کد خبر : 40929 تاریخ : ۱۳۹۸/۷/۶ - 10:36
ستاره صبح بررسی می‌کند روشنگری؛ دستاورد سفر روحانی به سازمان ملل اشاره: رئیس‌جمهور کشورمان پس از حضور و سخنرانی در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و دیدار و گفت‌وگو با سران 15 کشور روز گذشته به تهران بازگشت. او امسال در این نشست از طرح «صلح هرمز» و لزوم گفت‌وگوی منطقه‌ای با حضور هشت کشور حاشیه خلیج‌فارس در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخن گفت. روحانی در چهار روز اقامت خود در نیویورک، مقر سازمان ملل متحد، به‌رغم محدودیت‌های ایجاد شده از سوی ایالات‌متحده، رکورد تازه‌ای را در دیپلماسی فعال ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل ثبت کرد. وی در طول چهار روز حضور خود در نیویورک با رهبران ۱۵ کشور جهان ازجمله رئیسان جمهوری فرانسه (دو بار)، سوئیس، عراق و ایرلند و نخست‌وزیران پاکستان، هند، اوگاندا، اسپانیا، ژاپن، سوئد و انگلیس و برای نخستین بار با صدراعظم آلمان به گفت‌وگو و تبادل‌نظر پرداخت. وی همچنین با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار کرد و از دبیرکل خواست تا براساس قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت، چتر این سازمان را برای اجرای طرح صلح هرمز به‌کار گیرد. او همچنین در حاشیه حضور در مقر سازمان ملل و ملاقات با سران کشورها با شبکه فاکس نیوز و شبکه سی‌بی‌اس مصاحبه کرد و به سؤالات خبرنگاران در خصوص موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی پاسخ داد. گزارش پیش رو به این موضوع می‌پردازد:

ستاره صبح-

رئیس‌جمهور کشورمان که جهت حضور در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل صبح دوشنبه گذشته وارد نیویورک شده بود، شامگاه پنجشنبه پس از چهار روز، عازم تهران شد.

ائتلاف امید و هرمز
حسن روحانی امسال پیش از عزیمت به نیویورک شعار هیئت اعزامی ایرانی به سازمان ملل را «ائتلاف امید و هرمز، صلح برای منطقه» اعلام کرده بود. روحانی در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل هدف «ائتلاف امید» را ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و رفاه کلیه ساکنان حوزه تنگه هرمز و تفاهم متقابل و روابط صلح‌آمیز و دوستانه میان آنها عنوان و خاطرنشان کرد: این ابتکار حوزه‌های مختلف همکاری مانند تأمین همگانی امنیت انرژی، آزادی کشتیرانی و انتقال آزادانه نفت و سایر منابع نسبت به کشورهای حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن را دربرمی‌گیرد.

دیدار با سران کشورها
روحانی علاوه بر دیدار با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با سران و مقامات عالی‌رتبه 15 کشور جهان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. از جمله مهم‌ترین این دیدارها، دیدار با صدراعظم آلمان، رئیس‌جمهوری فرانسه و نخست‌وزیر انگلستان بود. رایزنی و تبادل‌نظر درباره اقدامات لازم برای نجات و تداوم برجام از جمله موضوعات مطرح شده در دیدارهای جداگانه روحانی با سران سه کشور اروپایی بود. رئیس‌جمهوری همچنین در این دیدارها، علاوه بر تأکید بر لزوم مسئولیت‌پذیری آلمان، فرانسه و انگلیس در قبال انجام تعهدات خود در برجام، اعتراض و انتقاد شدید خود را نسبت به بیانیه مشترک این سه کشور درباره حمله به تأسیسات نفتی عربستان (آرامکو) و اتهام‌زنی آنها به کشورمان مبنی بر اینکه ایران عامل اصلی حمله به تأسیسات نفتی آرامکوست، اعلام کرد. رئیس‌جمهوری در ادامه با سران چهار کشور اروپایی دیگر شامل اسپانیا، سوئیس، سوئد و ایرلند دیدار کرد. روحانی همچنین در راستای موضوعات منطقه‌ای با نخست‌وزیر پاکستان و رئیس‌جمهوری عراق به‌عنوان همسایه‌های جنوب‌شرقی و غربی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. گفت‌وگو و تبادل‌نظر درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با سران کشورهای آسیایی ژاپن، لبنان و هند و همچنین گفت‌وگو درباره موضوعات مورد علاقه با سه کشور آفریقایی سنگال، اوگاندا و لیبریا از جمله دیگر اقدامات روحانی در سفر به نیویورک بود.

دیپلماسی رسانه‌ای رئیس‌جمهور
روحانی همچنین دیدارهایی گروهی و جداگانه با نخبگان سیاست خارجی آمریکا و مدیران ارشد رسانه‌های این کشور انجام داد. وی در این دیدارها گفت که تداوم تحریم‌هایی که تحت عنوان فشار حداکثری اجرا شده، به مثابه پیش‌شرط‌های عملی آمریکا برای مذاکره است؛ در حالی که از نظر ما برای مذاکره، ابتدا هر پیش‌شرطی باید برداشته شود. روحانی همچنین اظهار کرد: ایران آمادگی دارد در مقابل تصویب برجام و رفع دائمی تمام تحریم‌ها توسط کنگره آمریکا، طرح تصویب فوری پروتکل الحاقی در مجلس ایران به عنوان قانونی دائمی را پیگیری نماید. روحانی همچنین با خبرنگاران شبکه‌های تلویزیونی «فاکس نیوز» و «ای‌بی‌سی نیوز» آمریکا به‌صورت جداگانه مصاحبه کرد. وی در گفت‌وگو با فاکس نیوز در پاسخ به پرسشی درباره حمله یمنی‌ها به تأسیسات نفتی عربستان گفت: وقتی پنج سال است که مردم یمن بمباران می‌شوند، آنها هم حق دارند که از خودشان دفاع کرده و به مراکز نفتی سعودی حمله کنند. وی همچنین در مصاحبه خود با ای‌بی‌سی نیوز اتهامات آمریکا مبنی بر دخالت ایران در حمله به تأسیسات آرامکو را بی‌اساس خواند و از آمریکا و سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس خواست با توجه به تجهیزات و ماهواره‌هایی که برای رصد منطقه دارند، به جای اتهام زنی، هر مدرکی که دارند اعلام کنند تا دنیا درباره بی‌اساس بودن اتهامات آنها قضاوت کند. رئیس‌جمهور کشورمان پیش از عزیمت به تهران نیز با حضور در جمع نمایندگان رسانه‌های بین‌المللی، تازه‌ترین مواضع ایران در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را تشریح و تبیین کرد و به پرسش‌های آنان پاسخ داد. رئیس‌جمهوری در این نشست خبری به پرسش‌های ۱۷ رسانه بین‌المللی پاسخ داد.

بازتاب بین‌المللی سخنرانی رئیس‌جمهور
سخنرانی روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت. خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت که رئیس‌جمهور ایران در طی سخنرانی‌اش آمریکا را به تروریسم اقتصادی بی‌رحمانه و دزدی دریایی بین‌المللی متهم کرده است. پایگاه خبری فایننشال پست با تیتر «آمریکا برای دست‌یابی به توافق با ایران باید بهای بیشتری بپردازد»، آن بخش از سخنان روحانی که در خصوص شرایط مذاکره با آمریکا سخن می‌گفت را منتشر کرده است. شبکه خبری راشا تودی با تیتر «در هرجا که آمریکا قدم بگذارد، تروریسم توسعه می‌یابد» به بازنشر سخنرانی رئیس‌جمهور کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل پرداخته است. «ایران تحت‌فشار آمریکا مذاکره نخواهد کرد» تیتر انتخابی خبرگزاری رویترز برای پوشش سخنرانی حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل بود. خبرگزاری بلومبرگ نیز با اشاره به صحبت‌های حسن روحانی نوشت که ایران با وجود تحریم‌ها به مذاکره با ترامپ نمی‌پردازد. شبکه فاکس نیوز هم با اشاره به سخنرانی رئیس‌جمهور کشورمان نوشت که روحانی آمریکا را به تروریسم اقتصادی متهم کرده و احتمال مذاکره با این کشور را به کلی رد کرده است. خبرگزاری اورشلیم پست با تیتر «یک اشتباه می‌تواند آتشی بزرگ را برافروزد» به انتشار سخنان رئیس‌جمهور کشورمان پرداخت.