کد خبر : 413625 تاریخ : ۱۴۰۱/۱۰/۱۰ - 19:25
پیام فیض سردبیر ستاره صبح آنلاین; کابینه نتانیاهو؛سلامی به یک پایان! پیام فیض نوشت:کابینه افراطی نتانیاهو از چهار جهت پاشنه آشیل دولت و ماهیت اسرائیل محسوب می شود.

پیام فیض سردبیر ستاره صبح در یادداشتی درباره تشکیل کابینه جدید دولت بنیامین نتانیاهو نکاتی را ذکر کرده که در ادامه می خوانید:

سهم خواهی و تعارض


طی چهار سال گذشته پنج بار دولت اسرائیل تغییر کرد.از ابتدای تشکیل اسرائیل تاکنون هیچ حزبی نتوانسته اکثریت صد و بیست کرسی کنست(پارلمان اسرائیل) را بدست آورد.
بر اساس علم سیاست دولت هایی که ائتلافی تشکیل می شوند نمی توانند از ثبات لازم برخوردار باشند.
حال وقتی صحبت از تعارض می کنیم یعنی سیزده حزبی که در کنست کرسی کسب کردند اختلافاتی فاحشی در رویکردهای سیاسی خود با یکدیگر دارند.از حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو گرفته تا لیست متحد عربی به رهبری منصور عباس احزابی هستند که در عین تعارض همگی تلاش می کنند تا سهمی از قدرت داشته باشند.البته شاید بتوان با عینک خوشبینانه تعدد احزاب متعارض را جلوه ای از دموکراسی دانست.اما باعث شده شیرازه سیاسی این رژیم از هم بپاشد.

علت اختلاف احزاب اسرائیل


یکی از اختلافات فاحش بین احزاب اسرائیل طرح "دو کشور دو ملت" یا "چاره دو کشوری" است.طبق این طرح، برقراری دو کشور جداگانه اسرائیل و فلسطین به‌طور همزمان، و به رسمیت شناخته شدن هر دو کشور است.چاره دوکشوری در نقطهٔ مقابل چارهٔ یک‌کشوری قرار می‌گیرد که بر اساس آن بایستی یک دولت واحد در اسرائیل، کرانه باختری و نوار غزه تشکیل شود که تمام اهالی این مناطق تابعیت آن را داشته باشند.راه حل دوکشوری مورد تأیید سازمان ملل متحد نیز است.نتانیاهو پیشتر درباره این طرح گفته بود:« در شرایط فعلی، ما نمی توانیم دو دولت برای دو ملت داشته باشیم».این در حالی است که فهرست متحد عربی یا حزب کار اسرائیل با این طرح موافق هستند.

بازگشت پدرخوانده

دولت ها در نظام سیاسی اسرائیل پنج ساله هستند.اما همانطور که گفته شد طی چهار سال اخیر پنج دولت تغییر کرد.از نتانیاهو شروع شد و به نتانیاهو ختم شد،البته فعلا!بازگشت دوباره نتانیاهو به قدرت دو علت اصلی دارد،"خشونت جنون آمیز نسبت به ایران و به ثمر رساندن پیمان صلح ابراهیم".
مخالفان نتانیاهو با جنگ علیه ایران موافق نیستند زیرا این اقدام موقعیت تل آویو را در منطقه به خطر انداخته و می‌تواند آن را نابود کند اما نتانیاهو برای کسب رای راست افراطی روی آن تاکید دارد.
طرح ابراهیم نیز توانست بخش زیادی از خصومت بین اعراب و اسرائیل را کاهش دهد.این پیمان بین اسرائیل با امارات، بحرین و با مشارکت آمریکا در واشنگتن دی سی امضا شد.علت نامگذاری آن این است که ابراهیم پیامبری مشترک برای آیین یهود و اسلام است.

تشکیل کابینه


نتانیاهو با انتشار توئیتی پیش از نیمه‌شب چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که توانسته کابینه اش را تشکیل دهد.با نگاهی به برخی افراد کابینه نتانیاهو به این نکته خواهیم رسید که افراطی ترین کابینه تاریخ اسرائیل شکل گرفته که احتمالا پایان خود را نخواهد دید.

یواف گالانت وزیر دفاع:او شصت و چهار ساله است و از پدر و مادری لهستانی متولد شده که از هولوکاست جان سالم به در بردند.مادرش پرستار و پدرش تک تیراندازی ماهر بوده که نام یواف را از عملیاتی که به عراق نفوذ کرد گرفت. همسر او، کلودین، سرهنگ دوم بازنشستهٔ نیروهای دفاعی اسرائیل است.گالانت از سال دوهزار و پانزده وارد عرصه سیاسی شد و وزارت مسکن و بعد از آن وزارت آموزش و مهاجرت را بر عهده داشت.گالانت به مدت دو سال هم در یکی از معادن استخراج ذغال سنگ آلاسکا  کار کرد.انتخاب گالانت که از جدی‌ترین مدافعان سیاست شهرک‌سازی است به نگرانی درباره تغییر سیاست‌های اسرائیل در کرانه باختری دامن زده است.این انتخاب روند عادی سازی روابط تل آویو با شیخ نشین های خلیج فارس را با مشکل مواجه می کند.

الی کوهن وزیر خارجه:یک فرد امنیتی که وزارت اطلاعات،اقتصاد و صنایع اسرائیل را در کارنامه خود دارد.در دوران وزرات اطلاعات نقش پررنگی در عادی سازی روابط تل آویو و کشورهای عربی ایفا کرد.

ایتمار بن غفیر وزیر امنیت ملی: چهل و شش ساله و یکی از افراطی ترین وزرای دولت نتانیاهو است.پدرش زاده بیت المقدس و مادرش کرد عراقی است.ایتمار به علت افراط‌گرایی اجازه خدمت سربازی پیدا نکرد و سراغ وکالت رفت و معمولا وکیل مدافع تندروهای شهرک‌نشین می شد.ایتمار بن غفیر عکس بزرگی از «باروخ گلدشتاین» در خانه‌اش نصب کرده است. گلدشتاین یک پزشک یهودی بود که 29 فلسطینی را سر برید و به اتهام تروریسم محاکمه شد.وزارتخانه او پلیس را هم در زیر مجموعه خود دارد ،ایتمار یک بار اسلحه خود را در خیابان بیرون آورد و گفت «باید فلسطینیانی که سنگ پرتاب می کنند را هدف گلوله قرار داد». انتخاب ایتمار روابط آمریکا و با اسرائیل را تحت شعاع قرار می دهد.

یاریو لوین وزیر دادگستری:پنجاه و سه ساله و رییس پیشین کنست.او یکی از اعضای حزب لیکود و افراد مورد اعتماد نتانیاهو است.

تساحی هنگبی مشاور امنیت داخلی:شصت و پنج ساله و انتخابی غافلگیر کننده زیرا او در انتخابات کنست رای نیاورد.هنگبی از معتمدین نتانیاهو است.

سلامی به یک پایان

کابینه نتانیاهو از چهار جهت پاشنه آشیل دولت و ماهیت اسرائیل است.یک:بسیاری از شهروندان اسرائیلی با این کابینه مخالفند، تا جایی که جلوی کنست تجمع اعتراضی برگزار کردند.دوم:افراط گرایی در این کابینه می‌تواند روابط اسرائیل با غرب و امریکا را دچار مشکل کند خصوصا که در آمریکا یک دولت دموکرات بر سر کار است. حتی ممکن است کمک بلاعوض سالانه سه و نیم میلیارد دلاری واشنگتن به تل آویو قطع شود. سوم تاکید بر شهرک سازی که سیاست عادی سازی روابط با عربستان و جهان عرب را تحت شعاع قرار می دهد.چهارم ائتلافی بودن این کابینه است.اگر نتانیاهو نتواند با سایر احزاب وارد ائتلاف شود شکستش قطعی است.این کابینه افراطی سلامی به یک پایان است.