کد خبر : 30857 تاریخ : ۱۳۹۸/۶/۱۹ - 23:47
گزارش حمله پناهیان به مجلس و واکنش نماینده‌ها اشاره: شهریور ماه سال گذشته نمایندگان مجلس طرح شفافیت آرای نمایندگان را مطرح کردند که با رأی موافق طیف های مختلف نمایندگان همراه بود. البته برخی نیز این طرح را مخالف آیین نامه داخلی مجلس دانسته و معتقدند برای تصویب چنین قانونی ابتدا باید آیین نامه داخلی مجلس اصلاح شود. بنا بر این طرح می بایست شفاف شود که نمایندگان در زمان رأی به طرح ها و لوایحی که در مجلس مطرح می شوند، چه رأیی داده اند. موضوعی که به عقیده تعدادی از نمایندگان نیز اقدامی پوپولیستی است و دلیلی ندارد مردم نسبت به رأی یک نماینده آگاهی داشته باشند. به تازگی علیرضا پناهیان (واعظ)در یکی از سخنرانی های مذهبی خود عدم رأی‌آوری دو فوریت این طرح را مورد حمله قرار داد و با ادبیاتی توهین آمیز نمایندگان را خطاب قرار داد و در بخشی از حرف هایش گفت: «آی مجلس شورای اسلامی، آدم باش! کی به شما حق داده شفاف رأی ندید؟ بگو که چه غلطی دارید می کنید؟ چی رو دارید از ملت پنهان می کنید؟». این ادبیات واکنش بسیاری از نمایندگان مجلس را به دنبال داشت و عبدالکریم حسین زاده یکی از نمایندگان مجلس پناهیان را به لیاخوف زمانه تعبیر کرد و گفت: «لیاخوف زمانه در لباس روحانیت در رأس منبر حسینی می نشیند و مجلس را به توپ وقاحت کلامی می بندد». در ادامه واکنش دیگر نمایندگان به اهانت پناهیان به مجلس را می خوانید:

ستاره صبح-

«آی مجلس شورای اسلامی، آدم باش! کی به شما حق داده شفاف رأی ندید؟ بگو که چه غلطی دارید می کنید؟ چی رو دارید از ملت پنهان می کنید؟». این عبارات توهین آمیز نسبت به مجلس شورای اسلامی توسط حجت الاسلام پناهیان گفته شده که با واکنش نمایندگان مواجه شده است. چندی پیش بود که رئیس سازمان بسیج مداحان کشور اعلام کرد برخی مداحان در اسرائیل آموزش می بینند و به ایران می آیند. خبری که پرسش های بسیاری برای افکار عمومی ایجاد کرد و موجب شد تا مردم نسبت به محتوای قابل تأمل برخی مداحی ها و سخنرانی ها حساس تر شوند. آنچه پناهیان خطاب به نمایندگان مجلس گفته، شاید اگر توسط فردی عادی مطرح می شد، بلافاصله با او برخورد صورت می گرفت. در همین راستا نمایندگان خانه ملت واکنش هایی به این اهانت داشته اند.

محمدرضا عارف
رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عاشورا یک حادثه بی نظیر در تاریخ بشری است، گفت: جای تاسف است از اینکه چهره واقعی حضرت اباعبدالله(ع) و فلسفه قیام ایشان خلاف آن چیزی است که بعضا در برخی مجالس ترویج می‌شود .تاسف بارتر آنکه برخی مجالس عزای سیدالشهداء را تبدیل به توهین و اهانت به ارکان نظام از جمله مجلس شورای اسلامی می کنند که جلوه بارز سوءاستفاده از یک مراسم معنوی برای مقاصد سیاسی است. 

یحیی کمالی پور
نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در این باره گفت: هرگز کسی حق ندارد به ارکان نظام اسلامی توهین کند و موجب تخریب و وهن آن شود. نمایندگان بنا به ذات  قوه مقننه در تصمیم‌گیری آزادند. اظهارات کنایه‌آمیز و تخریب یک رکن نظام امری محکوم بوده و باید در مراجع ذی‌صلاح قضایی رسیدگی شود. همچنین با سخنران هتاک  قطعاً باید برخورد شود، زیرا منبر امام حسین (ع) جای تخریب نیست.
محمدجواد کولیوند
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس نیز به انتقادات تند علیه مجلسی‎ها واکنش نشان داد و گفت: هر کس به هر بهانه به یکی از قوا توهین کند، به ارکان نظام اسلامی توهین کرده ‎است. نمی‌شود به بهانه مخالفت با عملکرد عده‎ای قلیل یا عدم تصویب دو فوریت یک طرح، به کل قوه مقننه توهین کرد و آن را زیر سؤال برد. کولیوند همچنین اظهار کرد: انتقاد آداب خود را دارد و توهین و هتاکی با انتقاد و اشکال متفاوت است و کسی حق ندارد که به خاطر یک عملکرد مانند عدم تصویب دو فوریت طرح شفافیت آرا، از تریبون‌های رسمی هر چه می‌خواهد علیه مجلس توهین کند.

حشمت‎الله فلاحت‎پیشه
نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز به سخنان او واکنش نشان داد و در صفحه توییتر خود نوشت: شخصاً با مصاحبه‎های هر روزه‎ام، هیچ رأی پنهانی نداشته‎ام، اما باید به حال و روز مجلس ایران گریست که برخی منبرنشین‌های پاکتی، این‌گونه بی‎ادبانه به آن توهین می‎کنند. کاش خودشان جهت روشنگری ملت شفاف بگویند برای پراکندن این عربده‎های غیراخلاقی، پاکت چند میلیونی دریافت می‌کنند؟

اصغر سلیمی
نماینده مردم سمیرم در مجلس دهم گفت: مبادا  که به سبب شرایط فعلی کشور برخی  بخواهند مجلس را  هدف و مورد توهین قرار بدهند؛ در ضمن همه نمایندگان مجلس باید پذیرای انتقاد سازنده باشند، اما توهین و تخریب جایگاه مجلس به معنی تخریب ملت ایران است. وی در ادامه افزود: نمایندگان مجلس، نماینده همه ملت ایران هستند و در حقیقت هر توهینی که به نمایندگان مجلس به صورت عام صورت بگیرد؛ توهین به تمام مردمی است که به آنها رای داده اند. نماینده سمیرم در مجلس دهم اظهار کرد: هر انسانی چه سهوا و چه عمدا دچار خطا هایی می شود و این مسئله هم از  صدر اسلام تا به الان وجود داشته است به جز ائمه معصومین که دارای عصمت هستند.

احمد سالک
عضو فراکسیون ولایی مجلس گفت: انتقاد نباید به گونه‌ای باشد که  به دستگاه های تصمیم سازی مثل مجلس شورای اسلامی توهین شود؛ چرا که زیر سوال بردن مجلس در واقع توهین به کل نظام است. نماینده مردم اصفهان در ادامه افزود: انتقاد منطقی با تخریب و توهین فاصله بسیاری دارد؛ چرا که انتقاد منطقی و سازنده سبب رشد و تعالی کشور می‌شود و  این مسئله بسیار مهم است و نباید از آن غافل شویم. وی  تصریح کرد: هتاکی و توهین از شخصیت و اخلاق به دور است، بنابراین شدیدا مخالف هتاکی نسبت به مناصب مختلف جمهوری اسلامی هستیم؛ قطعا همه مسئولان باید  نقد پذیر باشند و  یادمان باشد، که انتقاد منطقی و معقول سبب رشد و تعالی کشور می شود. این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به سخنرانی یکی از شخصیت‌های مذهبی علیه مجلس اشاره و اظهار کرد: هرگونه توهین و تخریب نسبت به دستگاه‌های مختلف کشور را محکوم می کنیم؛ حالا این شخصیت هر کسی که می‌خواهد، باشد.