کد خبر : 275261 تاریخ : ۱۴۰۰/۵/۳۱ - 16:04
دکتر سید جلال ساداتیان، سفیر پیشین ایران در انگلیس در گفت وگو با ستاره صبح آنلاین: چالش های سیاست خارجی به دیپلمات قوی مانند ظریف یا عراقچی نیاز دارد ابراهیم رئیسی در حالی حسین امیر عبداللهیان را به عنوان وزیر امور خارجه انتخاب کرده که کشور در آینده با چالش های مهمی مواجه خواهد بود.
به گزارش ستاره صبح آنلاین ابراهیم رئیسی در حالی حسین امیر عبداللهیان را به عنوان وزیر امور خارجه انتخاب کرده که کشور در آینده با چالش های مهمی مواجه خواهد بود. از یک طرف پرونده هسته ای ایران هنوز به نتیجه نرسیده و کشورهای غربی منتظر اقدام دولت جدید ایران در این زمینه هستند و از سوی دیگر چالش های منطقه ای و به خصوص به قدرت رسیدن طالبان دستگاه دیپلماسی دولت آینده را با چالش های بزرگی مواجه خواهد کرد. انتخاب امیر عبداللهیان نیز با واکنش های مثبتی درفضای سیاسی کشور مواجه نبوده و عده ای معتقدند انتخاب وی که احتمالأ مسیری متفاوت در روابط خارجی از محمد جواد ظریف در پیش خواهد گرفت به سود منافع ایران در عرصه منطقه ای و بین المللی نخواهد بود.البته اصولگرایان به ویژه عده ای که با برجلم مخالف بوده و هستند از این انتخاب حمایت می کنند.ستاره صبح برای بررسی این موضوع با دکتر سید جلال ساداتیان سفیر پیشین ایران در انگلیس گفت وگو کرده که در ادامه می خوانید.

دکتر ساداتیان در این زمینه گفت:پیش تر نیز اعلام کردم که اگر دولت آقای رئیسی می‌تواند باید آقای ظریف را نگه دارد ولو شده برای یک سال اما اگر حساسیت‌ها به آقای ظریف زیاد است، آقای صالحی و با توجه به موضوع برجام آقای عراقچی می توانند گزینه مناسبی باشند. آقای امیرعبداللهیان در حوزه‌های خاصی از سیاست تاکنون حضور داشته‌اند که برای جایگاه وزارت مناسب نیستند و حتی به فرض اینکه سیاست خارجی در جای دیگری تعیین می‌شود ولی وضعیتی که ما داریم و جمع کردن شرایط خاص کشور فردی قوی‌تر، با تجربه بیشتر و ظرفیت بالاتری را می طلبد.
دیپلمات پیشین کشورمان ادامه داد:وزیر خارجه جدید با چالش های مهمی مواجه است. چالش نخست برجام است که تأثیر زیادی روی اقتصاد کشور خواهد داشت.در شرایط کنونی وضعیت اقتصادی مردم مناسب نیست و براساس برخی آمار منتشر شده بیش از شش دهک مردم زیرخط فقر هستند.به همین دلیل حل کردن موضوع برجام به وزیری نیاز دارد که بتواند پرونده هسته ای ایران را به سرانجام برساند تا دولت بتواند از مواهب اقتصادی آن به سود کشور و مردم بهره ببرد.برخی روی این موضوع تأکید دارند که در شرایط کنونی باید تنها به منابع داخلی تکیه کنیم. این در حالی است که اگر تاکنون به منابع داخلی تکیه کرده ایم و نتیجه نگرفته ایم در آینده نیز این اتفاق رخ خواهد داد و نتیجه نمی گیریم.به همین دلیل باید تکلیف برجام و اف ای تی اف را مشخص کنیم. ساداتیان خاطرنشان کرد:پس از به نتیجه رسیدن برجام و اف ای تی اف ما می توانیم از مواهب اقتصادی آن استفاده کنیم. این در حالی است که اگر اف ای تی اف نیز پذیرفته نشود شرایط برای ارتباط ارزی و مالی ایران مهیا نیست و ایران نمی تواند از مزایای اقتصادی برجام استفاده کند.
سفیر سابق ایران در انگلیس اذعان کرد:چالش دیگری که وزیر خارجه جدید با آن مواجه است چالش های منطقه ای است. این در حالی است که ایران تا قبل از به قدرت رسیدن طالبان به افغانستان و عراق به عنوان یک فرصت اقتصادی نگاه می کرد. این در حالی است که با به قدرت رسیدن طالبان دو دیدگاه در کشور به وجود آمده است.از یک طرف برخی عنوان می کنند دولت گذشته افغانستان به دلیل نزدیکی با آمریکا و مواضعی که برعلیه ایران اتخاذ کرده بود و همچنین مذاکراتی که ایران با طالبان در گذشته داشته است باید از طالبان حمایت کرد. این افراد  از تغییر رفتار طالبان نیز به عنوان تأیید دیدگاه های خود استفاده می کنند.از سوی دیگر گروه دیگری وجود دارند که حضور طالبان در همسایگی ایران را یک خطر بالقوه می دانند و معتقدند این گروه یک گروه تروریستی است که در آینده زمینه را برای تقویت گروه های تروریستی دیگر در منطقه فراهم خواهد کرد.
ساداتیان خاطرنشان کرد: چالش های  ایران در عرصه بین المللی و منطقه ای به اندازه ای مهم است که ضرورت انتخاب یک فرد قوی تر برای وزارت امور خارجه احساس می شد. با این وجود ما امیدواریم وزیر جدید امور خارجه در حل چالش های سیاست خارجی موفق عمل کند.