کد خبر : 194923 تاریخ : ۱۴۰۰/۴/۲۹ - 02:33
گزارش خبری- تحلیلی ستاره صبح آنلاین روزهای سخت‌تر کرونایی در انتظار ملت/استان‌های تهران و البرز 6 روز تعطیل شدند مینو محرز:واکسن به‌خوبی جلوی مرگ‌ومیر و بیماری شدید در برابر جهش‌های جدید کرونا می‌گیرد
ستاره صبح آنلاین-متاسفانه روند ابتلا و فوتی کرونا در کشور همچنان صعودی است. در این میان ویروس دلتا باقدرت سرایت بیشتربر سپهر ایران سایه افکنده و 169 شهر کشور را در وضعیت قرمز قرار داده است و استان های البرز و تهران نیز در وضعیت خطرناک قرار گرفته اند. کرونا باعث شده که بیمارستان‌ها از بیماران کرونایی پر و استان های تهران و البرز 6 روز تعطیل شوند. . به همین دلیل ستاد ملی مقابله با کرونا ازصبح روز گذشته تا صبح دوشنبه آینده مراکز پرخطر تهران و البرز را تعطیل و سفر از این دو استان به استان های دیگر را ممنوع کرده است. البته مردم بلیت وسایل حمل‌ونقل عمومی برای سفر را خریداری کرده اند و به گفته مسئولان بلیت‌ها تمام‌شده است. از سوی دیگر متخصصان ازجمله دکتر مینو محرز می‌گوید تنها راه مهار کرونا واکسیناسیون است و از نبود نظارت بر اجرای محدودیت‌ها انتقاد کرده است. همچنین محرز هشدار داد و گفت: روزهای سخت‌تر کرونا پیش روی ملت است.گزارش پیش رو به این موضوع می‌پردازد.

کنترلی بر اجرای دستورالعمل‌ها نیست
یک متخصص بیماری‌های عفونی با انتقاد ازآنچه "عدم اجرای دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا در راستای کاهش بار بیماری در کشور" خواند، گفت: اگر روند به همین منوال باشد روزهای سخت‌تری در انتظارمان خواهد بود.
دکتر مینو محرز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه کرونا تمام برنامه‌ریزی‌ها را بر هم زده است، گفت: دستورالعمل‌ها ابلاغ می‌شود اما کنترلی برای اجرای آن وجود ندارد؛ درحالی‌که باید هرچه سریع‌تر و قاطع‌تر عمل کرد. تاکنون خیلی خوب کار نکردیم اما ازاین‌پس باید با برنامه‌ریزی پیش رویم و حتی با تکمیل واکسیناسیون بازهم شرایط را رصد کنیم.
وی گفت: کرونا فعلاً مهمان ما است و باید برنامه‌ریزی به‌گونه‌ای باشد که حرف‌شنوی از حرف‌های ستاد کرونا وجود داشته باشد. متأسفانه پروتکل‌هایی در این مدت ابلاغ شد اما در اجرای آن‌کسی کنترل نداشت.
وی با اشاره به اینکه هنوز در واکسیناسیون کرونا خیلی عقب هستیم، گفت: امیدوارم هرچه زودتر روند واکسیناسیون افزایش یابد زیرا واکسن به‌خوبی جلوی مرگ‌ومیر و بیماری شدید را در برابر واریانس‌های جدید می‌گیرد.
این متخصص بیماری‌های عفونی با تأکید بر اینکه جهش هندی (دلتا) بدتر از سایر جهش‌ها است، تأکید کرد: در مورد ویروس دلتا انواع واکسن‌ها بر آن اثر کامل ندارد و آمار نشان می‌دهد واکسن‌های MRNA حدود ۶۰ درصد در مقابل این ویروس اثر دارد. بنابراین خواهش می‌کنم هم‌وطنان حتی در صورت تزریق واکسن همچنان از ماسک استفاده کنند و فاصله‌گذاری اجتماعی، شست‌وشوی دست‌ها و عدم شرکت در تجمعات را رعایت کنند. هرگونه تجمع در شرایط وجود این واریانت جدید، اشتباه است؛ زیرا قدرت سرایت ویروس را افزایش می‌دهد.
وی درباره پیش‌بینی از شرایط بیماری در روزهای آتی نیز گفت: اکنون وضع خراب است، کرونای نوع دلتا فوق‌العاده مسری است و در صورت ابتلا همه خانواده باهم به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و از بچه‌های کوچک تا پدربزرگ و مادربزرگ همه مبتلا شده و حالت شدیدتری از بیماری را تجربه می‌کنند. به‌شخصه به لحاظ روحی از دیدن این‌همه زجر تنفسی خسته شدم و اگر روند به همین منوال باشد روزهای سخت‌تری در انتظارمان خواهد بود.

افزایش خرید بلیت اتوبوس
رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری گفت: با توجه به تعطیلی یک‌هفته‌ای تهران و البرز تقاضا برای خرید بلیت اتوبوس بسیار افزایش یافت و در برخی از مسیرها بلیتی برای فروش نیست.
احمدرضا عامری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به افزایش میزان تقاضا برای سفر با حمل‌ونقل عمومی اظهار داشت: فعلاً هیچ محدودیتی برای تردد ناوگان حمل‌ونقل عمومی اعلام‌نشده است با توجه تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر تعطیلی یک‌هفته‌ای استان‌های تهران و البرز، به‌یک‌باره با افزایش تقاضا برای خرید بلیت اتوبوس مواجه شدیم.
وی ادامه داد: البته به دلیل پیش رو بودن عید قربان خرید بلیت اتوبوس و سواری کرایه افزایش‌یافته بود اما با اعلام تعطیلات یک‌هفته‌ای تقاضا بیشتر شد و طبیعی است که در این شرایط برای برخی از مقاصد تمام بلیت‌ها فروخته‌شده باشد و دیگر صندلی برای فروش نیست. البته ممنوعیت سفر با خودروهای شخصی هم از عوامل افزایش تقاضا برای خرید بلیت اتوبوس محسوب می‌شود.وی افزود: با توجه به شرایط در صورت نیاز برای برخی از مسیرها از اتوبوس فوق‌العاده استفاده می‌کنیم.

جزییات محدودیت‌های جدید
اطلاعیه قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا جزئیات اعمال محدودیت‌های کرونانی در سراسر کشور و تعطیلی استان‌های تهران و البرز در پایان هفته جاری اعلام شد.
بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور؛ متن کامل اطلاعیه به این شرح است: «نظر به درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مبنی بر"تعطیلی هم‌زمان دو استان تهران و البرز" با توجه به تعطیلات پایان هفته جاری و بررسی این پیشنهاد در نشست فوق‌العاده مشترک قرارگاه عملیاتی و کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و با عنایت به موافقت رئیس‌جمهور محترم با پیشنهاد ارائه‌شده، جزئیات تعطیلی یکپارچه تمامی دستگاه‌های دولتی، بانک‌ها و گروه‌های پرخطر اصناف و مشاغل به شرح ذیل به استحضار عموم مردم در استان‌های تهران و البرز و سایر استان‌های کشور می‌رسد؛
۱- اعمال محدودیت‌ها از ساعت ۱۸: ۰۰ روز دوشنبه مورخ ۲۸-۴-۱۴۰۰ شروع و تا ساعت هفت صبح روز دوشنبه ۴ – ۵ - ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت.
۲- خروج خودروهای شخصی، با پلاک استان‌های تهران و البرز و ورود خودروهای شخصی با پلاک‌های دیگر شهرها به تهران و البرز ممنوع هست.
۳- سفر از/ به کلیه شهرهای دارای وضعیت قرمز کرونایی سراسر کشور، مطلقاً ممنوع است.
۴- عوامل نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی رانندگی، به‌منظور جلوگیری از تردد خودروها به‌صورت محسوس و نامحسوس، نسبت به تشدید کنترل‌ها در مبادی اصلی و فرعی ورودی و خروجی به مقاصد دو استان اقدامات لازم را معمول می‌نمایند.
۵- خودروهای شخصی دارای پلاک این دو استان، چنانچه برای خروج مراجعه نمودند، عودت و در صورت عدم تمکین، علاوه بر اعمال قانون، عودت می‌گردند.
۶- نیروی انتظامی و فرمانداری‌ها در فاصله زمانی یادشده دربند (۱) از صدور مجوز تردد غیر اضطراری تعریف‌شده قبلی، مطلقاً خودداری می‌کنند و تمامی مجوزهای صادره قبل از این مصوبه، غیرقابل استفاده و باطل اعلام می‌گردد.
۷- وزارت راه و شهرسازی؛ حداکثر همکاری‌های لازم را برای کنترل مسیرها و مسدود نمودن محورهای مورد درخواست نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی به عمل می‌آورد.
۸- استانداران و فرمانداران سراسر کشور، به‌فوریت ضمن تشکیل جلسات استانی و شهرستانی ستاد مدیریت بیماری کرونا و اعمال مقررات محدودیت‌های کرونایی، بر اساس رنگ‌بندی هر شهرستان، از صدور هرگونه مجوز برای ورود خودروهای شخصی به تهران و البرز خودداری کنند.
۹- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ضمن اطلاع‌رسانی مستمر از وضعیت شیوع و بروز بیماری و دادن هشدارهای لازم به مردم، تلاش نماید؛ تا مردم ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از هرگونه تجمع و عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی اجتناب ورزند.
۱۰- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران؛ سریعاً به کلیه بانک‌های عامل در سطح استان‌های البرز و تهران ابلاغ می‌نماید؛ تا ضمن افزایش حداکثری خدمات غیرحضوری بانکی، نسبت به تعطیل نمودن تمامی شعبه‌های بانک‌ها در این دو استان، در بازه زمانی اعلامی، اقدام شود.
۱۱- ضمن یادآوری مجدد محدودیت‌های اعمالی در خصوص اصناف و مشاغل بر اساس طرح جامع محدودیت‌ها و متناسب با رنگ‌بندی شهرهای مختلف کشور، و در اجرای مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا با عنوان"تشدید اعمال محدودیت‌ها در شهرهای قرمز" تعطیلی مشاغل با نظارت اتاق اصناف به شرح ذیل، در همه شهرهای قرمز کشور در سراسر کشور، مورد تأکید قرار می‌گیرد؛
- رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها (به‌استثنای فعالیت‌های بیرون بر)
- تالارهای پذیرائی
- سالن‌های سینما و تئاتر
- بازارچه‌ها و بازارهای سربسته
- استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های بدن‌سازی
- شهربازی‌ها و باغ‌وحش‌ها
- نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی