کد خبر : 285509 تاریخ : ۱۴۰۰/۶/۱۶ - 01:31
درخواست احمد مسعود از مردم: علیه طالبان قیام کنید احمدمسعود فرمانده جبهه مقاومت ملی افغانستان درپیامی صوتی از همه مردم افغانستان در داخل و خارج از این کشور خواست که از هر طریقی علیه طالبان قیام کنند.
به گزارش ستاره صبح آنلاین احمدمسعود فرمانده جبهه مقاومت ملی افغانستان درپیامی صوتی از همه مردم افغانستان در داخل و خارج از این کشور خواست که از هر طریقی علیه طالبان قیام کنند.احمد مسعود در این پیام خطاب به مردم افغانستان تأکید کرد:با قیام مسلحانه، تظاهرات در داخل و خارج، از راه نوشتن و یا هر راه دیگر قیام را آغاز کنند و وی در کنار آنها برای آزادی مردم این کشور خواهد بود. وی اظهار داشت جامعه جهانی و برخی از کشورها با ایستادن در کنار طالبان به این گروه جرأت دادند که این حوادث را در افغانستان رقم بزنند.فرمانده جبهه مقاومت با بیان اینکه طالبان افراطی تر و متعصب تر از گذشته اند گفت انهایی که در کنار طالبان قرار گرفته اند از خواب غفلت بیدار شوند. این در حالی است که ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان از تصرف پنجشیر خبر داد و گفت که استاندار این شهر نیز انتخاب شده است. برخی از منابع اعلام کرده اند که نیروهای مقاومت استانداری پنجشیر را از طالبان پس گرفته اند.فهیم دشتی سخنگوی جبهه مقاومت و مشاور رسانه ای احمد مسعود در حمله پهپادی ارتش پاکستان کشته شد. احمد مسعود پس از انتشار خبر کشته شدن فهیم دشتی با انتشار پستی در اینستاگرام وی را یاری با وفا و با وقار خواند نوشت: «دشتی در راه مبارزه با آزادی و جنگ در مقابل طالب جام شهادت را نوشید».برخی منابع همچنین از کشته شدن ژنرال عبدالودود زره، خواهر زاده احمد مسعود، فرمانده ارشد نیروهای مقاومت ضدِ طالبان خبر داده اند.همزمان تصاویری در صفحات گروه‌های نزدیک به طالبان در شبکه های اجتماعی دست به دست می‌شود که نشان می‌دهد کاروان‌های خودرویی نیروهای طالبان که عمدتا از زره‌پوش‌های آمریکایی و تسلیحات غربی به غنیمت گرفته شده از ارتش افغانستان تشکیل شده، بدون مقاومت و درگیری در شهرهای ولایت پنجشیر در حال تردد هستند.در همین حال اخباری تایید نشده از فرار امرالله صالح، معاون رئیس جمهور پیشین و از فرماندهان نیروهای مقاومت پنجشیر به تاجیکستان منتشر شده است. همین منابع می‌گویند احمد مسعود فرمانده نیروهای مقاومت پنجشیر در مکانی امن در این منطقه پناه گرفته و از افغانستان خارج نشده است.براساس اخبار منتشر شده نیروهای هوایی پاکستان با پهپادهای تهاجمی به دره پنجشیر حمله کرده و تلفات سنگین نیروهای مقاومت در روز یکشنبه اغلب ناشی از این حملات بوده است. گزارش پیش رو به این موضوع می پردازد که در ادامه می خوانید.

پیام احمد مسعود به مردم افغانستان
احمدمسعود فرمانده جبهه مقاومت ملی افغانستان درپیامی صوتی از همه مردم افغانستان در داخل و خارج از این کشور خواست که از هر طریقی علیه طالبان قیام کنند.احمد مسعود در این پیام خطاب به مردم افغانستان تأکید کرد:با قیام مسلحانه، تظاهرات در داخل و خارج از راه نوشتن و یا هر راه دیگر آغاز کنند و وی در کنار آنها برای آزادی مردم این کشور است. وی اظهار داشت جامعه جهانی و برخی از کشورها با ایستادن در کنار طالبان به این گروه جرئت دادند که این حوادث را در افغانستان رقم بزنند.فرمانده جبهه مقاومت با بیان اینکه طالبان افراطی تر و متعصب تر از گذشته اند گفت انهایی که در کنار طالبان قرار گرفته اند از خواب غفلت بیدار شوند.وی  با بیان اینکه برای حفظ استقلال ،عزت ،عدالت و سربلندی کشور مبارزه می کند گفت که گروه طالبان بدون توجه به اعلامیه علما،با آغاز حمله هویت خود را نشان  داد.فرمانده جبهه مقاومت ملی افغانستان با بیان اینکه در حمله گسترده طالبان تعدادی از مردم و خانواده اش کشته شده اند.وی اظهار داشت طالبان می خواهد کشور را در انزوای اقتصادی و سیاسی قرار دهد.  احمدمسعود گفت که تعداد زیادی از نیروهای بیگانه در کنار طالبان علیه مردم جنگیده اند.وی اظهار داشت جامعه جهانی و برخی از کشورها با ایستادن در کنار طالبان به این گروه جرئت دادند که این حوادث را در افغانستان رقم بزنند.فرمانده جبهه مقاومت با بیان اینکه طالبان افراطی تر و متعصب تر از گذشته اند گفت انهایی که در کنار طالبان قرار گرفته اند از خواب غفلت بیدار شوند.

ادعای طالبان درباره تصرف کامل پنجشیر
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در کنفرانسی خبری در شهر کابل اعلام کرد که جنگجویان این گروه موفق به تصرف پنجشیر شده‌اند.مجاهد گفت که این دره کاملا پاکسازی شده است.سخنگوی طالبان در ادامه کنفرانس خبری خود گفت که برق و اینترنت ولایت پنجشیر که در هفته گذشته توسط این گروه قطع شده بود از امروز وصل خواهد شد.گروه طالبان اقدام به مسدود کردن خطوط تلفن، اینترنت و برق در این منطقه کرده بود.مجاهد همچنین مدعی شد که هیچ غیرنظامی‌ای در تصرف پنجشیر توسط طالبان کشته نشده است.ذبیح‌الله مجاهد هم‌چنین از جامعه بین‌المللی خواست تا در بازسازی افغانستان به آنها کمک کنند و به کمک‌های بشردوستانه ادامه دهند.مجاهد همچنین سعی کرد به افغان‌ها اطمینان بدهد که وضعیت در کشور به آرامی به حالت عادی باز خواهد گشت و وضعیت اقتصادی بهتر خواهد شد.مجاهد گفت که ایالات متحده پیش از خروج از فرودگاه کابل به این فرودگاه آسیب رسانده و افزود که کشورهای ترکیه و قطر قرار است در بازسازی و فعال کردن این فرودگاه کمک کنند.

پاکستان علیه پنجشیر
پنجشیر در 48 ساعت گذشته آماج حمله‌های هدفمند هواپیماهای بدون سرنشین ارتش پاکستان قرار گرفت. حملاتی که پس از ورود ژنرال فیض حمید،رئیس سازمان اطلاعات ارتش پاکستان به کابل با ترور دو تن از چهره‌های شناخته‌شده جبهه مقاومت ملی افغانستان در منطقه امن پنجشیر آغاز شد و در این عملیات، فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت در پنجشیر و ژنرال عبدالودود ذره از فرماندهان این جبهه جان باختند.این حملات که دخالت مستقیم یک کشور خارجی در کشوری دیگر محسوب می‌شود، پس از آن شدت گرفت و پنجشیری که نزدیک به یک هفته با محاصره غذایی و قطعی برق و اینترنت روبرو بود، از سوی پاکستان بمباران شد.نکته آنکه پیش از آن اعلام شده بود نیروهایی که در پنجشیر به نیابت از طالبان وارد میدان شده بودند، اغلب نیروهای داعش و القاعده بودند که عمده آنها پاکستانی، عرب‌زبان با از ایغورهای چین به شمار می‌رفتند. اما پس از عدم موفقیت آنها و محاصره از سوی جبهه مقاومت در پنجشیر و ناکام ماندن تسخیر، ارتش پاکستان به کمک آنها رفت و با حملات هوایی، نیروهای جبهه مقاومت را در کوه مورد هدف قرار داد.عدم شناخت طالبان به ادوات جنگی هوایی و حتی استفاده از هلیکوپتر، موجب شد که به سهولت دخالت ارتش پاکستان در این حملات روشن شود.این حملات پی‌درپی موجب شد احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان در توییتی خطاب به جهان، اعتراض خود را به حملات هوایی پاکستان اعلام کند. او در این توییت نوشت: «طالبان با ما نمی‌جنگند،اما ارتش پاکستان آنها را رهبری می کنند. طالبان آنقدر قوی نیستند که با ما رقابت کنند، اما ارتش پاکستان با آنها همکاری می‌کند. او همچنین در هشتک این توییت، خواستار تحریم پاکستان شد.در ادامه آن و پس از حملات طولانی، عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان در تماس‌های جداگانه با ولیعهد عربستان و امارات، تحولات افغانستان را بررسی کردند.