کد خبر : 275262 تاریخ : ۱۴۰۰/۶/۱ - 00:16
دکتر علی قنبری اقتصاددان و معاون وزیرکشاورزی دولت یازدهم در گفت وگو با ستاره صبح آنلاین: تیم اقتصادی دولت سیزدهم از تجربه کافی برای حل بحران ها برخوردار نیست مهم ترین مطالبه مردم،کنش گران و رسانه ها از دولت سیزدهم بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی است.
به گزارش ستاره صبح آنلاین مهم ترین مطالبه مردم،کنش گران و رسانه ها از دولت سیزدهم بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی است. به همین دلیل دولت رئیسی لازم است در کوتاه مدت اقداماتی انجام دهد که مردم را نسبت به آینده امیدوار کند. در چنین شرایطی انتخاب تیم اقتصادی دولت می تواند نقش موثری در تحقق وعده های اقتصادی رئیسی به مردم داشته باشد. این در حالی است که افرادی به عنوان اعضای تیم اقتصادی دولت انتخاب شده اند که از تجربه کافی برخوردار نیستند و به همین دلیل پس از معرفی کابینه انتقادهایی به این نوع انتخاب وجود داشته و دارد. ستاره صبح برای بررسی این موضوع با دکتر علی قنبری استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس ، معاون وزیر جهاد کشاورزی در دولت یازدهم و نماینده پیشین مجلس گفت وگو کرده که در ادامه می خوانید.

 دکتر علی قنبری در این زمینه گفت: به نظر می رسد تیم اقتصادی که دولت رئیسی برای حل مشکلات کشور انتخاب کرده از توانایی و تجربه کافی در مدیریت اقتصادی برخوردار نیستند و در آینده نمی توانند ابربحران های اقتصادی کشور را حل کنند.آقای رئیسی وظیفه هماهنگی تیم اقتصادی را به آقای مخبر واگذار کرده که ایشان نیز از تجربه و تخصص کافی در زمینه اقتصادی برخوردار نیستند.در شرایط کنونی کشور با بحران های بزرگ اقتصادی مواجه است و برای حل این بحران ها نیاز به افراد متخصص و باتجربه ای است که  این چالش ها را حل کنند.  وی ادامه داد: حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران تاثیر زیادی بر اوضاع اقتصادی کشور خواهد گذاشت؛ از جمله اینکه گشایش‌های زیادی در وضعیت ارزی ایران بعد از توافق به وجود خواهد آمد و بخش قابل‌توجهی از دلارهای ایران که بلوکه شده آزاد خواهد شد واز این منابع آزاد شده می‌توان برای سرمایه گذاری‌های مولد استفاده کرد. قطعا اگر برنامه‌ریزی خوبی در سیستم اقتصادی ایران توسط دولت صورت بگیرد و با اولویت‌بندی‌هایی که در بخش پولی، صنعت و خدمات انجام خواهد گرفت، شاهد رشد درآمد سرانه ملی خواهیم بود. طبیعی است که هزینه تولید درصورت لغو تحریم‌ها و همچنین هزینه نقل و انتقال کالا کاهش خواهد یافت که به نفع رشد اقتصاد ایران در بلندمدت است. به جزارزهای بلوکه شده ایران که در صورت لغو تحریم آزاد خواهد شد تعداد زیادی از سرمایه گذاران خارجی آمادگی لازم برای سرمایه گذاری در زمینه‌های مختلف نفت، کشاورزی و خدمات در ایران را پیدا خواهند کرد و در صورت حصول توافق با سرعت بیشتری در ایران سرمایه گذاری صورت خواهد گرفت. اگر تحریم‌ها لغو شود دولت می‌تواند با یک برنامه‌ریزی منظم برای خروج از رکود و تورم رکودی و همچنین افزایش اشتغال اقدام کند. استاد دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: یکی از حساس‌ترین مسائل اقتصادی ایران در شرایط کنونی، بحث تورم است. تورم مخرب‌ترین آثار را بر پیکره اقتصاد برجا می‌گذارد و اگر به این مسئله توجه نشود بدون شک ما تا پایان سال یک ابرتورم را تجربه خواهیم کرد. بنابراین آقای رئیسی و تیم اقتصادی‌شان باید مهار تورم در کوتاه‌مدت را به عنوان اولویت اول در نظر بگیرند. نوسان قیمتی به صورت شدید در هر بازار بحران‌زا خواهد بود، به عبارتی دیگر چه این نوسان کاهشی باشد و چه افزایشی بازار را با چالش‌های روبه‌رو می‌کند و بازار ارز نیز از این قاعده مستثنی نیست.بنابراین من گمان می کنم اگر برای افزایش و یا کاهش قیمت‌ها یک روند ملایم درنظر گرفته شود بهترین شکل مدیریت خواهد بود و این فرصت ایجاد می‌شود که عوامل بازار خود را با قیمت‌ها هماهنگ کنند.لذا وقتی قیمت دلار به شدت افزایش و یا کاهش یابد باعث ناهنجاری در اقتصاد و برهم خوردن نظم عرضه و تقاضا خواهد شد. تیم اقتصادی باید شرایط بازار ارز را به‌گونه‌ای مدیریت کند که قیمت‌ها در یک روند ملایم جابه‌جا شود و مانع از کاهش و یا افزایش شدید قیمت‌ها باشد.