کد خبر : 235192 تاریخ : ۱۴۰۰/۵/۲۰ - 00:54
ستاره صبح آنلاین اقدامات نمایندگان مجلس بررسی می‌کند اینترنت در برزخ از عمر مجلس به‌ظاهر انقلابی یازدهم حدود 14 ماه سپری‌شده و آن‌ها به دلیل اینکه فاقد تجربه لازم در قانون‌گذاری هستند بعضاً دست به اقداماتی می‌زنند که از یک‌سو باعث نارضایتی مردم می‌شود و از سوی دیگر نخبگان و رسانه‌ها در برابر اقدامات هیجانی و ایدئال آنان مقاومت می‌کنند.

ستاره صبح آنلاین-برخی طرح‌های نمایندگان در این مدت با حاشیه‌سازی و جنجال مواجه شده به‌گونه‌ای که در برخی طرح‌ها و گفتار نمایندگان، رهبری به آن‌ها تذکر داده است. ماجرا ازاین‌قرار است که نمایندگان انقلابی به‌جای پرداختن به مسائل اساسی کشور مثل تورم، گرانی، محیط‌زیست، خشک‌سالی، وقایع خوزستان، سیستان و بلوچستان، روابط خارجی، برداشتن تحریم‌ها و ... به دنبال طرح‌هایی هستند که عموم مردم چنین طرح‌ها را نمی‌پسندند. برای نمونه این نمایندگان روز چهارشنبه 6 مرداد طرحی را با عنوان «صیانت از فضای مجازی» با 121 رای موافق 74 رای مخالف و 9 روی ممتنع به تصویب رساندند. این طرح آن‌قدر ناشیانه و غیر کارشناسی بود که در داخل و خارج طوفان به پا کرد و دستمایه رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی شد و آن‌ها توانستند درباره این طرح تبلیغات سوء انجام دهند. در داخل نیز رسانه‌ها، نخبگان، کنشگران و عموم مردم حس کردند که تصویب چنین طرحی به کسب‌وکار آن‌ها و درنتیجه معیشتشان لطمه می‌زند به همین دلیل با این طرح به مخالفت برخاستند. روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها نیز درباره پیامد طرح ضد اینترنتی نمایندگان خبر، گزارش، یادداشت، تحلیل، تفسیر و گفتگو با صاحب‌نظران انجام دادند. پرسش از نمایندگان انقلابی این است که آیا می‌شود برای مهار اینترنت میخ در اقیانوس کوبید؟ امروزه فضای مجازی مثل اقیانوسی که همه جهان را فراگرفته است بنابراین نمی‌توان اقیانوس اینترنت را با کوبیدن چند میخ کنترل کرد. مخالفت با طرح آن‌قدر بالا گرفت که سرانجام روز گذشته دوباره نمایندگان انقلابی نخست طرح را در جلسه غیرعلنی بررسی و سپس در جلسه علنی به بحث گذاشته شد که تنها با اختلاف 9 رای قرار شد طرح صیانت بماند. پیش‌ازاین فاصله موافقان و مخالفان 47 رای بود ولی روز گذشته تعداد موافقان ریزش کرد و اختلاف به 9 رای رسید. که این اتفاق نشان می‌دهد که نمایندگان نیز چندان تمایلی به تصویب این طرح ندارند.

در مجلس چه گذشت؟
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با لغو رسیدگی به طرح صیانت از حقوق کاربران به‌صورت هشتادوپنجم (۸۵) (در کمیسیون به‌جای صحن علنی) موافقت کردند.
به گزارش «انتخاب»، بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد لغو رسیدگی به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای‌ مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های‌اجتماعی طبق اصل هشتادوپنجم (۸۵) قانون اساسی در دستور کار جلسه غیرعلنی دیروز مجلس بود. در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی رأی‌گیری برای لغو این طرح به‌صورت استمزاجی صورت گرفت و نمایندگان با آن موافقت کردند. لغو اصل هشتادوپنج (۸۵) شدن این طرح باید در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گیرد. احمد علیرضا بیگی نماینده تبریز در مجلس با اشاره به جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی طرح «لغو بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی»، به مهر گفت: در جلسه غیرعلنی الیاس نادران در موافقت با لغو بررسی این طرح طبق اصل ۸۵ قانون اساسی سخنرانی کرد.
وی ادامه داد: ۶۵ نماینده برای سخنرانی در مخالفت و ۶۵ نماینده برای سخنرانی در موافقت با لغو بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی ثبت‌نام کرده بودند. نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: الیاس نادران نماینده مردم تهران در موافقت با لغو بررسی این طرح طبق اصل ۸۵ صحبت کرد و معتقد بود نباید پنهان‌کاری کرد و بازندگی مردم دربیفتیم. علیرضا بیگی گفت: در پایان نمایندگان با ۱۴۴ رای موافق و ۱۱۱ رای مخالف با لغو بررسی این طرح طبق اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند. درنهایت در جلسه علنی دیروز مجلس درباره این طرح رای گیری شد که نمایندگان با 130 رای موافق و 121 رای مخالف با لغو بررسی این طرح طبق اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت نکردند. این مصوبه به این معنی است که طبق تصمیم قبلی، این طرح در کمیسیون ویژه مطرح و پس‌ازآن بدون بررسی در صحن علنی مجلس، به شورای نگهبان ارسال خواهد شد.

فضای مجازی به سمت محدودسازی و مسدودسازی می‌رود
به گزارش اعتماد آنلاین، اتفاق جالب در این مرحله رخ داد. به فاصله کوتاه از جلسه غیرعلنی و بعد از اظهارات موافقان و مخالفان و لابی‌ها در صحن، برخی نمایندگان نظر خود درباره طرح صیانت را تغییر دادند و معادلات یک‌باره تغییر کرد تا بار دیگر این طرح در قالب اصل ۸۵ در دستور کار قرار گیرد. «طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی» در فضای تلخ و تلنبار شده کشور از مشکلات، از سوی طیفی از نمایندگان با لیدری جبهه پایداری طی هفته‌های اخیر دنبال شده بود. نمایندگانی که فشارهای افکار عمومی و سیاسی طی چند هفته اخیر هم آن‌ها را به عقب‌نشینی نکشاند و همچنان معتقد بودند باید فضای مجازی به سمت محدودسازی و مسدودسازی برود. بر اساس این طرح تقریباً همه پلتفرم‌های مشهور خارجی درصورتی‌که پس از گذشت ۴ ماه از اجرایی شدن این طرح اقدام به اخذ مجوز و معرفی نماینده در کشور نکنند در صورت معرفی جایگزین باید فیلتر شوند. همچنین خدمات پایه کاربردی که اثرگذار بوده‌اند اگر به دریافت مجوز و معرفی نماینده ظرف ۴‌ ماه اقدام نکنند تا زمان معرفی جایگزین حداکثر تا ۸‌ ماه بعدازاین مهلت امکان فعالیت دارند و در غیراین صورت فیلتر خواهند شد. بر این اساس اگر کمیسیون عالی تنظیم مقررات جایگزین داخلی سرویس‌هایی مثل گوگل، اینستاگرام، واتساپ و... را مصوب کند این سرویس‌ها پس از ۴‌ ماه بلافاصله باید فیلتر شوند. از سوی دیگر در صورت تصویب این طرح عملا راه برای فیلترینگ گسترده و دیوار کشیدن به دور شبکه ارتباطی کشور به‌صورت قانونی مهیا می‌شود.

چهارشنبه تلخ مجلس
این طرح در روزی که قالیباف مسافر سوریه شده بود با لابی این طیف از نمایندگان و البته غیبت مشکوک نزدیک به ۸۱ نماینده به تصویب رسیده بود و مجوز بررسی محرمانه را گرفته بود. در چهارشنبه تلخ مجلس تنها ۲۰۹ نماینده حضور داشتند و ۷۴ نماینده رأی منفی به اصل هشتادوپنجی شدن این طرح داده بودند، چه‌بسا حضور این ۸۱ نماینده می‌توانست بازی را تغییر دهد اما نمایندگان گویا ترجیحشان برخالی کردن صحنه و غایب بودن در روز مهم و تصمیم‌ساز مجلس بوده است. اما اگر آن روز غیبت نمایندگان به ضرر ملت تمام شد، امروز جابجایی آرا در فاصله یک‌ساعته همه را مبهوت کرد. در فاصله بین جلسه علنی و غیرعلنی مجلس موافقان لغو اصل ۸۵ ای شدن طرح صیانت از ۱۴۴ نفر به ۱۳۰ نفر رسید و مخالفان از ۱۱۱ نفر به ۱۲۱ نفر رسیدند. در این میان ۷ نفر هم‌رأی ممتنع دادند تا رأی نصف به‌علاوه یک محقق نشد و این طرح به شیوه‌ای محرمانه و در کمیسیون مشترک بررسی شود.

 لابی یا فشار؟
 جابجایی آراء در جلسات غیرعلنی و علنی امروز مجلس از یک‌سو می‌تواند حکایت از لابی موافقان و طراحان طرح صیانت باشد، موافقانی که ردپای آن را باید در جبهه پایداری و طیفی از مدیران و وزرای احمدی‌نژاد جستجو کرد. همان نمایندگانی که ازقضا قدرت زیادی برای فشار آوردن به قالیباف و انداختن او در دام بازی‌های پارلمانی دارند، آن‌چنان‌که هفته پیش نیز که بار انتقادات به این طرح بالاگرفته بود با یک توئیت قالیباف را وارد بازی کردند واو را حامی این طرح نشان دادند تا فشارها به‌یک‌باره از روی آن‌ها کاسته و به قالیباف افزوده شود. امروز نیز در سخنان موافقان این طرح بر حمایت قالیباف از اصل ۸۵ شدن طرح تأکید شد و او را در قالب موافقان نشان دادند آن‌هم در شرایطی که نمایندگان نزدیک به رئیس مجلس از طراحان لغو اصل ۸۵ ای شدن طرح صیانت بودند.
خبرهای جسته‌وگریخته طی روزهای اخیر نیز حکایت از آن داشت که قالیبافی‌ها به دنبال آن هستند که طرح لغو اصل ۸۵ را به سرانجام برسانند تا هم خط افتراق بین خود و پایداری‌ها را پررنگ‌تر کنند هم‌بار فشارها از روی قالیباف را بردارند اما اتفاقات عجیب در صحن دیروز مجلس حکایت از آن دارد که قدرت لابی‌گری پایداری‌ها و احمدی‌نژادی‌ها همچنان بر تحرکات پارلمانی قالیبافی‌ها و مستقل‌ها در مجلس می‌چربد. برخی معتقد هستند که این طرح دام تندروها پیش پای رئیسی است و البته برخی هم می‌گویند تندروها به خاطر اینکه سهم قابل‌توجه از کابینه آینده نگرفته‌اند این‌گونه در حال خط‌ونشان دادن به دولت هستند.