کد خبر : 245196 تاریخ : ۱۴۰۰/۵/۲۳ - 00:53
پیر محمد ملازهی کارشناس مسائل افغانستان در گفت و گو با«ستاره صبح آنلاین تشریح کرد»: خطر به قدرت رسیدن طالبان برای ایران تروریست های طالبان ولایت های مهم افغانستان مانند هرات و قندهار را تصرف کردند و به پنجاه کیلومتری کابل رسیده اند.
ستاره صبح آنلاین-بدون تردید اگر این گروه تروریستی در افغانستان به قدرت برسد زمینه برای احیای مجدد گروه های تروریستی مانند داعش و القاعده در منطقه به وجود می آید. در چنین شرایطی کشورهای منطقه با چالش جدیدی مواجه خواهند شد. ایران به دلیل همسایه بودن و داشتن مرز طولانی با افغانستان از جمله کشورهایی است که با به قدرت رسیدن طالبان با چالش های جدیدی مواجه خواهد شد.یکی از این چالش ها افزایش مهاجرت مردم افغانستان به ایران خواهد بود. از سوی دیگر حضور گروه تکفیری در مرز شرقی ایران می تواند ایران را وادار به واکنش هایی کند که ممکن است رویکرد نظامی داشته باشد. ستاره صبح برای بررسی این موضوع با پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل افغانستان گفت وگو کرده که در ادامه می خوانید.

پیرمحمد ملازهی در این زمینه گفت:کشورهای منطقه از جمله ایران باید این واقعیت را بپذیرند که طالبان در نهایت در افغانستان به قدرت خواهد رسید و تحولات این کشور نشان می دهد که این اتفاق رخ خواهد داد.مسأله مهم در این زمینه این است که طالبان از طریق نظامی به قدرت می رسد یا سیاسی؟آنچه در هفته اخیر نشان دادند بیانگر این است طالبان قصد دارند از طریق نظامی قدرت را به در اختیار بگیرند.
وی ادامه داد:در صورتی که طالبان از طریق نظامی قدرت را در اختیار بگیرد احتمال جنگ داخلی در افغانستان افزایش پیدا می کند.اگر طالبان کابل را نیز تصرف کنند قومیت های دیگر موجود در افغانستان با طالبان وارد جنگ خواهد شد و به همین دلیل افغانستان با جنگ داخلی مواجه خواهد شد.به قدرت رسیدن طالبان به ضرر ایران است و ممکن است جنگ داخلی در افغانستان به یک جنگ نیابتی تبدیل شود. در چنین شرایطی ایران نمی تواند نسبت به این وضعیت بی طرف باشد و بلکه ممکن است درگیر این موضوع شود.
این کارشناس مسائل افغانستان تصریح کرد:اینکه انتظار داشته باشیم طالبان باه دنبال رویکرد سیاسی باشند انتظار بیهوده ای است. در روزهای اخیر نشستی در این زمینه در دوحه برگزار شد که برخی خواستار تقسیم قدرت شده بودند که به نظر می رسد مورد موافقت طالبان قرار نخواهد گرفت.طالبان عفو عمومی اعلام کرده و نسبت به کارمندان دولت اطمینان داده است. این در حالی است که زیاد نمی توان نسبت به این عفو عمومی خوشبین بود.
وی خاطرنشان کرد:حضور طالبان در قدرت در افغانستان در بلند مدت برای ایران خطرناک است.مهم ترین دلیل این موضوع این است که طالبان می تواند فضا را برای حضور نیروهای داعش و القاعده باز کند.داعش نیز به دنبال خلافت اسلامی است. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که داعش از قومیت هایی مانند ازبک ها و تاجیک ها برعلیه چین و روسیه استفاده کند.به به همین دلیل در بلند مدت به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان به ضرر ایران تمام خواهد شد.