کد خبر : 30853 تاریخ : ۱۳۹۸/۶/۱۹ - 23:37
از سوی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت گرفت گزارش؛در برابر گزارش اشاره: اعلام گام سوم کاهش تعهدات هسته ای از سوی ایران مورد خوشایند طرف های مقابل برجام و همچنین نخست وزیر اسرائیل نبوده است. هرچند اروپایی ها همواره تلاش کرده و می کنند که سطح تنش های موجود از یک حد متعارف بالاتر نرود، اما بنیامین نتانیاهو باز هم با طرح ادعاهایی بی اساس تلاش می کند آژانس بین المللی انرژی اتمی را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال همکاری جمهوری اسلامی با کارشناسان آژانس تاکنون اجازه نداده حواشی مورد نظر اسرائیل روی عملکرد این سازمان تاثیر داشته باشد. کرونل فروتا، رئیس موقت آژانس بین المللی انرژی اتمی که ابتدای این هفته به ایران آمد و با علی اکبر صالحی و محمدجواد ظریف دیدار و گفت و گو کرد، تأکید کرد آژانس استقلال خود را حفظ خواهد کرد. موضوعی که مورد خوشایند اسرائیل و مسئولان تندروی دولت دونالد ترامپ، ازجمله جان بولتون نیست. تیم ب به گفته محمدجواد ظریف هنوز هم در تشلاش برای ایجاد یک جنگ جدید در خاورمیانه است، با طرح ادعاهایی بی اساس مثل وجود تأسیسات مخفی اتمی در برخی نقاط ایران، آژانس را تحت تاثیر قرار دهد و به تبع آن جامعه جهانی را علیه ایران متحد کند. مسئله ای که مسئولان ایران باید با دقت آن را رصد و پاسخ های مناسب به آن بدهند.گزارش پیش رو به این موضوع می پردازد:

ستاره صبح-

اعلام گام سوم کاهش تعهدات هسته ای توسط جمهوری اسلامی موجب شد تا حساسیت ها نسبت به فعالیت هسته ای ایران افزایش یابد. هرچند اقدام  ایران به دلیل عدم پایبندی طرف های مقابل برجام به تعهداتشان بود، اما این دلیل نیز نتوانست مانع از این حساسیت شود. از این رو کرونل فروتا، مدیرکل موقت آژانس بین المللی انرژی اتمی در سفری که این هفته به ایران داشت با برخی مسئولان کشورمان ازجمله محمدجواد ظریف و علی اکبر صالحی دیدار و گفت‌و‌گو کرد. برنامه هسته ای ایران این روزها به دلیل فشارهای ایالات متحده وضعیت پیچیده ای را دنبال می کند. این پیچیدگی، به ویژه تحت تاثیر ادعاهای بنیامین نتانیاهو شرایط به‌خصوصی را پدید آورده است. در این بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی به شورای حکام اعلام  کرده ایران نصب سانتریفیوژهای پیشرفته را آغاز کرده است. این اتفاق البته پیشش از این توسط بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام شده بود. وی روز شنبه با اشاره به دستور رئیس جمهور برای آغاز گام سوم، اعلام کرده بود که ایران محدودیت‌های مربوط به مسائل فنی برنامه هسته‌ای را کاهش می‌دهد که از جمله آنها راه اندازی سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر برای غنی سازی سریع‌تر است.

سانتریفیوژهای پیشرفته
مدیرکل موقت آژانس در گزارش خود اعلام کرده ٢٢ سانتریفیوژ 4IR، یک سانتریفیوژ 5IR، ٣٠ سانتریفیوژ 6IR و ٣ سانتریفیوژ s6IR در ایران نصب شده یا در حال نصب هستند. این گزارش همچنین می افزاید که تمامی این سانتریفیوژها آماده تست با 6UF هستند. در این گزارش همچنین آمده است که ایران به آژانس اطلاع داده لوله‌های سانتریفیوژها در دو خط تحقیق و توسعه مجددا نصب خواهند شد تا یک زنجیره ١۶۴تایی سانتریفیوژ 4IR و یک زنجیره ١۶۴تایی m2IR را در خود جای دهد. کرونل فروتا در بخشی از گزارش خود در نشست شورای حکام به موضوع راستی‌آزمایی و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت که گزارش او در این زمینه مطابق با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل فعالیت‌های مربوطه آژانس در ایران طی ماه‌های اخیر را شامل می‌شود. وی در این بیانیه با اشاره به سفر خود به ایران و رایزنی‌اش با مقامات کشورمان درباره راستی‌آزمایی برجام تصریح کرد که تهران فعالیت‌های جدید خود در رابطه با تحقیق و توسعه را به اطلاع آژانس رسانده و وی نیز گزارش خود درباره این فعالیت‌ها را به آژانس ارائه داده است. فروتا افزود: آژانس به راستی‌آزمایی و نظارت بر تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران ذیل برجام ادامه خواهد داد و من هرگونه تحول جدید در این زمینه را در زمان خود به شواری حکام گزارش خواهم داد.

دیدار با مقامات ایران
کرونل فروتا، مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دیدار با علی‌اکبر صالحی از تمایل به ادامه همکاری با ایران سخن گفت. دکتر صالحی نیز تأکید کرد که برجام قرار بود یک مسیر دو طرفه باشد، اما حال که این جاده یک طرفه شده، ایران تصمیمات مقتضی را در زمان‌های مناسب خواهد گرفت. کرونل فروتا در نشست خبری که پس از دیدار با صالحی برگزار شد با اشاره بر رویکرد مستقلانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که این سازمان بر عملکرد بی طرف و حرفه‌ای خود ادامه خواهد داد. وی همچنین گفت: آژانس از یک سو وظیفه راستی آزمایی اجرای برجام را بر عهده دارد و از سوی دیگر در اجرای پروتکل الحاقی و موافقت نامه جامع پادمان در تعامل فعال با ایران می‌باشد.
ادعای جان بولتون
جان بولتون، مشاور امنیت ملی رییس جمهور آمریکا، در ادعایی دلیل سفر فروتا به تهران را در راستای اطلاعاتی دانست که اخیرا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام این سازمان در خصوص فعالیت‌های غیر علنی ایران در زمینه انرژی هسته‌ای خوانده است. بولتون در توییتر خود نوشت که ما و سایر اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بی‌صبرانه منتظر گزارش کامل این سفر هستیم.

ادعای جدید نتانیاهو
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنفرانسی خبری مدعی شد که «یک سایت تسلیحات هسته‌ای اعلام نشده‌» را در استان فارس کشف کرده است. به نقل از اورشلیم‌پست، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنفرانسی خبری مدعی شد که یک «سایت تسلیحات هسته‌ای اعلام نشده» ایران را در آباده واقع در جنوب اصفهان یافته است. نتانیاهو با انتشار برخی «عکس‌های ماهواره‌ای» که طبق ادعای او در ماه ژوئن گرفته شده‌اند، مدعی شد که ایران پس از آگاهی یافتن از این که این سایت هسته‌ای لو رفته است، اقدام به نابودی این سایت و سرپوش‌گذاری کرده‌اند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در آوریل سال ۲۰۱۸ در ادعایی بی‌اساس گفت که جاسوسان موساد به هزاران سند هسته‌ای از تهران دست یافته‌اند که نشان می‌دهد ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای بوده است. دونالد ترامپ ماه بعد از این رویداد، با اشاره به اطلاعات جمع‌آوری شده توسط اسرائیل از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد. جمهوری اسلامی ایران نیز تلاش برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای را رد و اعلام کرد که اسرائیل تمامی اسناد را جعل کرده است. نتانیاهو سال گذشته نیز در اقدامی مشابه و با طرح ادعای بی‌اساس دیگری گفته بود که ایران چندین تأسیسات سری هسته‌ای دیگری در اختیار دارد که یکی از آن‌ها در «تورقوزآباد» واقع است. طرح این ادعا آن هم توسط نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی کافی بود تا بنیامین نتانیاهو و گاف او دست‌مایه طنز مردم دنیا به ویژه مردم ایران شود و آن‌ها در فضای مجازی با انتشار تصاویری از لحظه اعلام کشف جدید نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل، او را مخاطب طنزهای خود قرار دهند. واکنش‌ها به ادعاهای جدید نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به سطح مسئولان ارشد دستگاه دیپلماسی کشور نیز رسید و علاوه بر وزیر امور خارجه، یکی از معاونان و همچنین سخنگوی این وزارت‌خانه، طرح این ادعاها را بی پایه و اساس عنوان و آن را تکذیب کردند.

واکنش ظریف
وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به ادعای بی‌اساس نتانیاهو مبنی بر کشف یک سایت هسته‌ای اعلام نشده در استان فارس تأکید کرد که «تیم ب» تنها خواهان راه‌اندازی جنگی دیگر است. محمدجواد ظریف در توئیتی در واکنش به نمایش جدید نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و با ضمیمه کردن ویدئوی تشویق‌های وی برای حمله به عراق در سال ۲۰۰۲ در یکی از جلسات استماع در کنگره آمریکا نوشت: دارنده تسلیحات هسته‌ای «واقعی» همانند چوپان دروغگو درباره یک سایت تخریب شده ادعایی در ایران، فریاد می‌زند. او و تیم ب، بی‌توجه به خون بی‌گناهان و یک هفت تریلیون دیگر، فقط به دنبال جنگ هستند. تضمین دادن‌های وی در سال ۲۰۰۲ درباره «بازتاب‌های مثبت» حمله به عراق را به یاد بیاورید. ولی قطعاً این بار وی نمی‌تواند از کنار به تماشا بنشیند.