به گزارش ستاره صبح آنلاین، هدیه روز خبرنگار از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد باب شد؛ در آن سال ها رئیس جمهور وقت هر سال روز خبرنگار به پاس تشکر از فعالیت های اهالی رسانه برای همه خبرنگاران سراسر کشور هدیه ای در نظر می گرفت.
در دولت نهم و دهم روال کار به این شکل بود که اهالی رسانه در سامانه ای که از سوی وزارت ارشاد معرفی شده بود ثبت نام می کردند و مدارک دال بر فعالیت رسانه ای خود را ارائه می دادند. این مدارک به تایید رسانه رسیده بود و معتبر بود.
پس از آن براساس این خوداظهاری خبرنگاران و تایید رسانه ها، از طرف دولت به هر خبرنگار یک هدیه تعلق می گرفت و تقریبا رویه کم اشکالی بود. اگرچه در همان رویه هم ایرادات و سوء استفاده هایی گزارش شد.
ماجرای اینترنت هدیه خبرنگاری چیست؟
وقتی دولت تغییر کرد، دولت حسن روحانی هم در برهه ای تصمیم گرفت که رسم هدیه به خبرنگاران در روز خبرنگار را زنده کند.
در ابتدای امر، وزارت ارتباطات سامانه ای بسیار ساده را راه اندازی کرد که خبرنگاران سراسر کشور در آن ثبت نام کردند و هر خبرنگاری که ثبت نام را انجام داد، هدیه را دریافت کرد. این ثبت نام و تخصیص هدیه فارغ از هر نوع محدودیتی از جمله بیمه خبرنگاری، کار تمام وقت یا حق التحریر یا پاره وقت، خبرنگار یا کارمند بودن در رسانه، دولتی یا خصوصی بودن محل خدمت و ....انجام شد و در مورد حضور فرد در حرفه خبرنگاری تحقیق خاصی صورت نمیگرفت.
انتقادهای خبرنگاران به هدیه خبرنگاری
اما این رویه با مشکلات زیادی مواجه شد؛ به طوری که به دلیل ایرادات زیاد آن، باعث اعتراض و گلایه زیاد شد. از جمله اینکه برخی افراد با سه سیمکارت از اپراتورهای مختلف، اینترنت هدیه را دریافت کردند و برخی دیگر امکان ثبتنام پیدا نکرده بودند.
امسال با پایان کار دولت و تغییر احتمالی وزیر ارتباطات همزمان شده و از این رو وزارت ارتباطی هنوز اعلامی درباره تخصیص یا عدم تخصیص هدیه خبرنگاری نداشته است.
اما امسال هم اپراتورهای تلفن همراه اعلام کرده اند که هدیه 200 گیگ اینترنت رایگان خبرنگاری را تخصیص می دهند؛ اما نحوه تخصیص آن مورد ابهام است. زیرا در حالی که یکی از اپراتورها اعلام کرده که هدیه براساس لیستی که وزارت ارتباطات سال پیش از خبرنگاران به اپراتورها داده، تخصیص داده می شود اما اپراتور دیگر لیست معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد را ملاک میداند. بنابراین سازوکار تخصیص هدیه خبرنگاری امسال هم با ابهام روبه رو است.
از این رو همکاران خبرنگار و فعال در رسانه از ما خواستند که مجموعه صحبت های آنها را درباره این هدیه، برای اطلاع مدیران در مطلبی منعکس کنیم.
اهالی رسانه معتقدند که اگر هدیه ای برای آنها در نظر گرفته شده، بهتر است براساس لیست بهروز تخصیص داده شود
هدیه خبرنگاری براساس لیست به روز خبرنگار تخصیص داده شود
یکی از همکاران خبرنگار در این باره، توضیح می دهد: وزارت ارتباطات در همان سال اول یک لیست از خبرنگاران تهیه کرد که هر سال برای همان سیم کارتی که روز اول با آن در سامانه ثبت نام کرده ام، اینترنت هدیه 200 گیگ خبرنگاری شارژ می شود، اما 2 سال است که من این خط را واگذار کرده ام و نتوانستم برای شماره جدیدم اینترنت بگیرم.
خبرنگار دیگری توضیح می دهد که چون در سال اول در سامانه وزارت ارتباطات ثبت نام نکرده، هنوز موفق به دریافت هدیه نشده است. او می پرسد که چرا وزارت ارتباطات یا اپراتورهای تلفن همراه اگر می خواهند هدیه ای به قشر خاصی بدهند لیست را با اطلاعات همین سال به روز نمی کنند؟ بدیهی است که ممکن است در سال گذشته افرادی به مجموعه خبرنگاران و اهالی رسانه اضافه شده یا از آن کم شده باشند.
همکار رسانه ای دیگری می گوید که با اینکه به عنوان خبرنگار فعالیت می کند، هر سال در ابتدا مشمول دریافت هدیه نمی شود و باید طی فرآیندهای دوباره ای توسط رسانه به عنوان خبرنگار معرفی شود.
یکی از انتقادهای اصلی به نحوه تخصیص هدیه اینترنت خبرنگاری، تجمیع نشدن اطلاعات و لیست خبرنگاران مشمول است.
گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس