کد خبر : 295556 تاریخ : ۱۴۰۰/۶/۲۱ - 02:14
ستاره صبح آنلاین آخرین تحولات افغانستان را بررسی می کند؛ سه منطقه پنجشیر از تصرف طالبان خارج شد/احتمال ملحق شدن ژنرال دوستم به جبهه مقاومت/ عملیات ربودن احمد مسعود توسط پاکستان ناکام ماند حوادث و رویدادهای افغانستان در صدر خبرهای جهان و منطقه قرار دارند. در این راستای منابع آگاه اعلام کردند نیروهای جبهه پنجشیر موفق به آزادسازی سه منطقه ولایت پنجشیر از سیطره گروه طالبان شده اند.نیروهای تحت امر احمد مسعود موفق به باز پس گیری سه ولسوالی دره، آبشار و پریان در شمال و شمال شرقی ولایت پنجشیر شدند.
به گزارش ستاره صبح آنلاین به گفته این منبع آگاه، گروه طالبان درپی درگیری در این سه منطقه شماری از نیروهای خود را از دست داد و مجبور به عقب نشینی شد.با این حال آنچه باعث تقویت روحیه نیروهای جبهه مقاومت شده زمزمه های حضور ژنرال دوستم رهبر حزب جنبش ملی افغانستان و معاون رییس جمهور سابق افغانستان است که پس از حمله طالبان به افغانستان به ازبکستان رفته بود. وی که چند روز قبل از سقوط کابل به ازبکستان رفته بود در بیانیه‌ای گفته است: «به‌زودی در کنار فرزندان ازبکم و برادرزاده‌ام احمد مسعود خواهم ایستاد».عطا محمد نور، والی سابق ولایت بلخ و مارشال عبدالرشید دوستم، از رهبران ازبک تبار نیروهای منطقه‌ای، در نبرد با شوروی سابق دخیل بوده و جزو سرسخت‌ترین دشمنان طالبان محسوب می‌شوند. دوستم همچنین پاکستان را دشمن دیروز و امروز و فردای افغانستان و پنجشیر خواند. این در حالی است که برخی از منابع خبری مدعی شده‌اند پاکستان قصد داشت امرالله صالح، معاون سابق اشرف غنی و احمد مسعود را بربایند و با بالگرد به پاکستان منتقل کنند؛ اما موفق نشدند.گزارش پیش رو به این موضوع می پردازد که در ادامه می خوانید.

عبدالرشید دوستم: به‌زودی در کنار احمد مسعود خواهم ایستاد
ژنرال عبدالرشید دوستم اعلام کرد به‌زودی به افغانستان باز خواهد گشت.وی که چند روز قبل از سقوط کابل به ازبکستان رفته بود در بیانیه‌ای گفته است: «به‌زودی در کنار فرزندان ازبکم و برادرزاده‌ام احمد مسعود خواهم ایستاد».عطا محمد نور، والی سابق ولایت بلخ و مارشال عبدالرشید دوستم، از رهبران ازبک تبار نیروهای منطقه‌ای، در نبرد با شوروی سابق دخیل بوده و جزو سرسخت‌ترین دشمنان طالبان محسوب می‌شوند.دوستم همچنین پاکستان را دشمن دیروز و امروز پنجشیر خواند.این در حالی است که برخی از منابع خبری مدعی شده‌اند پاکستان قصد داشت امرالله صالح، معاون سابق اشرف غنی و احمد مسعود را بربایند و با بالگرد به پاکستان منتقل کنند؛ اما موفق نشدند.

عبدالله خبر بازداشت خود توسط طالبان را تکذیب کرد
«عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در دولت اشرف غنی، اخبار پیرامون بازداشت خود توسط طالبان را رد کرد.پیش از این «ناوین کاپور» خبرنگار هندی خبر بازداشت و منتقل شدن عبدالله عبداله به‌دست طالبان را توئیت کرده بود.عبدالله در توییتر خود نوشت به این خبر واکنش نشان داد و ضمن تکذیب آن از خبرنگار هندی خواست حرفه‌ای عمل کند و خبر را پیش از انتشار بررسی کند.پیش از این نیز یک رسانه آمریکایی از بازداشت «عبدالله عبدالله» و «حامد کرزی» توسط طالبان خبر داده بود، که این دو سیاستدار افغانستانی آن را تکذیب کردند.حامد کرزی روز پنجشنبه با استقبال از اعلام دولت موقت طالبان، تاکید کرد که همه شهروندان، از جمله زنان حق دارند که در قدرت حضور داشته باشند و نیاز است که طالبان خلاءهای این کابینه را هرچه زودتر رفع کنند.وی گفت که اعلام دولت موقت از سوی طالبان برای فعالیت ادارات دولتی و ارائه خدمات، ضروری بود.به گفته کرزی، افغانستان ساختار اجتماعی غنی دارد و هر شهروند این کشور، از جمله زنان حق سهم‌گیری در قدرت و خدمت به مردم را دارند.

طالبان: پاکستان اطلاعات محرمانه را از افغانستان خارج نکرده
یکی از منابع طالبان گزارش‌ها درباره اینکه هواپیمای پاکستانی حامل کمک‌های بشردوستانه به افغانستان اسناد محرمانه و کامپیوترها را از این کشور خارج کرده، رد کرد.به گزارش اسپوتنیک، روز چهارشنبه اسلام آباد اعلام کرد که سه هواپیما حامل کمک‌های بشردوستانه به افغانستان می‌روند.این منبع طالبان همچنین اعلام کرد: این گزارش‌ها پروپاگاندا هستند. این هواپیماهای پاکستان کمک‌ها را در قندهار، بلخ و کابل تحویل داده و به پاکستان برگشتند.اوت سال جاری میلادی طالبان کنترل کابل را به دست گرفت، اشرف غنی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان استعفا کرد و از کشور گریخت.

خشنودی القاعده از حاکمیت طالبان در افغانستان
به تازگی یک فایل صوتی بسیار مهم از مقامات طالبان لو رفته است. در این فایل یک عضو ارشد این گروه در مورد کابینه طالبان به مخاطبش می‌گوید: «مهمان (رئیس سازمان اطلاعات پاکستان) آیندۀ افغانستان را با اعلام کابینه انحصاری طالب‌ان و شبکه حقانی خراب کرد. حالا دیگر همه فهمیده‌اند منظور از مهمان همان "فیض حمید" رئیس اطلاعات ارتش پاکستان است که طی یک‌هفته ارگ ریاست جمهوری افغانستان اتاق کارش بود تا هم حمله به پنجشیر را فرماندهی کند و هم کابینه را برای طالبان بچیند.