کد خبر : 413286 تاریخ : ۱۴۰۱/۹/۲۱ - 09:26
وزیر خارجه عربستان: باور اینکه ایران قصد ندارد به سلاح هسته‌ای دست یابد برایمان راحت نیست

به گزارش ستاره صبح آنلاین به نقل از رویترز - وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز یکشنبه گفت: همسایگان عرب خلیج فارس ایران برای تقویت امنیت خود در صورت دستیابی تهران به تسلیحات هسته ای اقدام خواهند کرد.

مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و ایران برای نجات پیمان هسته ای (برجام) بین قدرت های جهانی و ایران، که واشنگتن در سال 2018 از آن خارج شد، در سپتامبر متوقف شد. دبیرکل هسته ای سازمان ملل نسبت به اعلام اخیر تهران مبنی بر افزایش ظرفیت غنی سازی ابراز نگرانی کرده است .

فیصل بن فرحان آل سعود در مصاحبه ای در کنفرانس سیاست جهانی در ابوظبی در پاسخ به سوالی درباره چنین سناریویی گفت: «اگر ایران به یک سلاح هسته ای عملیاتی دست یابد، همه سناریوها بی نتیجه است».

گفت‌وگوهای هسته‌ای در حالی متوقف شده است که قدرت‌های غربی ایران را به طرح خواسته‌های غیرمنطقی متهم می‌کنند و تمرکز بر روی جنگ روسیه و اوکراین و همچنین ناآرامی‌های داخلی در ایران تحت شعاع قرار می دهند.

اگرچه ریاض درباره توافق هسته‌ای ایران «تردید» دارد، اما فیصل گفت: از تلاش‌ برای احیای برجام «به شرطی که نقطه شروع باشد، نه نقطه پایان» برای توافق قوی‌تر با تهران، حمایت می‌کند.

ما از ایرانی ها می شنویم که آنها هیچ علاقه ای به برنامه تسلیحات هسته ای ندارند، راحت نیست که بتوانیم آن را باور کنیم. ما به اطمینان بیشتری در این سطح نیاز داریم."