کد خبر : 275401 تاریخ : ۱۴۰۰/۶/۸ - 00:06
کامبیز نوروزی حقوقدان در گفت و گو با ستاره صبح آنلاین: فیلم های منتشر شده بخشی از وضعیت زندان های کشور است هک شدن دوربین های زندان اوین و انتشار ویدئوهایی از آنچه در پشت دیوارهای این زندان گذشته است حاشیه ها و واکنش های زیادی به دنبال داشته و حتی درخواست استعفای رئیس سازمان زندان ها را به وجود آورده است.
به گزارش ستاره صبح آنلاین هک شدن دوربین های زندان اوین و انتشار ویدئوهایی از آنچه در پشت دیوارهای این زندان گذشته است حاشیه ها و واکنش های زیادی به دنبال داشته و حتی درخواست استعفای رئیس سازمان زندان ها را به وجود آورده است. این در حالی است که علی رغم عذرخواهی رئیس سازمان زندان های کشور پس از انتشار این فیلم ها همچنان تحلیل و تفسیر درباره این اتفاق در جامعه وجود دارد.در این ارتباط معاون اول قوه قضائیه و نایب رئیس کمیسوین حقوقی و قضایی مجلس این فیلم ها را مونتاژ شده و کار صهیونیست ها دانسته اند.با این وجود نخبگان و افکار عمومی خواستار رسیدگی مسئولان قضایی به وضعیت زندان های کشور شده اند.ستاره صبح برای بررسی این موضوع با کامبیز نوروزی حقوقدان گفت وگو کرده که در ادامه می خوانید.

کامبیز نوروزی در این زمینه گفت: برخی از نمایندگان مجلس مدعی  شده اند که فیلمی که از زندان اوین منتشر شده ساختگی است. این در حالی است که اگر چنین اتفاقی رخ داده بود کارشناسان متوجه این موضوع می شدند.این موضوعی است که باید متخصصان فیلم و فیلم برداری درباره آن اظهار نظر کنند.به همین دلیل نباید افراد غیر متخصص درباره آن اظهار نظر کنند.واقعیت این است که تصاویر منتشر شده نشان می دهد که فیلم از فضای زندان گرفته شده و واقعی است.رئیس سازمان زندان ها در همان زمان با عذرخواهی که انجام دادند صحت این رفتارها را پذیرفتند.
این حقوقدان ادامه داد:وضعیت زندان های کشور به طور کلی خوب نیست و نیازمند رسیدگی عمیق است. این قبیل ضرب و شتم ها تنها بخش کوچکی از مسأله است.وجود مواد مخدر،فساد اخلاقی و کمبود شدید فضای زندگی در محیط زندان ها از جمله مهم ترین چالش های موجود در زندان های کشور است. از سوی دیگر وضعیت بهداشتی زندان ها به هیچ عنوان رضایت بخش نیست. این در حالی است که جمعیت زندانیان در کشور در حدود300هزار نفر است.
 نوروزی تصریح کرد: انتشار این فیلم ها اتفاقأ بهانه خوبی برای مسئولان است که به جای اینکه از در انکار وارد شوند وضعیت زندان های کشور را بازبینی کنند و چالش ها و آسیب های آن را مرتفع کنند.بدون تردید انتشار این فیلم ها زنگ خطری برای مسئولان قضایی و زندان های کشور خواهد بود.اینکه انتشار این فیلم ها کار صهیونیست ها باشد یا هر کس دیگر مشکلی را حل نمی کند.حتی اگر فرض بگیریم کار صهیونیست ها و عناصر ضد نظام است تأثیری در اصل ماجرا نمی گذارد. وی خاطرنشان کرد:یکی از جدی‌ترین مشکلاتی که در زندان‌ها وجود دارد ضرب و شتم زندانیان است. سال‌های گذشته هم بسیار گفته شد که در زندان‌ها این اتفاقات رخ می‌دهد اما هیچ یک از مسوولان زیر بار نمی‌رفت و نمی‌پذیرفتند که چنین مشکلاتی در زندان‌های ایران وجود دارد. انتشار این فیلم‌ها در این چند روز، نشان داد که ضرب و شتم زندانیان نه تنها وجود دارد بلکه به نظر می‌رسد یک مورد اتفاقی نیست. ما می‌پذیریم در زندان کسانی هستند که اصولا افراد خطرناکی هستند، زندانی سو رفتار دارد و گاهی ممکن است با زندانبان درگیرد شوند. این موارد، موارد اتفاقی است اما شواهد حکایت از آن دارد که این ضرب و شتم‌ها اتفاقی نیستند بلکه یک الگوی رفتاری در داخل زندان هستند و قطعا این الگوی رفتاری خطرناک است.