کد خبر : 154548 تاریخ : ۱۴۰۰/۴/۱ - 12:31
تحلیل و تفسیر نخستین نشست خبری رئیس‌جمهور منتخب ایران

ستاره صبح آنلاین- ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور منتخب روز گذشته نخستین بار در جمع نمایندگانی از رسانه‌های داخلی و خارجی حاضر شد و گفت: «اولویت سیاست خارجی ایران بهبود روابط با همسایگان عرب خلیج‌فارس است، درحالی‌که از عربستان سعودی رقیب منطقه‌ای خواست تا مداخله خود در یمن را متوقف کند.»

ابراهیم رئیسی، 60 ساله یکی از منتقدان محافظه‌کار غرب، در ماه اوت (مرداد) مسئولیت ریاست جمهوری را از حسن روحانی میانه‌رو در حالی تحویل خواهد گرفت که ایران خواستار نجات توافق هسته‌ای فرسوده و رهایی از مجازات تحریم‌هایی است که اقتصاد ایران را تحت‌فشار قرار داده است.

 

رئیسی در این نشست گفت: «سیاست خارجی ایران محدود به توافق هسته‌ای نخواهد بود. ایران خواهان تعامل با جهان است ... اولویت دولت من بهبود روابط با همسایگان در منطقه خواهد بود.»

وی از عربستان سعودی و متحدانش خواست تا فوراً مداخله خود در یمن را متوقف کنند. یک ائتلاف به رهبری سعودی در سال 2015 پس‌ازاینکه نیروهای حوثی موردحمایت ایران دولت مستقر در صنعا پایتخت را بیرون راندند، در جنگ یمن مداخله کردند. این درگیری چندین سال است که به بن‌بست رسیده.

مقامات ایرانی و غربی به‌طور یکسان اظهار داشتند که بعید است ظهور رئیسی موضع ایران در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای را تغییر دهد، زیرا رهبر ایران حرف آخر را در مورد سیاست‌های نظام می‌زند.

 رئیسی در ادامه گفت: «ایالات‌متحده توافق هسته‌ای را نقض و اتحادیه اروپا نیز در انجام تعهدات خود کوتاهی کرده است. من از ایالات‌متحده می‌خواهم تا به تعهد خود در قبال این توافق‌نامه برگردد ... تمام تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران باید توسط واشنگتن برداشته‌شده و مورد تأیید ایران واقع شود.» وی در پاسخ به این سؤال که آیا در صورت لغو تحریم‌ها با جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا ملاقات خواهد کرد، به‌سادگی جواب داد: «خیر».

مذاکرات از آوریل در وین ادامه داشته تا مشخص شود چگونه ایران و ایالات‌متحده می‌توانند هر دو به پیمان هسته‌ای بازگردند. واشنگتن در سال 2018 در زمان رئیس‌جمهور وقت، دونالد ترامپ از آن خارج و سپس تحریم‌های ایران را دوباره اعمال کرد. متعاقباً ایران نیز محدودیت‌های مندرج در توافق‌نامه در خصوص غنی‌سازی اورانیوم را نقض کرد؛ محدودیت‌هایی که برای به حداقل رساندن خطر تولید سلاح‌های هسته‌ای توسط ایران طراحی‌ شده بود. تهران موضوع در پیش گرفتن مسیر تولید سلاح‌های هسته‌ای را تکذیب می‌کند.

دراین‌ارتباط رئیسی گفت: «برنامه موشک‌های بالستیک ایران قابل‌مذاکره نیست.» این اظهارات علیرغم تقاضای غرب و کشورهای حوزه خلیج‌فارس مبنی بر مشارکت در مذاکرات در حال انجام احیای توافق هسته‌ای بیان شد. رئیس‌جمهور منتخب در ادامه مصاحبه مطبوعاتی خود گفت: «مسائل منطقه‌ای و موشکی قابل‌مذاکره نیستند. آن‌ها (ایالات‌متحده) توافق قبلی را رعایت نکردند، حال چگونه می‌خواهند وارد بحث‌های جدید شوند؟»

رئیسی که تحت تحریم‌های ایالات‌متحده است در اظهارات خود گفت: «نه‌تنها نباید موردانتقاد قرار گیرد، بلکه باید به خاطر دفاعش از حقوق و امنیت مردم پاداش بگیرد.»

رئیسی ضمن اشاره به اینکه به‌عنوان یک حقوقدان «همیشه از حقوق بشر دفاع کرده است» افزود: «تحریم‌های ایالات‌متحده علیه او به اتهام نقض حقوق بشر به دلیل انجام شغلش به‌عنوان قاضی بر وی تحمیل‌شده است.»

 ژوئن 2021

شبکه خبری ام اس ان بی

برگردان علی‌اصغر شهدی

[email protected]