کد خبر : 20697 تاریخ : ۱۳۹۸/۵/۷ - 10:12
معترضان روس زیر چکمه های پوتین اشاره: انتخابات در روسیه طی سال‌هایی که ولادیمیر پوتین قدرت را در این کشور در اختیار داشته و دارد، همواره یکی از چالش‌های سیاسی در روسیه به شمار رفته است. رئیس‌جمهور روسیه از سال ۱۹۹۹ تاکنون، یعنی 20 سال همواره در قدرت بوده و پست ریاست‌جمهوری یا نخست‌وزیری را در اختیار داشته است. پوتین در سال‌های 1985 تا 1990 نیز از افسران کا.گ.ب (اداره اطلاعات و امنیت اتحاد جماهیر شوروی سابق) در آلمان شرقی بوده است. نخستین اعتراضات پرشمار خیابانی در روسیه به 14 آذر سال 1390 بازمی‌گردد که مردم روسیه در اعتراض به نتایج انتخابات پارلمان و ریاست جمهوری به خیابان‌ها آمدند و خواهان برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه شدند. شعار «مرگ بر پوتین» برای اولین بار در این اعتراضات سر داده شد. 15 بهمن ماه همان سال نیز ده‌ها هزار نفر به خیابان‌ها آمدند و خواهان کناره‌گیری پوتین از قدرت شدند. عدم وجود آزادی‌های سیاسی و گزارش‌های متعدد تخلفات انتخاباتی در پارلمان و ریاست جمهوری مهم‌ترین دلایل اعتراض مردم روسیه طی سال‌های اخیر علیه دولت کرملین بوده است. روز شنبه این هفته نیز یکی از بزرگ‌ترین اعتراضات خیابانی در مسکو برگزار شد. تظاهراتی که این بار به دلیل ردّ صلاحیت نمایندگان مستقل در انتخابات محلی پارلمان مسکو صورت گرفت. پلیس و نیروهای امنیتی مردمی را که قصد داشتند اعتراض خود به طور مسالمت‌آمیز را در تالار اصلی شهرداری مسکو برپا کنند، با خشونت و ضرب و شتم از ورود معترضان به داخل ساختمان ممانعت و 1074 را بازداشت کردند. گزارش پیش رو به این موضوع می‌پردازد:

ستاره صبح-

پلیس روسیه با یورش به تجمع بزرگ معترضان در مسکو بیش از هزار نفر را بازداشت کرد. در این تظاهرات تعدادی از سیاستمداران مخالف دولت نیز شرکت داشتند. در این تجمع که روز شنبه و به دلیل ردّ صلاحیت چهره‌های مخالف دولت مرکزی در انتخابات محلی مجلس مسکو صورت گرفت، به گفته مقامات مسئول حدود 3500 نفر شرکت داشتند. آماری که ابتدا از بازداشتی‌های این تظاهرات اعلام شد، دستگیری ۲۵۹ نفر و سپس ۶۰۰ نفر بود که در پایان روز این آمار به ۱۰۷۴ نفر افزایش یافت. پلیس روسیه پیش‌تر نیز تعدادی از چهره‌های سرشناس و از سازمان‌دهندگان تظاهرات اعتراضی را بازداشت کرده بود.

جلوگیری از ورود معترضان به شهرداری
برنامه اعتراضی مخالفان برای شرکت در تجمع اعتراضی، وارد شدن به تالار اصلی شهرداری بود که نیروهای پلیس روسیه با خشونت و ضرب و شتم مردم از این کار جلوگیری کردند. نیروهای پلیس در جلوی در ورودی شهرداری صف بستند و از اینکه معترضان فریاد خود را در تالار شهرداری به بلند کنند، این اجازه را ندادند. پس از این اقدام پلیس روسیه و مقابله خشونت‌بار با مردم و در پی بازداشت چند تن از رهبران مخالفان، معترضان در خیابان‌های اطراف شهرداری اجتماع کردند. در همین حال نیروهای پلیس و امنیتی روسیه که پیش از این نیز هرگونه اعتراضات عمومی به دولت و سیاست‌های آن را سرکوب کرده بودند، مدعی شدند بسیاری از تظاهرکنندگان از مناطق اطراف برای شرکت در این تجمع اعتراضی در شهرداری مرکزی مسکو به این شهر آمده بودند!

انتخابات آزاد
معترضان در مسکو می‌گویند که خواهان برگزاری یک انتخابات آزاد هستند. آنها می‌خواهند نمایندگان مستقل‌شان امکان حضور در انتخابات را پیدا کنند و از حضور آنها در انتخابات جلوگیری نشود. این انتخابات قرار است در تاریخ ۱۷ شهریور (۸ سپتامبر) برگزار شود. بسیاری از سیاستمداران معروف مخالف پوتین ازجمله «ایلیا یاشین» اجازه حضور و ثبت‌نام برای نامزدی در انتخابات داده نشده است. در همین ارتباط دلیل رد صلاحیت نامزدان اپوزیسیون از سوی شورای انتخابات مسکو نداشتن حداقل حمایت لازم برای نامزدی در انتخابات اعلام شده است. این در حالی است که حضور پرشمار معترضان در این اعتراضات خلاف ادعای شورای انتخابات مسکو را ثابت می‌کند. از سویی مخالفان، کمیسیون برگزاری انتخابات را به جعل مدارک متهم می‌کنند. معترضان در مسکو فریاد می‌زدند: «این شهر ماست» و «ما خواهان برگزاری انتخابات آزادیم». پیش از این نیروهای امنیتی دفتر مبارزات انتخاباتی چند تن از رهبران اپوزیسیون ازجمله «آلکسی ناوالنی» را مورد بازرسی قرار داده بودند. بسیاری از نامزدهای شرکت در انتخابات مسکو به بهانه نقصان مدارک از امکان ثبت‌نام در انتخابات محروم شدند.
بزرگ‌ترین اعتراض سال‌های اخیر
تظاهرات روز شنبه بزرگ‌ترین تظاهرات مخالفان پوتین و دولت کرملین در سال‌های اخیر در مسکو بود. تقریباً یک هفته پس از این تجمع بزرگ اعتراضی بود که مخالفان در جلوی تالار بزرگ شهرداری گرد هم آمدند. این در حالی بود که مقامات دولتی اجازه برگزاری تظاهرات را صادر نکرده بودند. بنا به گزارش خبرگزاری‌ها شرکت‌کنندگان در تظاهرات از طریق شبکه اجتماعی فیس‌بوک خبر تجمع روز شنبه را سازماندهی کرده بودند. از سوی دیگر مقامات امنیتی فشار به رهبران اپوزیسیون را افزایش داده‌اند. الکسی ناوالنی از مخالفان پوتین روز چهارشنبه (۲ مرداد) به اتهام شرکت در تظاهرات غیرقانونی به ۳۰ روز زندان محکوم شد. ناوالنی یکی از معروف‌ترین رهبران مخالف ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه است. او در سال‌های اخیر تظاهرات متعددی را سازماندهی کرده و بارها به زندان افتاده است.