یادگار امام با تأکید بر اینکه جامعهای که از شجاعت خالی شود از همه فضائل انسانی خالی است، گفت: باید به همگان گفت انقلابیون مسلمانی که قبل از انقلاب مبارزه کردند جریان «متحجر مذهبی» نبودند. انقلاب رویه دیگر جریان «روشنفکر مذهبی» بوده است. به گزارش جماران، حجتالاسلاموالمسلمین سید حسن خمینی در مراسم نکوداشت و رونمایی از آثار فضلالله صلواتی در کتابخانه ملی، گفت: نام آقای صلواتی قرین با مبارزات مسلمانان قبل از انقلاب است و مبارزیای که پیش از انقلاب در خطه اصفهان و یزد با مبارزات مردم ایران همراه و همدوش بودند. یاد میکنیم از همه آن بزرگواران مرحوم آیتالله منتظری، آیتالله طاهری اصفهانی، مرحوم نکویی و آیتالله صدوقی و از خداوند متعال علوّ درجات همه آن بزرگواران را خواستاریم.
جوهر کمیاب و باارزش شجاعت یادگار امام با اشاره به آیهای از قرآن کریم، افزود: قرآن میفرماید، کسانی که درراه خدا جهاد میکنند بر آنهایی که نشسته بودند-حتی با بهانه-اولویت دارند. آیه دیگری تأکید دارد که مؤمنین قبل از فتح و بعد از فتح مساوی نیستند و کسانی که بعد از فتح به مبارزه اضافهشدهاند در مقابل کسانی که در «دوران عسرت» پرچم شکوه و نام پیامبر را در دست داشتهاند متفاوت ارزشگذاری میشوند. وی تصریح کرد: کسانی که در روزگار مبارزه وارد مبارزات نمیشدند چندین گروه بودند. یک دسته کسانی بودند که اگر نوش نبودند، نیش هم نبودند؛ کسانی که «حبّ» ارزش را داشتهاند وتوانش را نداشتهاند. اما وقتی تاریخ مبارزات قبل از انقلاب را مرور میکنیم، گروهی بودهاند که نهتنها مبارزه نمیکردند بلکه مبارزان را مورد طعن قرار میدادند. متأسفانه دستهای از آنها پشت توجیه دیندارانه و خیرخواهانه پنهان میشدند درحالیکه علت اصلی «ترس» بوده است. وی اظهار داشت: امثال آقای صلواتی یک ویژگی بزرگ داشتند و آن اینکه نمیترسیدند و ایمان داشتند و طمع و خوف هم نداشتند؛ این جوهر کمارزشی نیست. همیشه در جوامع این گونه جوهرها کمیاب و باارزش هستند. کسانی که حاضر شوند تبر بردارند و ابراهیم وار به دل آتش بروند و زندان و شکنجه و تبعید را تحمل کنند جوهرهای کمیابی هستند که میراث یک ملت در تاریخ خودش است. شجاعت کسانی ازایندست بزرگترین سرمایه ملتها برای عبور از پیچهای تاریخ است.
شجاعت یک جنود رحمان یادگار امام تأکید کرد: شجاعت قابلسرایت، تعلیم و تعلّم است. جامعهای که از شجاعت خالی شود از همه فضائل انسانی خالی میشود. اصل این است که انسان وقتی به آرمان و هدفی میرسد نترسد؛ این گوهر نایابی است. امروز تجلیل از آقای صلواتی تجلیل از شجاعت نسلی است که در مرحله اول همدل و همراه شوند و در مرحله دوم این شجاعت را در دل خودشان نهادینه کنند، به غیر خودشان یاد بدهند و پیروز شوند. جامعه ما محتاج این فضیلت است. امام بزرگوار در کتاب «شرح حدیث جنود عقل و جهل» شجاعت را یکی از جنود رحمان عنوان میکند.
مناعت طبع وی یادآور شد: یکی از ویژگیهای مبارزین «مناعت طبع» است. بعضیها رفیق روز بزم هستند و اتفاقاً خصلت اولیه مبارزین یعنی شجاعت، با مناعت و بزرگ طبعی همراه است و این ضمن اینکه بسیار خوب است، بعضاً ضعف است. من آقای هاشمی رفسنجانی را در یک صفت خیلی میستودم که آرمان را بهگونهای تعریف نمیکرد که وقتی دستنیافتنی شدند بتوان رهایشان کرد و آنها را تشکیکی میدید. فردای پیروزی که خیلیها پیدا شدند، او رها نکرد و برود و درگیر یک مناعت طبع مذموم نشد.
بزرگترین انحراف در عاشورا واقعشده است سید حسن خمینی افزود: امثال آقای صلواتی با آن گوهر نایاب یک کمیابی که دارند باید بعد از فتح مادرانه از این فرزند دفاع کنند و آن فرزند را در بربگیرند و رها نکنند. اولا بپذیرند که دنیادار تشکیک است و همهچیز باهم بهخوبی اتفاق نمیافتد و فرازوفرود و شکست و پیروزی دارد و نباید مأیوس بود. امام در همان کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل میگوید «یأس» از سرآمدان جنود شیطان است. راهزنی هم وجود دارد. در دههای هستیم که نماد بزرگترین دزدی تاریخ است. از دید ما بزرگترین اتفاق تاریخ بعثت پیامبر (ص) و بزرگترین انحراف در عاشورا واقعشده است؛ ولی نباید رها کرد. وی تأکید کرد: هیچکسی هیچوقت کارش به پایان نمیرسد. البته دیگران باید همراه شوند ولی رها کردن گوهر نایاب شجاعت و توان تزریق آن به دیگران و عزم راسخی که انسان را از راحتی بهدشواری زندان و تبعید میبرد، صحیح نیست. یادگار امام گفت: امثال آقای صلواتی باید نسبت به آرمانهایی که برای آن زحمت کشیدند و به زندان رفتند برای نسلهای بعدی بگویند. نباید به سبب چند راهزن یا چند لغزش خودمان را بهگونهای زبانبسته قرار بدهیم که نتوانیم از چیزهایی که واقعیات ما است دفاع کنیم. اولا اصلاً انقلاب باید از زبان این نسل بیش از هرکس دیگری برای نسلهای بعد تبیین شود. این بزرگداشتها اگر از این زاویه باشد ارزش بهشدت مضاعف دارد.
انقلاب رویه دیگر جریان «روشنفکر مذهبی» بوده است سید حسن خمینی اظهار داشت: باید به همگان گفت انقلابیون مسلمانی که قبل از انقلاب مبارزه کردند جریان «متحجر مذهبی» نبودند. انقلاب رویه دیگر جریان «روشنفکر مذهبی» بوده است. آنچه در ادامه واقع شد اگر بعدها لبه تحجر را با خودش همراه داشت، انقلابیون مبارز قبل نبودند. جریان متحجر دزدانه بر سر سفره پیروزی نشست و در بخشهایی پیروز شد. هیچیک از مبارزین ریشه در یک جریان تحجر نداشتهاند و به خاطر همین میبینید که یکی از بزرگترین هجمهها بحث «انجمن حجتیه» بوده که امام تا آخر هم به آن توجه میدادند. یکی از مشکلات انقلابیون قبل از انقلاب هم با همین جریانات بود. وی در پایان گفت: ماقبل از انقلاب مبارزیای داشتیم که با قاعدیای مواجه میشدند که شماتت میکردند و این گروه شماتت کننده پشت سنگر تحجر و تقدس سنگر گرفته، باید برای نسلهای بعد و کسانی که بعدها منشأ اثر میشوند توجه داده شود که قرائت آنها چیزی نبود که در انقلاب توسط امام، شاگردان امام و نسلی که انقلاب کردند ترویج و بیان شد.