کد خبر : 285555 تاریخ : ۱۴۰۰/۶/۱۸ - 12:21
پیرمحمد ملازهی در گفت وگو با«ستاره صبح آنلاین»: مقاومت پنجشیر می تواند به همه مناطق افغانستان سرایت کند

به گزارش ستاره صبح آنلاین طالبان در حالی اعضای کابینه خود را معرفی کرده که واکنش های داخلی و خارجی نسبت به معرفی کابینه در افغانستان صورت گرفته است و بسیاری از تحلیل گران اعضای کابینه موجود را متناسب با شعارهای طالبان نمی دانند.این در حالی است که جنگ در ولایت پنجشیر، تحت رهبری احمد مسعود رهبر جبهه پنجشیر برای هفت شبانه روز ادامه یافت. در حال حاضر از سرنوشت احمد مسعود و سایر اعضای جبهه گزارشی در دست نیست.در همین حال یکی از نزدیکان احمد مسعود گفت که پس از تحولات دو شب گذشته پنجشیر احمد مسعود به مکانی دورتر از پنجشیر اما داخل خاک افغانستان منتقل شده است. احمد ولی مسعود، برادر فرمانده سابق جبهه مقاومت افغانستان مدعی شد که پنجشیر به صورت کامل سقوط نکرده است.مسعود که در نشستی در سوئیس سخنرانی می‌کرد، افزود: جبهه پنجشیر برای جنگ آمادگی کامل دارد و طالبان نباید فکر کند که چون جاده‌ها را گرفته، کل پنجشیر را تصرف کردند، هزاران نیروی محلی در دره پنجشیر حضور داشته و آمادگی حمله را دارند.ستاره صبح آنلاین برای بررسی آخرین تحولات افغانستان با پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل افغانستان گفت وگو کرده که در ادامه می خوانید.

پیرمحمد ملازهی در این زمینه گفت:ایدئولوژی طالبان ترکیبی از ارزش‌های دیوبندی شبه قاره ای، سلفیت خاورمیانه ای و وهابیت عربستان سعودی و ارزش‌های قومی یا پشتون وارگی است و طالبان کماکان به این ایدئولوژی وفادار است اما طالبان امروز ظرفیت‌های سیاسی بیشتری دارد و واقع بین تر است و با جهان ارتباط دارد و می داند چگونه حکومت کند ولی تضمینی وجود ندارد که وقتی به طور کامل مستقر شد از ایدئولوژی خود عقب نشینی کند. طالبان از تامین حقوق شهروندی همه اقوام و مذاهب و زنان در چارچوب شریعت اسلام سخن می گویند اما اعلام نمی کنند که منظورشان کدام برداشت از اسلام است.

وی ادامه داد:روحیه تعصب قومی پشتونیسم حاکم بر طالبان مانع بزرگی در راه مشارکت دادن دیگر اقوام در قدرت از سوی این گروه است. تمامی بازیگران سیاسی و نظامی پشتون حتی کمونیست ها و لیبرال های این قوم و حتی توده های مردم پشتون اعتقادی به حضور دیگر اقوام در قدرت ندارند. با این اوصاف اگر طالبان دنبال انحصار قدرت برود در آن صورت مقاومت مردمی از سوی دیگر اقوام، دیر یا زود شکل خواهد گرفت و آنچه که در پنجشیر می‌گذرد می تواند به دیگر مناطق تسری پیدا کند و موجب جنگ داخلی شود که در این صورت با باز شدن پای قدرت‌های منطقه ای به این جنگ، جنگ نیابتی شکل خواهد گرفت و در صورت ورود قدرت‌های بین‌المللی به اشغال مجدد این کشور خواهد انجامید.

این کارشناس مسادل افغانستان تصریح کرد:احمد مسعود از قدرت های منطقه و از جمله ایران تقاضای کمک کرد. این در حالی است که ایران به دلیلی که ذکر شد به این تقاضا پاسخ مثبت نداد.با این وجود اگر شرایط به شکلی رقم بخورد که جبهه مقاومت گسترش پیدا کند و شیعیان و فارسی زبانان نیز به جبهه مقاومت ملحق شوند و مقاومت به خارج از دره پنجشیر سرایت پیدا کند این احتمال وجود دارد که موضع ایران تغییر کند.نکته دیگر حمایت احتمالی روسیه از پنجشیر خواهد بود.این احتمال وجود دارد که روسیه در قالب حمایت تاجیکستان و به بهانه حمایت از تاجیک هایی که در دره پنجشیر حضور دارند به صورت غیر مستقیم از جبهه مقاومت حمایت کند. در چنین شرایطی این احتمال وجود دارد که ایران نیز با روسیه در این زمینه همراهی کند. مسأله مهم در این زمینه توانایی جبهه مقاومت در برابر طالبان است. اگر جبهه مقاومت حداقل بتواند تا زمستان در مقابل طالبان مقاومت کند این احتمال وجود دارد که جبهه مقاومت به مناطق دیگر افغانستان نیز سرایت کند و طالبان با چالش های بزرگی مواجه شوند.