کد خبر : 124123 تاریخ : ۱۴۰۰/۳/۱ - 00:24
فشار جهانی نتیجه داد اسرائیل آتش‌بس را پذیرفت

ضرر عظیم اقتصادی رژیم صهیونیستی از جنگ 11 روزه
آمار منتشر شده از سوی سران اسرائیل حاکی از آن است که اقتصادشان ضرر‌های مالی بزرگی را دریافت کرده که از مرز ۱۵۰ میلیون دلار نیز فراتر می‌رود. میانگین روزانه ضرر‌های اقتصادی در سه روز اول جنگ غزه، حدود ۵۴۰ میلیون شکِل اسرائیل، یعنی حدود ۱۶۵ میلیون دلار آمریکا نیز بالاتر است. با ادامه جنگ، معاملات تجاری و اقتصادی در بازار سرمایه و بورس و بانک‌های اسرائیلی به شکل بی سابقه‌ای کاهش یافت، در حالی که ارز اسرائیل هم سقوط ۱۴ درصدی را به نسبت دلار ثبت کرد. احمد مصبح، کارشناس اقتصادی، تاکید می‌کند زیان اقتصادی برای رژیم اشغالگر قدس در نتیجه جنگ علیه غزه و ناامنی ها، بسیار زیاد است، این در حالی است که اسرائیل هزینه‌های نظامی گزافی را صرف ساخت موشک‌ها و گنبد آهنین کرده بود تا از چنین ضرر‌هایی جلوگیری کند. مصبح در گفتگو با الخلیج تصریح کرد طی ۲۴ ساعت اول شروع عملیات و رسیدن موشک‌های مقاومت فلسطین به سطوح جدید، خسارت‌های هنگفتی متوجه بخش‌های مختلف شد و نزدیک به سه میلیارد دلار از ارزش بورس اسرائیل کاسته شد.

سخنرانی پیروزی فرمانده حماس
رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) در سخنانی درباره پیروزی مقاومت در جنگ ۱۱ روزه غزه،از سرازیر شدن دهها هزار نفر از قشرهای مختلف مردم فلسطین به سمت مسجدالاقصی خبر داد. به گزارش شبکه الجزیره، اسماعیل هنیه گفت دهها هزار نفر از قشرهای مختلف مردم ما برای حمایت از مسجدالاقصی به سمت این مکان مقدس شتافتند تا بر این نکته تاکید کنند که مسجدالاقصی خط قرمز ما است. مقاومت شجاع، پیروزی الهی و استراتژیک بزرگی را رقم زد، آنچه تحقق یافت، یک پیروزی الهی بود، غزه برای دفاع از قدس به پا خاست. پیروزی از طریق عملکرد مقاومت و همه گروه‌ها در اتاق مشترک به دست آمد. شکست پیامدهای بزرگی بر نهادهای امنیتی و نظامی رژیم اشغالگر و آینده حضور آن در سرزمین ما خواهد گذاشت. ضربه دردناک بسیار سختی به دشمن وارد کردیم که تاثیرات دردناک خود را بر رژیم اسرائیل و صهیونیست‌ها و آینده آنها خواهد گذاشت.هنیه گفت ما از جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنیم که از هیچ کمکی به مقاومت غزه دریغ نکرد.

همراهی اعراب ساکن سرزمین‌های اشغالی، نشانه‌ی دوره‌ی جدید؟
محمد أبورزق در الخلیج نوشت: به دنبال تجاوز‌های رژیم اشغالگر قدس به مسجد الاقصی و تلاش آن برای مهاجرت اجباری ساکنان حی الشیخ، موجی از خشم و عصبانیت نوار غزه، داخل فلسطین و دولت‌های عربی را فرا گرفت. خشم زمانی فراگیر شد که فلسطینی‌های داخل سرزمین اشغالی نیز انتفاضه جدیدی را اغاز کردند و دولت‌های عربی هم تظاهراتی را ترتیب دادند که آخرین آن‌ها تلاش اردنی‌ها و لبنانی‌ها برای عبور از مرز‌ها بود. موج این خشم مشترک، بحث امکان زوال رژیم اشغالگر و آزادی کامل فلسطین را مطرح کرده است، بویژه با ظهور قدرت فلسطین در میدان به همراه کمک‌های عربی. حامد ترکی بویابس، سر دبیر روزنامه «الشعب» کویت تاکید می‌کند قدس مساله محوری برای اعراب است و واکنش امت عربی به حوادثی که در قدس جریان دارد، طبیعی است، چرا که این امت شاهد ظلم و تبعیضی است که اشغالگران علیه فلسطینی‌ها روا می‌دارند. بویابس در گفتگو با الخلیج انلاین گفت: دولت جعلی اسرائیل انواع خشونت را علیه ملت فلسطین به کار بسته و از منشور‌های بین المللی عبور کرده، که مهمترین اقدامات آن در این زمینه، تجاوز به منازل مردم فلسطین است.
منبع: انتخاب