کد خبر : 40923 تاریخ : ۱۳۹۸/۷/۳ - 10:57
گزارش اعتراض به «هزل‌گویی» در تلویزیون اشاره: عملکرد سازمان صداوسیما که به‌عنوان «رسانه ملی» شناخته‌شده و میلیون‌ها ایرانی مخاطب گاه و بی‌گاه برنامه‌های آن هستند، به دلیل اتخاذ رویه‌های بعضاً جناحی، بارها موجب اعتراض مخاطبان، کنشگران، فعالان سیاسی و مطبوعاتی و حتی نمایندگان مجلس شده است. برای نمونه رئیس‌جمهور سال گذشته در سخنرانی خود در جمع کارکنان وزارت نیرو گفت: «صداوسیما تصور می‌کند تعریف از دولت، مکروه است.» انتقادها به رسانه ملی درحالی صورت می‌گیرد که برخی از کارشناسان معتقدند ارائه محتوا در تلویزیون به شکل حرفه‌ای انجام نمی‌شود. سایت الف (متعلق به احمد توكلي) یک‌بار در مقاله‌ای نوشته بود که کودک‌انگاری مخاطبان در درازمدت به زیان صداوسیما تمام‌شده و موجب تضعیف جایگاه آن خواهد شد. گفتنی است تلویزیون طی دو هفته گذشته چندبار برنامه علیه علی مطهری و پروانه سلحشوری پخش کرد و اتهاماتی را به آنان وارد کرد تا آنجا که این دو نماینده طی نامه‌ای از رئیس صداوسیما خواستند که فرصت دهد تا آن‌ها با حضور در رسانه ملی از خود دفاع کنند که تاکنون چنین فرصتی به آنان داده نشده است.» این درحالی است که اصل 175 قانون اساسی می‌گوید: «در صداوسیمای‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏، آزادی‏ بیان‏ و نشر افکار با رعایت‏ موازین‏ اسلامی‏ و مصالح‏ کشور باید تأمین‏ گردد.» البته عبدالعلی علی‌عسکری، رئیس سازمان صداوسیما چندی پیش در پاسخ به انتقادهای مطرح‌شده گفته بود: «انتقاد‌ها از صداوسیما را به روی چشم می‌گذاریم و عملکردمان را اصلاح می‌کنیم.» اما به نظر می‌رسد این وضعیت چندان اصلاح‌نشده و پخش برنامه‌هایی در نقد عملکرد نمایندگان مجلس در خصوص تصویب لایحه تجارت، صدای رئیس مجلس را درآورده است. علی لاریجانی روز گذشته در صحن علنی مجلس در واکنش به نحوه انتقاد از این لایحه در تلویزیون گفت: «حکمرانی در سطح قانون‌گذاری از جنس امور فکاهی نیست که دستاویز یک مجری کم‌اطلاع شده و آن را وسیله هجوگویی قرار داده و هِر و کِر راه بیندازد.» او همچنین از رئیس صداوسیما خواست به این وضع نابسامان رسیدگی کند. گزارش پیش رو به این موضوع می‌پردازد.

ستاره صبح-

علی لاریجانی، رئیس مجلس در نطق پیش از دستور گفت: «فحش و توهین به مجلس به‌عنوان مهم‌ترین رکن مردم‌سالاری نظام آیا جز خواسته آمریکا و اسرائیل است؟ کسانی که این روش را برگزیده‌اند دقیقاً مخالفت صریح با نظریه امام و رهبری کردند که مجلس را در رأس امور دانستند. نگویید که ما انتقاد کردیم، این عبارات شما انتقاد از باب امر معروف و نهی از منکر نبود، فحش و توهین بود.»

انتقاد از قضاوت ناصحیح درباره 
لایحه تجارت
رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد برخی انتقادات نسبت به لایحه اصلاح قانون تجارت، گفت: «برخی نسبت به این لایحه بدون اینکه سوابق آن را بدانند ایراد می‌گیرند و وقتی مجلس ورود نمی‌کند باز ماجرا درست می‌کنند که چرا مجلس در مصالح وارد نمی‌شود؛ چند بار باید این مسئله را گفت که این قانون در زمان آقای خاتمی به‌صورت لایحه به مجلس ارائه و در چند دوره مجلس بر روی آن کارشده و وقت زیادی برای بررسی آن گذاشته شد. به‌هیچ‌وجه حرفی که می‌زنند که باعجله انجام شد درست نیست و اگر ایرادی وارد باشد این است که چرا روند بررسی آن در مجلس طولانی و وقت زیادی برای آن گذاشته‌شده است. ادعاهای مطرح‌شده در صداوسیما و رسانه‌ها مبنی بر اینکه حقوقدانان در  مورد این لایحه نظر دادند و اقتصاددانان حضور نداشتند درست نیست، اتاق بازرگانی و دولت در بخش اقتصادی مشارکت داشتند و متن اصلی لایحه را دولت ارائه کرده که با حضور کارشناسان اقتصادی تدوین شد.»

قانون‌گذاری از جنس فکاهی نیست
لاریجانی ادامه داد: «این‌که در رادیو و تلویزیون بدون توجه به سوابق این لایحه طوری مطرح می‌شود که گویی که انگار یک‌روزه این لایحه به مجلس آمد و باعجله تصویب شد، کاری ناصواب و ناعادلانه است. حداقل زحمت بکشید ابعاد مسئله را بفهمید و بعد وارد کار شوید. تأسف‌آورتر از موضوع فوق برخی هزل‌گویی‌های مجریان تلویزیون در مورد این لایحه است. هیئت نظارت بر رفتار صداوسیما باید به این موضوع رسیدگی کند. قانون‌گذاری کار جدی حکومت است. صداوسیما موظف است که فرهنگ قانونی را در جامعه رشد دهد نه اینکه با سخنان تمسخرآمیزی مثل‌اینکه «مجلس رکورد زد» حرف‌هایی غلط مطرح کند. حکمرانی در سطح قانون‌گذاری از جنس امور فکاهی نیست که دست‌آویز یک مجری کم‌اطلاع شده و آن را وسیله هجوگویی قرار داده و هِر و کِر راه بیندازد. متأسفانه برخی از نمایندگان در زمینه انتقاد به لایحه تجارت شأن مجلس را رعایت نکردند. به‌هرحال از رئیس محترم صداوسیما می‌خواهم به این وضع نابسامان شخصاً رسیدگی کند. وظیفه صداوسیما در حکمرانی خوب این است که زمینه تحقق قانون را فراهم کند.»