کد خبر : 275356 تاریخ : ۱۴۰۰/۶/۶ - 02:32
دکترعزت الله یوسفیان ملا عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در گفت وگو با«ستاره صبح آنلاین»: رئیسی می توانست تیم اقتصادی بهتری انتخاب کند تیم اقتصادی دولت رئیسی شامل احسان خاندوزی به عنوان وزیر اقتصاد،مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودمه،محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور و محمد مخبر به عنوان معاون اول و مسئول هماهنگی تیم اقتصادی دولت می شود.
به گزارش ستاره صبح آنلاین این انتخاب ها در حالی صورت گرفته است که موضوع گرانی ها و معیشت و مقابله با کرونا مردم مهم ترین دغدغه و مطالبه مردم از دولت رئیسی است. با این وجود به نظر صاحب نظران دیدگاه های متفاوت این افراد در زمینه های اقتصادی می تواند زمینه اختلاف نظر و عدم هماهنگی در تصمیم گیری های درست و سنجیده شود. رئیس جمهور گفته که مخبر، معاون اول رئیس جمهور مسئول هماهنگی تیم اقتصادی دولت است. با این وجود حضور همزمان معاون اقتصادی رئیس جمهور و مسئول هماهنگی تیم اقتصادی و همچنین وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه این ابهام را ایجاد می کند که در موضوعات تعیین کننده اقتصادی چه کسی در نهایت حرف آخر را خواهد زد. ستاره صبح برای بررسی این موضوع با عزت الله یوسفیان ملا رئیس کمیسیون آیین نامه های داخلی مجلس و عضو ستاد مبارزه با فساد اقتصادی گفت وگو کرده که در ادامه می خوانید.

عزت الله یوسفیان ملا در این زمینه گفت:آقای رئیسی معاون اول خود را مسئول هماهنگی تیم اقتصادی معرفی کرده است. این انتخاب  به معنای این است که انتخاب اعضای تیم اقتصادی با موافقت آقای مخبر صورت گرفته است. به همین دلیل از هم اکنون لیدر تیم اقتصادی دولت مشخص است.آقای رئیسی در مجلس نیز به صورت صریح عنوان کردند که امور اقتصادی را به معاون اول محول کرده است.
وی ادامه داد:در شرایط کنونی مشکلات و راه حل ها مشخص است. امروز خزانه کشور خالی است و در وضعیت خوبی به سر نمی برد و از سوی دیگر مسائل ارزی چالش دیگر است که تیم اقتصادی با آن مواجه است. هنگامی که مشکلات و راه حل ها مشخص است هدف گذاری دولت نیز مشخص خواهد بود و به همین دلیل حداقل در کوتاه مدت بین اعضای تیم اقتصادی اختلاف نظری به وجود نخواهد آمد.شاید اگر خزانه وضعیت خوبی داشت و کشور تا به این اندازه مشکل اقتصادی نداشت به دلیل اینکه کسانی که در تیم اقتصادی حضور دارند دارای نظرات مختلفی هستند مشکلاتی به وجود بیاید.این در حالی است که در شرایط کنونی همه چشم های تیم اقتصادی به این موضوع نگاه می کند که مشکل خزانه و ارز را حل کند. عضو ستاد مبارزه با فساد اقتصادی تصریح کرد: در شرایط کنونی ایران از برخی از کشورها طلبکار است که اگر این طلب ها وصول شود وضعیت اقتصادی بهتر می شود. در هفته گذشته رئیس جمهور با برخی از سران کشورها گفت وگو کرد که این گفت و گوها باعث شد گشایش هایی در این زمینه صورت بگیرد.آقای مخبر نیز به این نکته اشاره کردند و عنوان کردند در آینده گشایش هایی در زمینه ارزی صورت خواهد گرفت.به هر حال هر کدام از اعضای تیم اقتصادی دولت خود را صاحب نظر و کارشناس می دانند و به همین دلیل اگر در آینده مشکلات اقتصادی کاهش پیدا کند این احتمال وجود خواهد داشت که اختلاف نظرهایی به وجود بیاید.  یوسفیان ملا خاطرنشان کرد:یکی از ویژگی های اخلاقی آقای رئیسی این است که اگر بین اعضای زیر مجموعه اختلاف نظر ایجاد شود سکوت نمی کنند و بلافاصله به موضوع ورود می کنند و اجازه نمی دهند اختلافات عمیق شود.در شرایط کنونی اعضای تیم اقتصادی به دلیل وضعیت خزانه و مشکلات ارزی از قدرت مانور کافی برخوردار نیستند و به همین دلیل همگی روی حل این دو مشکل متمرکز خواهند بود. به همین دلیل نمی توان در کوتاه مدت انتظار داشت اختلاف نظر جدی بین اعضای تیم اقتصادی به وجود بیاید. وی گفت:واقعیت این است که آقای رئیسی می توانست افراد بهتر و قوی تری به عنوان اعضای تیم اقتصادی خود معرفی کند. حتی در دولت آقای روحانی وزرایی حضور داشتند که جناحی نبودند و تنها کار می کردند و به حاشیه های توجه نمی کردند که می توانستند در این دولت حضور داشته باشند که نمونه آنها آقای اسلامی است.