کد خبر : 413285 تاریخ : ۱۴۰۱/۹/۲۱ - 09:15
خبرگزاری فرانس 24: روسیه در حال ارائه کمک های نظامی پیشرفته به ایران است فرانس 24 نوشت: دولت بایدن روسیه را متهم می کند که در حال تدارک کمک های نظامی پیشرفته به ایران از جمله سیستم های دفاع هوایی، بالگردها و جت های جنگنده است که بخشی از تعمیق همکاری بین دو کشور است.

به گزارش ستاره صبح آنلاین به نقل از فرانس 24 - جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید با استناد به ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا درباره این اتهامات، گفت که روسیه به ایران «سطح بی‌سابقه‌ای از پشتیبانی نظامی و فنی را ارائه می‌کند که روابط آنها را به یک مشارکت دفاعی تمام عیار تبدیل می‌کند».

کربی گفت روسیه و ایران در حال بررسی راه اندازی خط مونتاژ پهپاد در روسیه برای جنگ اوکراین هستند، در حالی که روسیه در حال آموزش خلبانان ایرانی بر روی جنگنده سوخو-35 است و ایران می تواند ظرف یک سال این هواپیما را تحویل بگیرد.

کربی گفت: «این هواپیماهای جنگنده به طور قابل توجهی نیروی هوایی ایران را نسبت به همسایگان منطقه‌ای خودش تقویت خواهند کرد».

این اتهامات بخشی از تلاش ایالات متحده برای انزوای جهانی روسیه است که در این مورد کشورهای عربی را هدف قرار می دهد که به دنبال مهار بدخواهی منطقه ای ایران هستند و موضع محکمی در برابر تهاجم روسیه به اوکراین اتخاذ نکرده اند.

در اوایل سال جاری، دولت بایدن عربستان سعودی را متهم کرد که با حمایت از کاهش تولید اوپک پلاس برای افزایش قیمت نفت، در حمایت از روسیه در مناقشه قرار گرفته است که برای تامین مالی تلاش های جنگی مسکو بسیار مهم است.