردم و شهر تهران به وجود می آید.
مصوبه ای که فرمودید چند درصد از آن تاکنون محقق شده است؟ تصور می کنم نه تنها محقق نشده بلکه حتی کارهایی انجام شده که از روند سالم فاصله گرفته ایم.متاسفانه به جای اینکه کیفیت سوخت افزایش پیدا کند؛تنزل پیدا کرده یا معاینه های فنی خودرو به درستی و با استاندارد لازم انجام نمی شود.اتوبوس های نو به سیستم حمل و نقل تزریق نشد و روند سی ان جی کردن خودروهای عمومی به صورت کافی و لازم انجام نشد.
چقدر از این مصوبات را در دوره شورای پنجم پیگیری کردید؟ این موضوع مربوط به کمیسیون محیط زیست میشد و اکنون جزئیات آن به طور کامل خاطرتم نیست.اما تا جایی که یادم می آید وضعیت شهر از امروز بسیار بهتر بود.نمودارها این واقعیت را نشان می دهد که میزان روزهای ناسالم در سال های گذشته بسیار کمتر از الان بود.در سال جاری تاکنون فقط 2 روز هوای پاک داشته ایم.
نظر شما درباره اختصاص 4میلیارد دلار و 500 میلیون یورو برای توسعه حمل و نقل عمومی چیست؟ مقابله با این فاجعه زیست محیطی احتیاج به یک طرح جامع دارد.این موضوع از ابعاد مختلف باید مورد توجه قرار گیرد.یکی از اقدام های مهم کاهش حمل و نقل های درون شهری است.لازمه این کار این است که سیستم های خدمات شهری مسافرت های درون شهری را به حداقل برساند. مسئله دیگر کیفیت سوخت خودروها است.میزان انرژی مصرفی داخل کشور 4برابر نرم جهانی است.میزان مصرف گاز طبیعی 5نیم برابر متوسط جهانی است.این مسائل نشان می دهد سیستم های مصرف انرژی در داخل کشور از بهره وری پایینی برخوردار است.بنابراین اقدامات مختلفی در راستای یکدیگر باید انجام گیرد تا یک خروجی مناسب بدست بیاید. مبلغی که در جلسه امروز معاون اول رئیس جمهور تعیین شده مشخص نیست که با پیوست برنامه ای جامع و مدون است یا صرفا اختصاص یک بودجه برای یک پروژه است.
به نظر شما مشکلات حال حاضر چند درصد بخاطر سو مدیریت و چند درصد بخاطر تحریم ها است؟ به نظر بنده تحریم هم خود یک سوء مدیریت است.اگر آگاهانه و هوشیارانه عمل می شد و با جامعه بین الملل مسیر تعامل انتخاب می شد هیچگاه گرفتار این تحریم ها نمی شدیم.بنابراین نمی توان تحریم ها را فارغ از سوءمدیریت دانست. اما در کنار تحریم ها متاسفانه وقتی به دلیل برگزاری انتخابات های غیر عادلانه و غیر رقابتی اجازه نمی دهند که نیروهای کارآمد و فعال در مجلس شورای اسلامی و شورای شهرها حضور پیدا کنند و در انتخابات ریاست جمهوری هم فضای بسته و محدودی به وجود می آید که کاندیدای کارآمد حذف می شوند طبیعتا کار به دست افرادی می افتد که از نظر توانمندی مدیریتی در جایگاه بسیار ضعیفی قرار دارند و حتی نمی توانند یک بنگاه را اداره کنند تا چه برسد به اداره کلان شهرها یا یک کشور 85 میلیونی.
نظر شما درباره عملکرد زاکانی در شهرداری تهران چیست؟ عملکرد افراد را باید با آمارها و شاخص های منطقی بررسی کرد.به اعتقاد بنده آقای زاکانی از ابتدا به هیچ وجه شرایط احراز این مسئولیت را نداشتند.البته سازمان بازرسی کل کشور هم اعتراض کرد.بنده تعجب کردم که چرا این اتفاق صورت گرفت و او شهردار شد.زاکانی خارج از نرم و ارزیابی های دقیق قرار میگیرد.نمی توان عملکرد او را علمی و یا با شاخص های دقیق مدیریت شهری ارزیابی کرد.زاکانی دانش آموخته پزشکی هسته ای است که این تحصیلات ارتباطی با بحث مدیریت شهری ندارد. بر این باور هستم اگر یک سیستم عادلانه بخواهد عملکرد مدیران فعلی را ارزیابی کند به این نتیجه می رسد که این افراد باید در جایگاهی دیگر قرار گیرند البته امیدواریم که شاهد محاکمه آنها به دلیل فعل یا ترک فعل ها باشیم.