کد خبر : 305664 تاریخ : ۱۴۰۰/۶/۲۸ - 01:25
دکتر سعید تقی آبادی کارشناس مسائل آموزش و پرورش در گفت وگو با«ستاره صبح آنلاین»: بازگشایی مدارس بستگی به سرعت واکسیناسیون دارد واکسیناسیون دانش آموزان با توجه به نزدیک شدن به اول مهر و زمان بازگشایی مدارس یکی از دغدغه های خانواده ها به شمار می رود.
به گزارش ستاره صبح آنلاین واکسیناسیون دانش آموزان با توجه به نزدیک شدن به اول مهر و زمان بازگشایی مدارس یکی از دغدغه های خانواده ها به شمار می رود.این در حالی است که هنگام تصمیم گیری درخصوص بازگشایی مدارس، مسئولان باید منافع و خطرات تحصیل، سلامت عمومی و عوامل اجتماعی اقتصادی را با توجه به وضعیت کشور درنظر بگیرند. تصمیم‌گیری‌ها درباره اقدامات پیشگیرانه و کنترل‌کننده در مدارس و تعطیلی یا بازگشایی آن‌ها باید مطابق با سایر تصمیمات درخصوص اقداماتی همچون رعایت فاصله اجتماعی و بهداشت عمومی در جامعه باشند. معمولاً در همه کشورهای جهان بازگشایی مدارس به صورت یک اقدام مجزا نیست، بلکه بخشی ازاقداماتی دیگر و در راستای بازگشایی سایر صنوف و فعالیتها، همچون بازگشایی کارخانجات، وسایل نقلیه عمومی و فعالیت‌های تجاری در سطح کشور رخ می دهد. لازم است مدارس از قبل برنامه ریزی کنند و ببینند چگونه می توانند برای اطمینان از ایمنی دانش آموزان، معلمان و سایر کارکنان شرایط را برای حضور دانش آموزان در مدارن فراهم کنند. ستاره صبح برای بررسی این موضوع با دکتر سعید تقی آبادی کارشناس مسائل آموزش و پرورش گفت وگو کرده که در ادامه می خوانید.

دکتر تقی آبادی در این باره گفت:براساس وعده هایی که وزارت بهداشت داده قرار است واکسن هایی را به صورت یک دوز به دانش آموزان شش تا هجده سال تزریق شود تا واکسینه شوند.قرار است این اتفاق نیز در دو ماه آینده رخ بدهد. اگر این وعده تحقق پیدا کند دغدغه های خانواده ها نیز کاهش پیدا می کند و از مدارس کار خود را از آذرماه آغاز خواهند کرد.امور بالینی این موضوع در خارج از ایران انجام شده و به همین دلیل اگر بتوانند واکسیناسیون را در دوماه آینده انجام شود امیدواریم که کلاس های دانش آموزان به صورت حضوری برگزار شود.
 این کارشناس مسائل آموزش و پرورش ادامه داد:برگزاری کلاس های حضوری دانش آموزان به تحقق وعده های وزارت بهداشت بستگی دارد. اگر قرار است دانش آموزان به صورت حضوری در مدارس آموزش ببینند، باید تزریق واکسن به این بخش از جامعه به صورت کامل انجام شود و وزیر بهداشت و درمان هم قول دادند که تزریق واکسن به این بخش از جامعه در دستور کار است.واقعیت این است که کودکان نیز مبتلا به کرونا می‌شوند و بر اساس آماری که وجود دارد در بیمارستان‌های اطفال تهران تعداد قابل توجهی از کودکان مبتلا به کرونا، بستری هستند. مسئولان در ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کردند که تا آخر شهریور ماه ۴۰ میلیون دز واکسن کرونا وارد کشور می‌شود. از ابتدای مهرماه هم تولید واکسن داخلی نیز افزایش خواهد یافت و تعداد بیشتری از مردم کشور واکسینه می‌شوند.
 وی تصریح کرد: اگر اکثر نظام‌های آموزشی دنیا را مشاهده کنید، پی می‌برید که اولویت تمام این نظام‌ها این است که دانش آموزان به مدرسه بروند، زیرا هیچ چیزی نمی‌تواند جای کلاس درس و معلم را بگیرد. اگرچه آموزش‌های مجازی و آموزش‌های الکترونیک هم به عنوان مکمل‌ آموزشی در رویکرد تلفیقی آموزش می‌تواند استفاده شود. قطعا کیفیت کلاس‌های حضوری بیشتر است، خیلی از کشورهای دنیا هم به این نتیجه رسیدند که در اولین فرصت دانش‌آموزان‌شان را به کلاس‌های درس برگردانند و شیوه‌ی آموزش مجازی را به عنوان یک شیوه‌ی مکمل و یک شیوه‌ی آموزش تلفیقی استفاده کنند. ما هم سعی کردیم تا با ایجاد بسترهای مختلف، مطالب  قطع شده در کتاب‌ها را به دانش آموزان‌مان بیاموزیم.