کد خبر : 402163 تاریخ : ۱۴۰۱/۷/۱۹ - 03:38
محمود میرلوحی عضو پیشین شورای شهر تهران در گفتگو با ستاره صبح آنلاین: درآمد سرانه مردم متناسب با رشد جمعیت نبوده و نیست/تعداد افراد زیر خط فقر در دولت اصلاحات 9میلیون نفر بود اما امروز این عدد به 27 میلیون نفر رسیده است! ستاره صبح/پیام فیض: در پی ضایعه تاسف‌باری که برای مرحومه مهسا امینی حین بازداشت به وقوع پیوست، اعتراض در جامعه به راه افتاد که کم و بیش ادامه دارد.پرسش این است که چرا جامعه در وضعیت التهاب قرار گرفته است.به نظر می‌رسد لازم است تحلیلی علمی و دقیق از چرایی التهاب موجود در جامعه ایرانی ارائه شود تا بتوان تلاشی سازنده و نه مخرب برای عبور از این شرایط بحرانی پیدا کرد.تلاشی که توقف بحران در آن، نه با غلبه یکی بر دیگری، بلکه با مسالمت حاصل شود.در ارتباط با این موضوع ستاره صبح گفتگویی با محمود میرلوحی عضو پیشین شورای شهر انجام داده که در ادامه می خوانید:

ستاره صبح آنلاین-  به نظر شما چرا جامعه جامعه ملتهب و نا آرام است؟
جمعیت کشور در ابتدای انقلاب بالغ بر 36میلیون نفر بود. امروز این جمعیت به 2نیم برابر رسیده است.به علت جنگ،تحریم و سیاست هایی که در طول انقلاب اتخاذ شده کشور نتوانسته متناسب با رشد جمعیت سرانه درآمد افراد را افزایش دهد.بنا به برخی آمار، سرانه تولید ناخالص داخلی از ابتدای انقلاب تاکنون 25درصد رشد کرده است.این در حالی است که طی 40سال گذشته کشورهای دنیا رشدی چشمگیر را در عرصه های مختلف تجربه کرده اند.به طور مثال شرایط چین از 30سال پیش تاکنون قابل قیاس نیست.کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عربستان ، دبی ، قطر و.. شرایط مشابهی دارند.این کشورها تا 30سال پیش از حداقلی ترین امکانات برای مردم برخوردار نبودند اما امروز قطر میزبان جام جهانی می شود و میخواهد پذیرای میلیون ها گردشگر از سراسر جهان می شود.در سال 1362 که بنده به حج مشرف شدم امکانات سرویس بهداشتی برای حاجی ها فراهم نبود.
یکی از 5اقتصاددان هایی که اخیرا بیانیه داده اند در ابتدای دولت روحانی گزارش داد و گفت در کشور 6ابر چالش وجود دارد؛ بیمه،اشتغال،تحریم،محیط زیست،سرمایه اجتماعی و مسائل اجتماعی، حال بعد از این سال ها نه تنها این چالش ها مرتفع نشده بلکه بیشتر و پیچیده تر نیز شده است.
در ابتدای دولت احمدی نژاد حدود 4میلیون جوان تحصیلکرده آمده اشتغال بود در صورتی که در طول 8سال دولت های نهم و دهم کلا 170 هزار شغل ایجاد شد.در دولت های نهم و دهم قیمت نفت افزایش چشمگیری داشت و دولت از درآمد های خوبی برخوردار بود.اما در دولت روحانی با کاهش قیمت نفت و تحریم ها دیگر پولی در کشور وجود نداشت.در زمان دولت خاتمی 9میلیون نفر زیر خط فقر بودن امروز این عدد به 27 میلیون نفر رسیده است.
اخیرا وزارت کشور و برخی صاحب نظران آماری منتشر کرده اند که درصد بالایی از جمعیت کشور از شرایط موجود ناراضی هستند حال در چنین شرایطی حکومت در بخش های مختلف در زندگی شخصی مردم دخالت می کند.از نظارت استصوابی در انتخابات بگیرید تا برخورد برای انتخاب نوع پوشش با جوانان توسط گشت ارشاد.
افرادی که امروز دولت را به دست گرفته اند تا بیشتر از یک سال پیش مدعی بودند که روحانی و کابینه اش ناکارآمد هستند اما امروز خودشان وعده هایی که به مردم داده اند با وجود گذشت بیش از یک سال از دولتشان هنوز بر زمین مانده است.دولت وعده داده بود 360هزار میلیارد تومان تسهیلات مسکن بدهد اما امروز یک نماینده مجلس اعلام کرد که حتی یک وام مسکن هم داده نشده است.
دولت برای حذف ارز ترجیحی گفت چهار قلم کالای اساسی گران می شود اما امروز 4هزار قلم کالا گران شده است.

  به نظر شما چرا رئیس جمهور و برخی حامیانشان معتقداند است که هجمه به جمهوری اسلامی به علت پیشرفت ایران در عرصه های مختلف است؟
تقریبا دو دهه است که جریان حامی دولت تمام تریبون ها از صدا سیما تا نماز جمعه را بدست گرفته است.به طور مثال تریبون صدا و سیما را در اختیار رائفی پور قرار می دهند اما در صداسیما جایی برای فرشاد مومنی،مسعود نیلی و بسیاری از کارشناسان سیاسی و اقتصادی وجود ندارد.
متاسفانه در بخشی از بدنه حاکمیت توهماتی وجود دارد که ما می توانیم دنیا را تغییر دهیم به عقیده کارشناسان امروز 27میلیون نفر در فقر مطلق به سر می برند.اقتصاد کشور رو به ورشکستگی است،صندوق های مختلف در دوران خاتمی 6درصد به دولت وابسته بودند اما امروز 85 درصد وابسته به بودجه دولتی هستند.یارانه ای که در دولت احمدی نژاد تخصیص داده شد معادل 45 دلار بود همان یارانه امروز به 1نیم دلار تبدیل شده است. با وجود این آمارها آیا مسئولان احساس سرشکستگی نمی کنند.اغلب کارشناسان و رسانه های به زبان های مختلف اعلام می کنند که مردم در فشارند.سیاست هایی که در گذشته و حال نتیجه نداده باید تغییر کند. برخی ناکارآمدی ها با سانسور واقعیت نمایان نمی شود.به طور مثال به دلیل تحریم دولت مجبور است برای هر بشکه نفت تخفیف بدهد و این پول از جیب مردم به جیب دلال ها می رود.
فرهنگ،اخلاق و دین را نمی توان با اجبار به جوانان تحمیل کرد.روزنامه کیهان هر روز صبح همه را تهدید می کند و شمشیر می چرخاند.چرا مسئولان صدای کارشناسان را نمی شنوند و بر سیاست های غلط خود پافشاری می کنند.