کد خبر : 40869 تاریخ : ۱۳۹۸/۶/۲۶ - 11:27
گزارش اخلال میلیاردی در توزیع دارو اشاره: زمانی که بیماران و همراهانشان دربه‌در به دنبال داروهای کمیاب باقیمت‌های نجومی هستند، دست‌های آلوده پنهانی با کلاه‌برداری‌های میلیاردی سلامت مردم را به مخاطره انداخته‌اند. احتکار، انبارداری داروهای تاریخ‌مصرف گذشته و پول‌های میلیاردی که بین دلالان دارو ردوبدل می‌شود، نفس بیماران را به شماره انداخته است. سود جویان باهدف کسب ثروت چهره مظلوم کارآفرین و خادم را به خود می‌گیرند و در بازار اخلال ایجاد می‌کنند. اولین جلسه رسیدگی به اتهامات شبنم نعمت زاده، احمدرضا لشگری پور و «شرکت توسعه دارویی رسا»، روز گذشته به ریاست «قاضی مسعودی مقام» برگزار شد. نیازآبادی، نماینده دادستان درباره اتهامات افراد یادشده گفت: «خانم شبنم نعمت زاده فرزند محمدرضا و احمدرضا لشگری پور فرزند هوشنگ متهم هستند به مشارکت در اخلال عمده از طریق اخلال در توزیع مایحتاج عمومی دارو به مبلغ یک هزار و ۸۵۰ میلیارد و ۱۴۸ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۵۹۹ ریال، مشارکت در تحصیل مال از طریق نامشروع و سوءاستفاده از جواز و امتیاز تعویض شده، مشارکت در اخلال نظام دارویی کشور، فعالیت غیرمجاز در شبکه دارویی در استان البرز بدون مجوز وزارت بهداشت و نگهداری غیرمجاز دارو بدون تشریفات قانونی در حکم قاچاق است.»

ستاره صبح-

ریشه کمبود دارو چیست؟
نماینده دادستان در بیان اتهامات شرکت توسعه دارویی رسا گفت: «این شرکت با مدیرعاملی احمدرضا لشگری پور و با هیئت‌مدیره خانم شبنم نعمت زاده متهم است.»وی با اشاره به شکایت برخی شرکت‌های دارویی مانند اسوه و جابر بن حیان، گفت: «متهمان از سال ۹۲ اقدام به خرید دارو کرده‌اند اما چک‌های آنها برگشت‌خورده و ۱۸۹ میلیارد تومان بدهی آنها در آن سال بوده است. متهمان با فریبکاری مدیران دارویی را در خرید دارو با مشکل مواجه کرده‌اند و باعث کمبود دارو در کشور شده‌اند. در تحقیق انجام‌شده در سال ۹۷ از دو تن از مدیران دارویی مشخص شد که مدیران شرکت دارویی رسا اقدام به خرید بیش‌ازحد دارو کرده‌اند. فعالیت‌های متهمان ضربه سنگینی به حوزه منابع عمومی در بخش دارو وارد کرده است و همچنین موجب عدم تولید داخلی دارو و کمبود دارو به‌عنوان نیاز اساسی مردم شده‌اند.»

شکات، چند شرکت دارویی
نیازآبادی گفت: شرکت‌های داروسازی ازجمله جابر بن حیان، شرکت دارو پخش، شرکت پارس‌دارو، شرکت کاسپین، شرکت لابراتوارهای رازک، شرکت فارابی و برخی دیگر از شرکت‌های وابسته به هلدینگ شستا به دلیل تضییع و تصرف در اموال و تحصیل مال از طریق نامشروع از شبنم نعمت زاده، علیرضا لشگری پور و شرکت توسعه دارویی رسا شکایت‌های جداگانه‌ای مطرح کردند. همچنین شرکت استروژن دارو، شرکت شفاطب پرتو دارو، شرکت ایران سرنگ، شرکت البرز دارو، شرکت فارماشیمی، شرکت داروسازی ریحانه اصفهان هم از دیگر شاکیان هستند.

ضرورت تامین حقوق مردم 
دادستان گفت: 90 درصد از سهام شرکت سهامی خاص دارویی رسا متعلق به دختران نعمت زاده است و ۴۰ درصد از سهام آن را خانم شبنم نعمت زاده دارد. ۱۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌ها مربوط به شستا است و ۲۰۰ فقره چک بلامحل صادرشده است که وزارت اطلاعات در تاریخ ۲۳ اسفند ۹۶، مراتب را به رئیس‌جمهور اعلام کردند که رئیس‌جمهور در پاسخ پی‌نوشت کرد با پیگیری وزارت اطلاعات حقوق مردم تأمین شود.

تشکیل پرونده پس از گزارش 
وزارت اطلاعات
نماینده دادستان تصریح کرد: پرونده حاضر با گزارش مورخ ۱۰ تیرماه سال ۹۷ معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات مفتوح و با شکایت شرکت‌های داروسازی جابر بن حیان و اسوه تشکیل‌شده است. شکات اعلام کردند متهمان با بهانه‌های مختلف و با فریبکاری همچنان از شرکت‌های داروسازی دارو تحویل گرفته و با برگشت خوردن چک‌ها فرآیند تولید دارو در کشور را با مشکل مواجه کرده‌اند.

کشف و توقیف داروی های تاریخ‌مصرف گذشته
نیازآبادی گفت: محتوای پرونده حاکی از آن است در پی دپوی دارو و بازدید عوامل و مسئولین از انبار مقادیر قابل‌توجهی داروی ایرانی و خارجی و تاریخ‌مصرف گذشته کشف و توقیف شد. با بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد که این اموال هم مجوزی از سوی وزارت بهداشت نداشته و ارزش داروهای کشف‌شده بالغ‌بر ۵۰ میلیارد ریال بوده است که دادسرای کرج نیز دادسرای تهران را صالح دانسته و پرونده را به تهران ارسال می‌کند. در تحقیق از متهمه شبنم نعمت زاده او اظهار کرده به دلیل عدم تخصص در بخش دارو به آقای لشگری پور اعتماد کرده و در کار او دخالتی نداشته است.

دریافت 18.5 میلیارد تومان تسهیلات از بانک‌ها
نیازآبادی درباره تسهیلات بانکی دریافت شده در این پرونده توسط متهمان گفت: طبق اظهارت متهمه نعمت زاده ۴ میلیارد تومان از بانک ملت و ۴ میلیارد تومان از بانک شهر و برای شرکت دارویی رسا ۴ و نیم میلیارد تومان از بانک ملت و ۶ میلیارد تومان از بانک سینا تسهیلات گرفته است.

شناسایی 500 حساب بانکی از متهمان
وی افزود: در ۲۱ /۶/ ۹۷ دستورات لازم برای ردیابی اموال متهمان داده شد که در پی آن ۵۰۰ حساب از آنها شناسایی‌شده و پاسخ جامع ارسال خواهد شد. از اواخر سال ۹۵ خانم شبنم نعمت زاده در جریان تخلفات شرکت دارویی رسا قرارگرفته است اما به مدیرعامل آن یعنی آقای لشگری پور اعتماد می‌کند. متهمه نعمت زاده در اظهارات خود گفته که همه چک‌ها توسط خودش امضا می‌شد پس با این حساب طرح ادعای دور زدن متهم لشگری پور از وی بی‌اساس است. او قصد داشته بدهی خود را از سوی منابع سایر شرکت‌ها پرداخت کند که این اعتراف او نشان از علم او به موضوع داشته است.

ریخت‌وپاش‌های خارج از عرف
نماینده دادستان گفت: آقای حیدر زاده مطلع، بروز مشکلات را به دلایلی همچون تعدد شرکت‌های تولیدی دارویی رسا و تأمین هزینه‌های مختلف ازجمله آزمایشگاه و بالابود هزینه‌های جاری و ریخت‌وپاش‌ها که خارج از عرف صورت می‌گرفته عنوان کرده است. در تاریخ ۲/ ۷/ ۹۷ عباس حیدر زاده به‌عنوان مطلع احضار شد و گفت که متهمه نعمت زاده نظر خود را در مسائل مختلف بیان می‌کرد و اسناد مالی شرکت با امضای شرکت متهمان نعمت زاده و لشگری پور بوده است و آنها از جریان امور مالی باخبر بودند. این مطلع در خصوص برداشت غیرمتعارف شبنم نعمت زاده از اموال شرکت این‌چنین گفت که او برای رونق آزمایشگاه یا موارد شخصی برداشت می‌کرد و با وساطت پدر شبنم نعمت زاده قرار بود که این برداشت‌ها به انجام برسد.

22 حساب شخصی 
و 42 حساب مشترک
نماینده دادستان گفت: ۲۲ فقره حساب شخصی در مورد متهمه نعمت زاده شناسایی‌شده که از سال ۸۸ تا ۹۷ بوده است و ۴۲ فقره حساب مشترک برای این متهمه شناسایی‌شده است و از سویی برای متهم لشگری پور ۱۴ فقره حساب شخصی و ۳۴ فقره حساب مشترک شناسایی‌شده و در شرکت توسعه دارویی رسا نیز ۷ فقره حساب شناسایی‌شده است که ۹۳ درصد گردش حساب‌ها مربوط به بانک ملت است و درباره این شرکت ۱۸ فقره حساب دیگر نیز شناسایی‌شده است.
بدهی 18 میلیارد تومانی شرکت جابربن حیان
دادستان افزود: متهمه اظهار کرده که بدهی شرکت جابر بن حیان به مبلغ ۱۸ میلیارد تومان را می‌پذیرم که البته مدیرعامل باید خودش پرداخت کند. متهمه گفته بدهی او را قبول دارم اما به خاطر اضطرار از او ربا گرفتم تا مشکلات حل شود که او کالاهای انبار را به‌عنوان جبران خواسته است.

 ۱۹۰ میلیارد تومان بدهی شرکت رسا
دادستان افزود: پس از حسابرسی‌ها مشخص شد که ۲۶۷ میلیارد تخفیف و اهدای جوایز صورت گرفته که نشان‌دهنده خروج نقدینگی از طریق غیرمتعارف است. متهم قبول داشته که از سال ۹۵ و ۹۶ وضعیت شرکت بحرانی شده اما اعلام می‌کند آقای لشکری پور تحت عنوان ویزیت علمی این جوایز را اهدا کرده است. در سال ۹۷ قرار بازداشت برای وی صادر می‌شود و قرار وثیقه ۲۰۰ میلیاردی تعیین می‌شود و از طرفی وی به بانک پارسیان چکی با پشت‌نویسی پدر می‌دهد اما بانک چک ضمانتی را برگشت می‌زند. به‌طورکلی رقم بدهی شرکت دارویی رسا ۱۹۰ میلیارد تومان بوده و شرکت فاقد مجوز پخش دارو در استان البرز بوده و درنتیجه انبار بدون اخذ مجوز ایجادشده است.

برداشت ‌٢٠ میلیاردی هیئت‌مدیره
وی افزود: متهم لشگری پور گفته است، شرکت رفته‌رفته بزرگ‌شده تا جایی که برداشت ‌٢٠ میلیاردی هیئت‌مدیره شکل گرفت شبنم نعمت زاده برای خرید زمینی در لواسان مبلغ دو و نیم میلیارد تومان از شرکت رسا برداشت کرد و متهمه بعدازاینکه انبارهای شرکت بسته شد به دنبال گرفتن انبار بود که واردات خود را به آنجا منتقل و شروع به فروش آنها کند که من با وی مخالفت کردم.

عامل کمبود آنتی‌بیوتیک در سال 97
عملکرد شرکت دارویی رسا سبب زیان ۶٠ درصدی شرکت فرامین در سال ٩۶ شد که در پی آن بحران کارگری به دنبال داشت و کمبود آنتی‌بیوتیک در کشور در اوایل سال ٩٧ را موجب شد. شرکت فارماشیمی که متعلق به بیمه سلامت و وزارت بهداشت است، به دلیل اقدامات شرکت دارویی توسعه رسا تا مرز ورشکستگی رفت و توان خرید مواد اولیه را ندارد و درگیر بحران کارگری است و زیان ده شده است. عملکرد شرکت دارویی رسا باعث شده تا شرکت ظهرابی تا مرز ورشکستگی پیش رود. شرکت اسوه متعلق به بانک ملی است که سالانه ٣٠٠ میلیارد تومان فروش داشته و برای بیماری‌های سرطان دارو تولید می‌کرده است که به سبب فعالیت‌های شرکت رسا دچار اختلال شده است و در پی آن واردات دارو افزایش‌یافته است. شرکت جابر بن حیان اکنون به دلیل اقدامات شرکت دارویی رسا مجبور به اخذ تسهیلات با بهره بالا شده است.

 متهم: همه‌چیز قانونی است
در ادامه جلسه دادگاه قاضی مسعودی مقام اتهامات شبنم نعمت زاده را به او تفهیم کرد و از او پرسید آیا اتهامات وارده را قبول داری که متهم گفت: خیر. من ۴۹ سالم است و ۲۰ سال است که وارد کارشده‌ام. من در مزایده شرکت می‌کردم و برنده می‌شدم. موردی از تخلف نمی‌توانید پیدا کنید و همه‌چیز قانونی بوده است. آن انباری که در البرز توقیف‌شده طبق استانداردهای اداره دارو است که بهتر از انبار سایر شرکت‌ها است؛ همه استانداردها رعایت شده و اقداماتمان کاملاً تحت نظارت اداره دارو بوده زیرا من خود داروساز هستم. در جریان تمام‌کارهای پخش بودم ولی در جریان ریز کارها و تخفیفات نبودم و بعضاً برخی مدیران پیامک‌هایی می‌دادند که شرکت تخفیفت نامتعارفی می‌دهد. وقتی موضوع را با لشگری پور مطرح کردم گفت آخر ماه است و تارگت می‌زنیم و غیرمتعارف نیست. برای حل مشکل مالی دو کار انجام دادم؛ نخست اینکه با یک شرکت تأمین سرمایه صحبت کردم و دوم با بانک اقتصاد نوین برای دریافت تسهیلات مذاکراتی انجام دادیم. در آن موقع هنوز چک‌ها برگشت نخورده بود و به پشتوانه پزها به‌واسطه پخش دارو روزانه ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیون تومان به‌حساب می‌آمد و درخواست تسهیلات می‌کردیم. امیدوارم سریع‌تر بدهی تهاتر را رسیدگی و جمع کنیم.