کد خبر : 144156 تاریخ : ۱۴۰۰/۳/۵ - 00:30
رونق مجدد سینماها درگرو واکسیناسیون عمومی هرچه سریع‌تر اشاره: سینماهای سراسر فرانسه پس از 6 ماه تعطیلی در دوران شیوع کرونا هفته گذشته بازگشایی شدند و در نخستین روز ۳۰۵ هزار نفر برای دیدن فیلم راهی سالن‌های تاریک شدند. درحالی‌که در روزهای گذشته استقبال خیره‌کننده مردم از بازگشایی سینماها در فرانسه و تشکیل صفی طولانی پشت در سالن خبرساز شده بود، سینماداری ایران با شرایطی بحرانی روبروست تا جایی که در یک پردیس سینمایی فروش سانس خانوادگی به‌صرف قلیان برای کشاندن مخاطب به سالن تبلیغ شد. بعد هم که صدای اعتراض و درخواست شورای صنفی برای برخورد با این سینما به میان آمد، مالکش اعلام کرد که قصد دارد پروانه فعالیت سینماهایش را پس از ۱۵ خرداد باطل و سالن‌ها را باهدف رونق فوت کورت‌های مجموعه به‌طور خصوصی برای نمایش سریال، فیلم خارجی و فوتبال در اختیار بگذارد. البته در بررسی وضعیت سینماهای ایران، نمی‌توان تأثیر واکسیناسیون سریع‌تر را در کشورهای دیگر بر اطمینان خاطر مردم جهت حضور در سینما نادیده گرفت. دراین‌ارتباط علی سرتیپی، رئیس کانون پخش‌کنندگان سینمای ایران گفت: «اگر واکسیناسیون عمومی هرچه سریع‌تر انجام شود، قطعاً تأثیر مثبتی بر سینما خواهد گذاشت و باعث رونق آن می‌شود.» گزارش پیش رو به این موضوع می‌پردازد.

رئیس کانون پخش‌کنندگان سینمای ایران، روز گذشته درباره وضعیت فروش فیلم‌ها از زمان بازگشایی مجدد سینماها گفت: امروز بعد از دو هفته بازگشایی سینماها، فروش فیلم‌های در حال اکران بسیار پایین است. بااینکه سالن‌های سینما یکی از اماکن امن برای تفریحات مردم هستند و تمامی پروتکل‌ها در این مکان هنری اجرا می‌شود، هنوز اتفاق مهمی در فروش این عرصه رخ نداده است، اما امیدواریم در آینده شرایط بهتر شود.

تأثیر افزایش قیمت بلیت‌ سینما در میزان استقبال مردم
علی سرتیپی در گفت‌وگو با میزان در پاسخ به این سؤال که آیا افزایش قیمت بلیت‌ سینما در سال جدید تأثیری در میزان استقبال پایین مردم داشته یا خیر اظهار کرد: قیمت بلیت سینما در شرایط فعلی نه‌تنها بالا نیست، بلکه یک شوخی است و تأثیری درزمینه استقبال مخاطب نداشته است. مهم‌ترین دلیل استقبال پایین عدم اطلاع‌رسانی است.

‌عدم‌حمایت شهرداری 
و صداوسیما در اطلاع‌رسانی آثار سینمایی
وی با اشاره به عدم‌حمایت نهادهایی همچون شهرداری و صداوسیما در اطلاع‌رسانی آثار سینمایی ابراز کرد: در حال حاضر فیلم‌های خوبی روی پرده سینما هستند، اما من معتقدم اگر امروز شاهد استقبال مخاطب از سینما نیستیم دلیلش عدم اطلاع‌رسانی خوب از سوی رسانه‌ها است، چراکه اگر مردم در جریان اکران آثار بودند از فیلم‌ها استقبال می‌شد.

ضرورت واکسیناسیون عمومی 
هرچه سریع‌تر
مدیر پردیس سینمایی کوروش در همین راستا بیان کرد: با توجه به وضعیت کلی و رکود که به دلیل شیوع ویروس کرونا درگیر آن هستیم، سینما هنوز در اولویت اصلی مردم قرار نگرفته، چراکه مردم به لحاظ روحی و روانی پس از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند و دچار ترس از ابتلا به ویروس کرونا هستند. در حال حاضر بازگشایی سینماها مثلاً در فرانسه اتفاق افتاده و مردم استقبال فوق‌العاده زیادی از آن کرده‌اند، زیرا در بازگشایی سینماها دچار نوسان نبوده‌اند، اما ما در ایران به دلیل ناپایداری وضعیت و باز و بسته شدن‌های پی‌درپی سینماها، حتی با سرخوردگی برخی از سینمادارها نیز مواجه شده‌ایم به‌طوری‌که آن‌ها انگیزه خود را برای بازگشایی سالن‌های خود ازدست‌داده‌اند و تعداد زیادی از این سینماها هنوز باز نشده‌اند و بسته بودن این سینماها در شرایط کنونی خود باعث سردرگمی مردم شده که آیا سینماها مجوز بازگشایی گرفته‌اند یا نه. فکر می‌کنم اگر واکسیناسیون عمومی هرچه سریع‌تر انجام شود و مردم خیالشان به‌مرور راحت‌تر شود قطعاً تأثیر مثبتی بر سینما خواهد گذاشت و باعث رونق آن می‌شود.

کرونا و تداوم تغییر کاربری سالن‌های سینما!
در ماه‌های گذشته باوجود انتقال مشاغل سینمایی از گروه 3 به گروه 2 که اجازه می‌دهد سینما در شرایط قرمز هم تعطیل نباشد، وضعیت به‌گونه‌ای پیش رفته که احتمالاً تا چند ماه آینده هم اتفاق ویژه‌ای در سالن‌های سینمایی رخ نمی‌دهد. محمد قاصد اشرفی، ریس انجمن سینماداران درباره وضعیت سالن‌های سینمایی به ایسنا می‌گوید: در همین یکی دو ماه ابتدایی سال، مدیران چند سینما در تهران و شهرستان‌ها درخواست تغییر کاربری ارائه کردند که این ماجرای سال گذشته‌ ما هم بود و با درخواست تغییر کاربری سینما «عصر جدید» که فعلاً تعطیل‌شده و سینما «بولوار» روبرو شدیم، به همین دلیل ازآنجاکه نمی‌خواهیم این اتفاق ادامه پیدا کند، تلاش می‌کنیم با صاحبان سینماهایی که متقاضی تغییر کاربری هستند مذاکره و آن‌ها را از انجام این کار منصرف کنیم، زیرا اگرچه حدود ۱۶ ماه است که سینما یا تعطیل‌ بوده یا استقبالی از آن نشده و با مشکلات مالی و حتی ورشکستگی روبرو شده، اما بازهم این روند به ضرر سینماست.

نبود فیلم ‌خوب برای اکران، 
مشکل اصلی سینماها
او اضافه می‌کند: الان بحث اصلی ما اکران فیلم ‌خوب است وگرنه ما هم می‌توانستیم شرایط فرانسه را داشته باشیم، به‌ویژه آنکه بارها تأکید کردیم از روزهای ابتدایی پروتکل‌ها در سینماها خیلی خوب رعایت می‌شوند و ایمنی زیادی وجود دارد. وی درباره اینکه تجربه ناموفق اکران «شنای پروانه» خیلی از معادلات را بر هم زد و همان فیلمی که پیش‌بینی می‌شد مردم را به سینماها بکشاند الان دلیلی برای ریسک نکردن صاحبان فیلم‌ها شده است، بیان می‌کند: فروش‌ «شنای پروانه» در شرایط کرونا در آن 2 هفته خوب بود، اما مسئله اینجاست که فیلم در زمان بدی اکران شد و توصیه‌های مسئولان برای بیرون نرفتن به‌تدریج تأثیر خود را بر مردم گذاشت، درنتیجه شاهد بودیم که سینما دیگر اولویتی برای مردم ندارد.

آسیب بازگشایی‌های چندباره به سینما
ریس انجمن سینماداران درباره اینکه آیا بهتر نبود شرایط فعالیت سینماها در ایران هم مثل فرانسه پیش می‌رفت؟ می‌گوید: بازگشایی‌های چندباره به سینما ضرر زد، ولی برای تعطیلی سینما دولت باید کمک می‌کرد که متأسفانه بی‌توجه بود و خسارت جبران‌ناپذیری به سینما و تولید زده شد.اشرفی در حالی تأکید دارد که با گفت‌وگو تلاش می‌کنند از بیشتر شدن تعداد درخواست‌های تغییر کاربری جلوگیری کنند که عبدالله علیخانی، مدیر سینما عصر جدید همچنان این سینما را تعطیل نگه‌داشته و اشاره می‌کند که اگر هم روزی بخواهند آن را بازگشایی کنند باید تعمیرات زیادی در آن انجام شود. او سال گذشته از تعطیلی موقت برای تصمیم‌گیری در مورد آینده این سینمای قدیمی خبر داد.امیدواری به افزایش پیدا نکردن درخواست‌های تغییر کاربری سینماها در شرایطی باقی است که دست‌کم یک فیلم جذاب برای اکران در سینماها متقاضی باشد؛ اتفاقی که هفته گذشته در شورای صنفی نمایش رخ نداد و مشخص نیست دست شورا این هفته هم خالی خواهد بود یا خیر، به‌خصوص آنکه دست‌اندرکاران بعضی فیلم‌هایی که می‌توان به فروش آن‌ها امیدی داشت، تضمین‌های بیشتری برای اکران می‌خواهند و ازآنجاکه تاکنون رضایت آن‌ها جلب نشده ترجیح می‌دهند تا پایان دولت فعلی و استقرار مدیران جدید منتظر بمانند. تمام این‌ها در حالی است که محمدرضا فرجی، مدیرکل سازمان سینمایی هم تأکید دارد که باوجود حمایت‌های‌ در نظر گرفته‌شده برای سینماها، سازمان سینمایی نمی‌تواند از تهیه‌کننده‌ای برای اکران فیلمش دعوت کند، چون بیش از ۸۰ درصد فیلم‌های سینمایی توسط بخش خصوصی تولید می‌شوند و طبیعی است که آن‌ها در چنین شرایطی نگران سرمایه خود باشند.