کد خبر : 40854 تاریخ : ۱۳۹۸/۶/۲۲ - 23:37
گزارش اتهامات به رئیس‌جمهور اشاره: علیرضا پناهیان ازجمله چهره‌هایی است که طی ماه‌های گذشته با طرح سخنان جنجالی خود را به صدر اخبار رسانده است. هفته گذشته انتشار یک فایل مربوط به یکی از سخنرانی‌های اخیر وی در خصوص عدم رأی نمایندگان مجلس به قانون شفافیت آرای نمایندگان، بار دیگر این خطیب مذهبی، سیاسی را خبرساز کرد. بسیاری از نمایندگان مجلس به اظهارات او واکنش نشان دادند و ضمن انتقاد از طرح مسایل سیاسی در عزاداری حسینی، اظهارنظرهای وی را نادرست خواندند که در شماره پیشین ستاره صبح به آن پرداخته شد. بااین‌حال ماجرا به اینجا ختم نشد و پناهیان بحث جدیدی را این بار از تریبون نماز وحدت‌آفرین جمعه مطرح کرد. نایب رئیس پیشین قرارگاه عمار روز گذشته در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: «اخیراً رئیس‌جمهور علیه دو قطبی‌سازی صحبت کردند اما عجیب بود که ایشان در یک سخنرانی هم دوقطبی برای انتخابات آینده بسازند و هم از دوقطبی سازی انتقاد کنند.» گزارش پیش رو به این موضوع اختصاص دارد.

ستاره صبح-

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان چند روز بعد از سخنان جنجالی‌اش، روز گذشته در تریبون نماز جمعه تهران حضور یافت و رئیس‌جمهور روحانی را متهم به «ایجاد دوقطبی کاذب» در کشور کرد. موضوع مورداشاره‌ی وی آن بخش از سخنان روحانی در جلسه‌ی هیئت دولت است که به موضوع محدودیت‌ها برای زنان اشاره‌کرده بود. وی هفته گذشته نیز به نمایندگان مجلس بابت عدم رای به قانون شفافیت آرای نمایندگان تاخته بود، اما روزنامه شرق در واکنش به اظهارات وی نوشت: «کسی تاکنون از پناهیان نپرسیده که چرا در هیچ‌کدام از مجالس گذشته چنین درخواستی را مطرح نکرده است؟ چرا در مجلس نهم که اتفاقا همه همفکران او بودند و هر درخواستی بسیار ساده‌تر اجابت می‌شد، این درخواست گفته نشد تا اکنون این‌چنین فریاد او بلند نشود؟»

رئیس‌جمهور برای انتخابات دوقطبی‌سازی می‌کند
علیرضا پناهیان در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران گفت: «اختلاف‌نظر در جامعه اسلامی باعث برکت است اما دوقطبی کردن جامعه رفتار منافقانه است و در جامعه ما هم سال‌ها است که شکل‌گرفته و دو قطب در کنار هم قرار گرفتند و اما این دوقطبی باقی ماند و البته کاذب است. تشکر می‌کنم که اخیراً رئیس‌جمهور علیه دو قطبی‌سازی صحبت کردند اما عجیب بود که ایشان در یک سخنرانی هم دوقطبی برای انتخابات آینده بسازند و هم از دوقطبی سازی انتقاد کنند؛ هم به تبلیغات‌چی‌ها در خصوص زنان سوژه دهند و درعین‌حال علیه دوقطبی صحبت می‌کنند. این مسئله عجیب است و زیاد در سخنرانی ایشان اتفاق افتاده است. دوقطبی‌سازی موجب دیکتاتوری روانی می‌شود. خدا لعنت کند کسانی را به دوقطبی سازی دامن می‌زنند و همه را متهم و منتسب به یک جناح می‌دانند. این لعنتی‌ها اجازه نمی‌دهند جامعه به‌پیش برود. صهیونیست‌ها این دوقطبی را در اکثر کشورها ایجاد کردند. البته در کشور ما موفق نشدند اما همیشه دعوا را راه می‌اندازند. در این دوقطبی سازی برخی بدون شایستگی رشد می‌کنند و برخی با تبعیت از بی‌بی‌سی خبیث به دنبال این مسئله هستند.»

روحانی اطرافیانش را نهی‌ازمنکر کند
پناهیان در بخش دیگری از سخنان خود که در «جماران» آمده، گفت: «انتخابات مجلس ازنظر رسانه ملی خیلی مهم نیست اما برخی می‌خواهند از آن سوءاستفاده کنند. انتخابات در جامعه سالم انتخاباتی است که کاندیداها حرف‌های خود را بزنند و با جذابیت حرف‌هایشان رأی جمع کنند. اگر همت بر تخریب کاندیداهای دیگر باشد بر معنای دوقطبی سازی خیلی بد است و اگر انتخابات این شکلی باشد نتیجه سالمی نخواهد داشت و مثل دموکراسی غربی می‌شود که به هرکه رأی دهند صهیونیست‌ها روی کار هستند. ازنظر مروت و انصاف انتظار داریم رئیس‌جمهور محترم اطرافیان خود را نهی از منکر کنند چون این‌ها آرامش را در جامعه از بین می‌برد.»

واکنش رسانه‌ها به اظهارات پناهیان
سردبیر وب‌سایت جماران در یادداشتی نوشت: «تریبون نماز جمعه طبیعتاً نباید متعلق به یک جناح باشد و از همین رو، عجیب است که مسئولان ستاد برگزاری نماز جمعه تهران در آستانه انتخابات تریبون را در اختیار چنین سخنران پرجنجال و حاشیه‌ای قرار می‌دهند که چند روز قبل نمایندگان مجلس را آماج شدیدترین حملات قرار داده بود. به نظر می‌رسد که نفس این عمل ایجاد دوقطبی میان ارکان نظام و تقویت انگاره‌ی «تقابل میان نهادهای انتخابی و انتصابی» است. تحرکات اخیر این خطیب ازآن‌رو مشکوک و سؤال‌برانگیز می‌نماید که در ماه‌های اخیر  وحدت خوبی در کشور حول ضرورت مقاومت و ایستادگی در مقابل آمریکا شکل‌گرفته بود و پس از تحریم توأمان سپاه پاسداران و شخص وزیر خارجه، اکثریت جامعه دریافته بودند که مقاومت و دیپلماسی دو سنگر در کنار هم و نه مقابل یکدیگر، هستند. این مسئله باعث شده بود تا به گواه نظرسنجی‌های موثق، به‌رغم فشار شدید اقتصادی بر مردم، آنان با هوشمندی و درایت، جنگ روانی شبانه‌روزی دشمنان را ناکام بگذارند. اما سخنانی از جنس اظهارات اخیر نشان می‌دهد که گویا جریاناتی مشکوک برخلاف آنچه بر زبان می‌آورند، خودشان قصد زنده کردن دوقطبی‌های خطرناک در کشور را دارند و نمی‌خواهند وحدت نسبی ماه‌های اخیر تداوم یابد.» غلامرضا بنی اسدی نیز در واکنش به اتهام زنی پناهیان به روحانی در «انتخاب» نوشت: «جناب پناهیان البته تغافل فرموده‌اند که خود گرفتار «اما»ی خویش‌اند. یعنی در همین سخنرانی که از دوقطبی سازی بد می‌گویند و برای بانیانش، لعنت خدا آرزو می‌کنند، خود نیز در مواجهه با رئیس‌جمهور در خط مقدمِ یک‌قطب ایستاده‌اند و شمشیر سخن در کام می‌چرخانند. شاید این دوگانه‌گویی را برای خود و هم قطبی‌هایشان، مصداق اختلاف می‌شمارند که به گفته جنابشان «اختلاف‌نظر در جامعه اسلامی باعث برکت است» اما گفته‌های دیگران که در قطب ایشان، دسته‌بندی نمی‌شوند را به این خوانش مستحق می‌دانند که دوقطبی کردن جامعه رفتار منافقانه است!»