کد خبر : 20835 تاریخ : ۱۳۹۸/۶/۱۱ - 11:14
گزارش میزان خسارت 1,000,000,000 اشاره: آغاز تحریم‌ها در نیمه کار دولت نهم و دهم باعث شد که دولت ناگزیر به تولید بنزین در پتروشیمی‌ها شود. بنزین بی‌کیفیت پتروشیمی‌ها نفس سلامت مردم را به شماره انداخته بود. افزایش تعطیلات براثر آلودگی هوا تأثیرات مخربی بر سلامت، اقتصاد و آموزش‌وپرورش داشت. واردات بنزین استاندارد یورو 4 به کلان‌شهرها در دولت یازدهم آغاز شد و از آلودگی هوا کاست. اکنون با درایت وزارت نفت، ایران تولیدکننده و صادرکننده بنزین پاک شده است. امسال و سال گذشته یک روز هم به دلیل آلودگی هوا ادارات و مدارس تعطیل نشد. کارشناسان معتقدند که با توسعه حمل‌ونقل عمومی و استفاده از ماشین، موتور و قطارهای برقی و ساخت خودروهای استاندارد آلودگی هوا کنترل می‌شود. وزیر صمت روز شنبه اعلام کرد: «دوره جدیدی را در صنعت خودرو کشور آغاز کرده‌ایم که شامل اصلاح امور صنعت خودروسازی، بهبود و افزایش تنوع محصولات است.» امید است با اصلاح صنعت خودروسازی خودروهای استاندارد که حافظ جان و مال مردم باشد، تولید شود. در این راستا علیرضا صادق‌آبادی، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره تولید بنزین باکیفیت و لزوم حذف «سولفور» و با توجه به اعلام IMO به ایلنا گفت: «امروز نزدیک 100 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود، اما یک روز هم به خاطر آلودگی تعطیل نشده است.این اتفاق میمون به دلیل تولید بنزین استاندارد یورو 4 است.»

ستاره صبح-

تولید بنزین پاک 3 برابر شده است
صادق‌آبادی درباره روند تولید بنزین پاک در طول سال‌های اخیر گفت: «سال 96 ما از پالایشگاه اصفهان 11 میلیون لیتر و از شازند 17 میلیون لیتر یعنی در کل 28 میلیون لیتر بنزین یورو که ازلحاظ میزان گوگرد، بنزن، الفین، آروماتیک و سایر آلاینده‌ها استاندارد بود، تولید می‌کردیم. امروز 45 میلیون لیتر از ستاره خلیج‌فارس، 12 میلیون لیتر از پالایشگاه بندرعباس و 3 میلیون لیتر از پالایشگاه تبریز به این 28 میلیون لیتر اضافه‌شده است. یعنی 60 میلیون لیتر به بنزین باکیفیت کشور افزوده‌شده و به رقم تولید 88 تا 90 میلیون لیتر رسیده‌ایم.

کاهش خسارت به محیط‌زیست 
و سلامت 
مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: «سال‌های 90 و 91 بااینکه مصرف بنزین در کشور حدود 60 میلیون لیتر بود روزهای زیادی به دلیل آلودگی تعطیل می‌شد و خسارت‌ها و آسیب‌های مستقیمی به محیط‌زیست و سلامت انسان‌ها به لحاظ بیماری‌های ریوی و سرطان وارد می‌شد که شاید قابل‌اندازه‌گیری نباشد، اما در اقتصاد قابل‌اندازه‌گیری است، کشوری که  GDP  آن 400 میلیارد دلار است، یک روز تعطیلی یک میلیارد دلار خسارت وارد می‌کند. امروز نزدیک 100 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود اما یک روز هم به خاطر آلودگی تعطیل نشده است، این تأثیر را به‌طور مستقیم در اقتصاد و سلامت می‌بینیم.»

 گوگرد گازوئیل کم شد
وی خاطرنشان کرد: ما امروز حدود 50 میلیون لیتر نفت‌گر تولید می‌کنیم که میزان گوگرد آن از 1000 PPM به 50 PPM رسیده یعنی 950 PPM کم شده است. امیدواریم با به مدار آمدن واحد تصفیه هیدروژنی گاز پالایشگاه اصفهان حدود 20 میلیون لیتر دیگر هم به این 50 میلیون لیتر اضافه شود.

صادرکننده بنزین شده‌ایم
معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: درهرحال یک روزی همه تحلیل می‌کردند که ما روزانه 40 میلیون لیتر بنزین وارد خواهیم کرد اما می‌بینیم که امروز صادرکننده شده‌ایم بنابراین هر کاری انجام می‌شود بعداً در مورد آن می‌توان قضاوت کرد.