کد خبر : 347260 تاریخ : ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ - 21:01
گزارش خبری -تحلیلی ستاره صبح آنلاین؛ جزییات قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی/ افزایش 9 درصدی قیمت کالاهای اساسی مطابق با قانون / بر اساس قانون جدید مالیات بر خرید طلا کاهش می‌یابد قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده که از سال 87 به صورت آزمایشی در حال اجرا بود از دیروز ۱۳ دی‌ماه ۱۴۰۰ اجرا می‌شود.

به گزارش ستاره صبح آنلاین-بر اساس این قانون بهای کالای خریداری‌شده به علاوه مالیات بر ارزش افزوده که به صورت درصد ثابتی از بهای کالاست و در قانون کنونی مجلس برای کالا‌ها و خدمات به استثنای برخی کالا‌های خاص، به همراه عوارض، ۹ درصد تعیین‌شده را به فروشنده کالا می‌پردازند، بنابراین افزایش قیمت‌ها در کالا‌های مشمول مالیات افزوده اتفاق خواهد افتاد. با توجه به مفاد این قانون بسیاری از مواد غذایی که قبل از این معاف از مالیات بودند اکنون مصرف‌کننده باید برای خرید آنها 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده به فروشنده بدهد. در این ارتباط قیمت مواد غذایی مانند شیر، پنیر، ماست، آرد، نان، انواع گوشت و فرآورده‌های گوشتی، برنج، حبوبات، سویا، شیر خشک مخصوص تغذیه کودکان، شکر و قند و ... 9 درصد افزایش خواهد یافت. این در حالی است که در ماه آذر امسال نسبت به سال گذشته تورم مواد غذایی 45 درصد بوده است. از سوی دیگر دولت سعی دارد که ارز 4200 تومانی را حذف کند به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه حذف ارز 4200 تومانی از کالای اساسی حدود 8 درصد تورم‌زا خواهد بود. یعنی در صورت اجرای این طرح و قانون حدود 17 درصد بر قیمت کالاها افزوده می‌شود. اکنون دولت و نمایندگان مجلس که با شعار تأمین معیشت و ارزان شدن کالاها بر مسند قدرت نشسته‌اند، پاسخ دهند که آیا خود باعث گران شدن کالاهای اساسی نشده‌اند؟ البته اگر شرایط اقتصادی به‌گونه‌ای باشد که صرفاً 9 درصد به قیمت کالاها اضافه شود مناسب است اما به دلیل مافیای ثروت، توزیع و ... قیمت کالاهای اساسی بیش از 9 درصد گران خواهد شد.

گمرک جمهوری اسلامی ایران از تاریخ اجرای قانون مکلف است در مبادی ورودی گمرکی از کالاهای موضوع جزءهای (۱)، (۳) و (۵) به شرح ذیل، مالیات و عوارض ارزش افزوده با نرخ استاندارد ۹ درصد  وصول کند. جزء (۱): کلیه محصولات کشاورزی فرآوری نشده مشتمل بر محصولات خام زراعی و باغی، گیاهان دارویی، محصولات مرتعی، محصولات جنگل (ازجمله چوب خام)، محصولات گلخانه (ازجمله سبزی، صیفی، گل و گیاه و انواع قارچ) تبصره - فعالیت‌های مربوط به مراحل بسته‌بندی، انبارداری و نگهداری محصول در دمای مناسب در سردخانه، انجماد محصول (شامل سردخانه)، پاک کردن، درجه‌بندی، بو جاری بذور، پوست گیری مانند شالی‌کوبی، شستشو، تمیزکاری، تفکیک، همگن‌سازی، خشک کردن انواع محصولات مانند چای، کشمش و خرما با روش‌های مختلف، تفت دادن، مانند پخت نخود و پنبه پاک‌کنی، فرآوری محصولات کشاورزی محسوب نمی‌شود. ارائه خدمات مزبور به محصولات کشاورزی مشمول مالیات و عوارض فروش نیست. جزء (۳): بذر، نشاء، نهال، سم و کود؛ جزء (۵): کالاهای زیر: ۱-۵ -شیر، پنیر و ماست ۲-۵ -تخم ماکیان ۳-۵-آرد و نان ۴-۵ -انواع گوشت و فرآورده‌های گوشتی مطابق با فهرستی که هر سال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا پایان دی‌ماه برای اجرا در سال بعد به این سازمان ارسال می‌کند. ۵-۵ -برنج، حبوبات، سویا و پروتئین سویا ۶-۵ -انواع روغن‌های خوراکی، اعم از گیاهی و حیوانی ۷-۵ -شیر خشک مخصوص تغذیه کودکان ۸-۵-تخم‌مرغ نطفه‌دار و تبدیل آن به جوجه یک‌روزه.

مالیات بر قند و شکر
پیش‌تر قند و شکر هم در لیست معافیت‌ها بودند اما اخیراً معاون سازمان امور مالیاتی گفته: اقلامی چون قند و شکر که در قانون آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده از پرداخت این مالیات معاف بودند، در قانون جدید به دلیل نقش تنظیم‌گری و آسیب‌زا بودن این کالاها از سبد معافیت‌ها حذف‌شده است و مشمول مالیات بر ارزش افزوده‌شده‌اند.

مالیات دخانیات
انواع سیگار و محصولات دخانی به شرح زیر مشمول مالیات و عوارض می‌شوند:
 سیگار، توتون پیپ و تنباکوی تولید داخلی، بیست و پنج‌در صد (۲۵درصد )؛
سیگار، توتون پیپ و تنباکوی تولید داخل با نشان بین‌المللی که فهرست آن هر سال توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه و با تصویب هیئت‌وزیران ابلاغ می‌شود، چهل‌درصدی (۴۰درصد )؛
 سیگار، توتون پیپ و تنباکوی وارداتی، شصت و پنج‌در صد (۶۵درصد )؛
 توتون خام وارداتی ده‌درصدی (۱۰درصد )؛

توتون فرآوری شده وارداتی (خرمن توتون) سی و پنج‌در صد (۳۵درصد )؛

کاهش مالیات بر طلا
ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: از ۱۳ دی‌ماه قانون مالیات بر ارزش افزوده اجرایی و طلا از نظام آن حذف می‌شود، اما تا این تاریخ روند معاملات به روش قبل محاسبه می‌شود.
 از تاریخ مذکور در فاکتور خرید طلا تنها اجرت مشمول مالیات بر ارزش افزوده خواهد شد و به نظر می‌رسد این روش به نفع مردم و فروشندگان بازار طلاست. حذف مالیات بر ارزش افزوده از طلا، بازار این کالا را گرم می‌کند.
گفتنی است، پیش از این ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از کل فاکتور دریافت می‌شد. اما حالا اصل طلا از پرداخت مالیات ۹ درصدی معاف شده و فقط اجرت ساخت و سود مشمول مالیات ۹ درصدی می‌شود.

طلا ارزان می‌شود؟
نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران پیش‌بینی کرد که هزینه تمام‌شده خرید طلا و مصنوعات آن با اجرای قانون معافیت اصل طلا از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، کاهش پیدا خواهد کرد. نگار علی، رئیس اتاق اصناف ایران در اواخر آذرماه در اطلاعیه‌ای به واحدهای صنفی طلا، جواهر و پلاتین در رابطه با قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، اعلام کرد که با توجه به لازم‌الاجرا شدن قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده از ۱۳ دی‌ماه، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده طلا، جواهر و پلاتین از مشتریان دریافت شود. محمد کشتی آرای، نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبر آنلاین که حذف مالیات از اصل قیمت طلا چه تأثیری بر قیمت تمام‌شده آن خواهد گذاشت؛ گفت: با حذف مالیات بر ارزش افزوده قیمت تمام‌شده یا به‌نوعی هزینه‌ای که روی مصنوعات طلا هست کاهش پیدا خواهد کرد. درگذشته مصرف‌کننده می‌بایست 9 درصد از کل قیمت طلا را مالیات می‌داده است و این رقم بالایی است اما با اصلاح این قانون فقط از یک قسمت سود و اجرت مالیات پرداخت خواهد شد و این اقدامی است که در جهت بیشتر شدن مصرف طلا رخ‌داده است و می‌تواند صنعت طلا را از رکود خارج کند. وی در ادامه افزود: در چند سال اخیر به دلیل افزایش هزینه‌های قیمت طلا مردم روی آورده بودند به خرید طلای دست دوم و طلای کم اجرت و این مسائل منجر شده بود که طلای غیراستاندارد فروخته شود یا آلودگی‌هایی را منتقل کند؛ درنتیجه این قانون در این جهت خواهد بود که قیمت تمام‌شده کاهش پیدا خواهد کرد و کاهش قیمت تمام‌شده به نفع مردم است که می‌توانند بیشتر طلا بخرند و کمتر از طلای دست دوم استفاده کنند.
عبدالله محمدولی رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبر آنلاین در خصوص تأثیر این قانون بر قیمت تمام‌شده طلا؛ گفت: حذف مالیات بر اصل قیمت طلا بر روی بازار طلا تأثیر خواهد گذاشت نه بر روی قیمت آن، درواقع ۹ درصد مالیات که از ارزش کل گرفته می‌شده است شامل ارزش اجرت و مواد اولیه می‌شده است و درنهایت باعث می‌شده است که رقم ۹ درصدی را فروشندگان به عنوان ارزش افزوده به رقم نهایی طلا اضافه کنند که قیمت فروش طلا بالاتر می‌رفته است و امروز که یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت هر گرم طلا است ارزش افزوده آن را اگر ۱۰ درصد در نظر بگیریم ۱۳۰ هزار تومان می‌شده است و حال اگر این مالیات بر ارزش افزوده تنها بر اجرت گرفته شود رقم مالیات بر ارزش افزوده آن ۱۷ هزار تومان تخمین زده می‌شود و می‌توان گفت درنتیجه حذف مالیات از اصل قیمت طلا بازار ما کمی رونق می‌گیرد.

طلای دست دوم نخرید
محمد کشتی آرای در پاسخ به این پرسش که چرا نباید طلای دست دوم خرید؛ گفت: اتحادیه توصیه کرده است که مردم طلای دست دوم نخرند و از واحدها نیز خواسته است تا طلای دست دوم نفروشند؛ طلاهای دست دوم از نظر استاندارد ممکن است کنترلی روی آن‌ها صورت نگرفته باشد اما طلاهایی که نو تولید می‌شوند دارای کد استاندارد هستند و اقداماتی در جهت کنترل کیفیت بر روی آنها انجام می‌شود و در مجموع توصیه‌شده است که طلای دست دوم خریداری نشود و از زمانی که این قانون جدید آمده است خرید طلای دست دوم دیگر توجیه و معنایی نخواهد داشت.