کد خبر : 275378 تاریخ : ۱۴۰۰/۶/۷ - 03:38
دکتر علی بیگدلی تحلیل گر روابط بین الملل در گفت وگو با«ستاره صبح آنلاین»: احتمال این وجود دارد که آمریکا امتیازهای بیشتری از ایران بخواهد با آغاز به کار دولت جدید و انتخاب وزیر خارجه آینده برجام و مذاکرات هسته ای وارد فاز جدیدی شده است.
به گزارش ستاره صبح آنلاین مقامات کشورهای غربی در روزهای اخیر با تماس با امیر عبداللهیان خواستار از سرگیری مذاکرات ایران و کشورهای غربی شده اند.در همین حال امیر عبداللهیان گفته احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات در وین اندک است. این احتمال نیز وجود دارد که مواضع اسرائیل در مقابل ایران و دیداری که بنت با بایدن داشت معادلات برجام را تحت تأثیر قرار دهد. به نظر می رسد اسرائیل به دنبال این است که کشورهای غربی را به سمتی هدایت کند که برجام احیا نشود و یا اگر چنین اتفاقی رخ می دهد با گرفتن امتیازهای زیادی از ایران باشد.ستاره صبح برای بررسی این موضوع با دکتر علی بیگدلی تحلیل گر روابط بین الملل گفت وگو کرده که در ادامه می خوانید.

دکتر علی بیگدلی در این زمینه گفت:بدون برداشته شدن تحریم ها و بدون از بین رفتن مشکلات برجام رئیسی هیچ کاری نمی تواند انجام دهد. هرکسی نیز به جای رئیسی باید با چنین وضعیتی مواجه است.وضعیت اقتصادی کشور به اندازه ای عمق پیدا کرده و تشدید شده که سرمایه گذاران خارجی و داخلی به راحتی برای سرمایه گذاری در ایران اعلام آمادگی نخواهند کرد. این در حالی است که آقای رئیسی از آنها دعوت کرده اما آنها در نهایت پاسخ مثبت نخواهند داد.شاید رئیسی بتواند به وعده هایی که به مردم می دهد و سخنان پرشوری که در ابتدای ریاست جمهوری خود مطرح می کنند تا مدتی مردم را راضی نگه دارد اما در بلند مدت وی نمی تواند کار خاصی انجام بدهد و مشکلات همچنان پابرجا خواهد بود.
 این استاد دانشگاه ادامه داد: ایران باید تلاش کند از همین امتیازات محدودی که آمریکا در اختیار ایران قرار می دهد استفاده کند و خود را برای مذاکرات جدیدی آماده کند.این در حالی است که مذاکرات جدید از نظر محتوایی با برجام دوران اوباما تفاوت هایی خواهد داشت.به همین دلیل ایران باید خود را برای شکل جدیدی از برجام آماده کند.  وی تصریح کرد:نظام سیاسی نیز باید تا حدودی از مواضع خود عقب نشینی کند تا شرایط برای برداشته شدن تحریم های ایران و تعامل سازنده فراهم شود.راهی به جز این برای کشور باقی نمانده و در شرایط کنونی همه مقامات کشور متوجه این شرایط هستند که مردم در وضعیت مناسبی از نظر اقتصادی و معیشتی نیستند.ایران عنوان می کند آمریکادر مرحله اول باید همه تحریم ها را لغو کند و پس از مدتی نیز راستی آزمایی صورت بگیرد که آیا آمریکا در عمل خود صداقت داشته یا خیر.در شرایط کنونی استراتژی آمریکا بیشتر در شرق آسیاست و به همین دلیل رویکرد آمریکا نسبت به خاورمیانه تغییر کرده است. آن چیزی که برای بایدن دارای اهمیت است این که بن بست مذاکره بین ایران و آمریکا شکسته شود وموضوع ایران وارد یک فضای نوینی از سیاست خارجی آمریکا شود.به همین دلیل نیز دولت بایدن به دنبال این است که با دادن برخی امتیازات تلاش کنند ایران را به پای میز مذاکره بکشانند تا مشکلات فعلی حل شود.
دکتر بیگدلی خاطرنشان کرد:نکته مهم این است که مسئولان جمهوری اسلامی باید به این مسأله توجه کنند که وضعیت امروز منطقه و جهان با دوران اوباما تفاوت پیدا کرده است.در نتیجه این احتمال وجود دارد که برجامی که در آینده درباره آن صحبت خواهد شد همراه با برخی تغییرات باشد.این موضوع به صورت مستقیم به رویکرد ایران در منطقه و جهان بستگی دارد.به نظر می رسد دولت بایدن تا حدود زیادی خود را مقید به مسائل مرتبط با حقوق بشر می داند. به همین دلیل نیز ممکن است سطح مطالبات خود از ایران را در این زمینه افزایش بدهد.