کد خبر : 20823 تاریخ : ۱۳۹۸/۶/۹ - 14:33
گزارش بیروت: اطلاعی نداریم! اشاره: منابع خبری گزارش کرده‌اند که ابرنفتکش «آدریان دریا» که به گفته سخنگوی دولت دیگر به ایران تعلق ندارد و به همراه محموله‌اش یکجا روی دریا فروخته شده، تغییر مسیر داده و در حالی که گفته می‌شد به سمت ترکیه می‌رود، اکنون در راه لبنان است. البته مقامات لبنانی نسبت به این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند. این ابرنفتکش که 13 تیر ماه توسط نیروی ویژه دریایی انگلیس در تنگه جبل‌الطارق توقیف و 45 روز متوقف بود، درنهایت با حکم دادگاه جبل‌الطارق رفع توقیف شد. دولت آمریکا پس از آزادی ابرنفتکش گریس-1 که به آدریان دریا تغییر نام داد، هشدار داد که هر کشوری به این نفتکش کمک کند، مشمول مجازات ایالات‌متحده خواهد شد. پس از این اتفاقات و در حالی که گفته می‌شد آدریان دریا به سمت ترکیه می‌رود، ایران اعلام کرد که ابرنفتکش خود را همراه محموله‌اش یکجا روی دریا فروخته و تصمیم درباره اینکه مقصدش کجا باشد دیگر به جمهوری اسلامی ارتباطی ندارد. گزارش پیش‌رو به این موضوع می پردازد:

ستاره صبح-

ابرنفتکش «آدریان دریا» که گفته شده بود به سمت ترکیه حرکت می‌کند، مجدداً مسیر خود را تغییر و به سوی لبنان در حرکت است. این تغییر مسیر روز گذشته صورت گرفته است. در همین رابطه سخنگوی دولت دوشنبه هفته گذشته گفته بود که ابرنفتکش آدریان دریا به همراه محموله‌اش فروخته شده و از این پس خریدار است که تصمیم می‌گیرد مقصد آن کجا باشد. پایگاه اینترنتی MarineTraffic.com که مسیر کشتی‌ها را رصد می‌کند در حساب کاربری خود در توییتر نوشته است که در آخر هفته گذشته نزدیک به ۲۱ هزار بازدیدکننده جزئیات مسیر حرکت نفت‌کش آدریان دریا را پیگیری کرده‌اند. پارلمان آلمان با تهیه گزارشی در مورد این نفت‌کش، توقیف آن را غیرقانونی دانسته بود. بااین حال آمریکا در اقدامی غیرقانونی خواستار توقیف دوباره آن شده بود که دادگاه جبل‌طارق، این درخواست را رد کرد. پس از آن آمریکا نسبت به پذیرش این نفت‌کش به سایر کشورها هشدار داد. وزارت خارجه آمریکا تأکید کرده بود که واشنگتن با جدیت تحریم نفتکش ایرانی را دنبال می‌کند و هر کس به آن کمک کند، از سوی آمریکا مجازات خواهد شد.

درخواست برای حمایت از ائتلاف خلیج‌فارس
دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا کشورهای دیگر را به مشارکت در مأموریت بین‌المللی تضمین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز فراخواند. این ائتلاف به گفته مقام‌های کشورمان نه تنها در راستای امنیت در خلیج‌فارس نیست، بلکه موجب ناامنی خواهد شد؛ چراکه حفاظت از خلیج‌فارس به عهده ایران و کشورهای حاشیه آن است. قرار است دومینیک راب با همتایان فرانسوی و آلمانی خود دراین‌باره گفت‌وگو کند. وزیر امور خارجه بریتانیا گذشته با هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان و همچنین ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی خود دیدار و گفت‌وگو کرده است. خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی از لندن به اظهارات دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا در ارتباط با ائتلاف نظامی در خلیج‌فارس پرداخته است. راب گفته است که از همتایان آلمانی و فرانسوی خود خواهد خواست تا در مأموریت بین‌المللی تضمین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز که تحت فرماندهی آمریکا آغاز شده، مشارکت کنند. وزیر امور خارجه بریتانیا همچنین از کشورهای دیگر نیز درخواست کرده است که با شرکت وسیع خود در این ناوگان دریایی بین‌المللی امنیت کشتیرانی در آب‌های خلیج‌فارس و تنگه هرمز را تضمین کنند. باید یادآور شد که در حال حاضر سه کشور به فراخوان آمریکا مبنی بر مشارکت در این ناوگان دریایی پاسخ مثبت داده‌اند. همین مسئله نشان می‌دهد که این ائتلاف چندان هوادار ندارد و با واقعیت‌های منطقه همخوان نیست. از سویی وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که گفت‌وگو با دیگر کشورها بر سر مشارکت آنان در این مأموریت دریایی ادامه خواهد داشت. پیش از این، از اعلام آمادگی ۳۰ کشور برای مشارکت در این مأموریت دریایی سخن رفته بود، اما آنچه در واقعیت در حال رخ دادن است، استقبال کم از پیشنهاد آمریکایی‌هاست.

نگرانی اروپایی‌ها
دومینیک راب پیش از شرکت در نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در هلسینکی گفته بود: «ما نیاز به بیشترین میزان حمایت بین‌المللی برای مقابله با تهدیدهای داریم که کشتیرانی بین‌المللی در تنگه هرمز را به مخاطره می‌اندازد». این در حالی است که فرانسه و آلمان نگران آن هستند که مأموریت دریایی بین‌المللی به فرماندهی آمریکا می‌تواند باعث افزایش تنش در منطقه شود. از این‌رو، وزیران امور خارجه آلمان، هایکو ماس و همتای فرانسوی او، ژان ایو لودریان از طرح ایجاد مأموریت اروپایی نظارت بر کشتیرانی آزاد در آب‌های خلیج‌فارس اعلام پشتیبانی کرده‌اند.

آلمان
وزیر خارجه آلمان می‌گوید مأموریت دریایی اتحادیه اروپا در خلیج‌فارس باید اوضاع را آرام‌تر کند و نتایج نشست جی ۷ را در نظر بگیرد. وزیر دفاع آلمان نیز هر تصمیم را مشروط به این کرده که تلاش‌های دیپلماتیک به خطر نیفتند. مشاوره و تصمیم‌گیری احتمالی پیرامون تشکیل گشت دریایی اروپایی در خلیج‌فارس، از جمله موضوعات اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپاست. این نشست، کار خود را ظهر پنجشنبه در پایتخت فنلاند شروع کرده است. خبرگزاری آلمان می‌نویسد بعید است این اجلاس به سرعت پیرامون گشت دریایی اروپایی به اجماع برسد. هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، در هلسینکی اعلام کرد که پیشنهاد قبلی‌اش در این زمینه، باید با ارزیابی نتایج نشست جی ۷ بررسی شود. از جمله مسائلی که قرار است در این نشست مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرد، تحولات ناشی از میانجی‌گری امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، بین ایران و آمریکاست که در حاشیه نشست قدرت‌های اقتصادی عضو گروه هفت انجام گرفت. ماس چند هفته قبل این پرسش را پیش کشیده بود که آیا یک گشت دریایی اروپایی، می‌تواند تنش جاری در بحران ایران و آمریکا را کاهش دهد یا نه و در پاسخ گفته بود: «هر چیزی که به آرام شدن وضع کمک کند مفید خواهد بود». او خواسته بود که اروپایی‌ها در این زمینه چاره‌اندیشی کنند. وزیر دفاع آلمان نیز مشابه این اظهارات را بیان کرد. او به شبکه تلویزیونی ARD گفت: «ما از یک‌سو خواهان آزادی تردد در آبراه‌ها هستیم و از سوی دیگر تمایل دیپلماتیک ویژه‌ای در مسئله توافق اتمی با ایران داریم». سیاستمدار حزب دمکرات مسیحی آلمان افزود هر اقدامی که انجام دهیم، باید به این شرط باشد که تلاش‌های دیپلماتیک به خطر نیفتند. بسیاری از کشورهای اروپایی نمی‌خواهند به مأموریت ناوگان دریایی آمریکا در خلیج‌فارس ملحق شوند. وزیر امور خارجه آلمان نیز از جمله کسانی است که نسبت به اثربخشی مأموریت ناوگان دریایی آمریکا و متحدانش در خلیج‌فارس به دیده تردید می‌نگرد.