کد خبر : 113994 تاریخ : ۱۴۰۰/۲/۲۱ - 00:38
خبر خوش تحریم‌ها در آستانه برداشته شدن

دیدار برجامی روسیه و آمریکا
تسنیم: نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران که مذاکره‌کنندگان ارشد روسیه و آمریکا در گفتگوهای احیای برجام محسوب می‌شوند، امروز در وین با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند. هیئت‌های دیپلماتیک روسیه و آمریکا در وین که ریاست آن‌ها به ترتیب بر عهده میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و «رابرت مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران است، امروز دوشنبه در وین با یکدیگر دیدار و در خصوص روند مذاکرات احیای برجام بحث و تبادل‌نظر کردند. میخائیل اولیانوف پس‌ازاین دیدار، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «هیئت‌های روسی و آمریکایی در گفتگوهای وین برای احیای برجام امروز بار دیگر به‌منظور تبادل‌نظر در خصوص پیشرفت‌های حاصل‌شده و مسیر پیش رو، با یکدیگر دیدار کردند.» وی افزود: این گفتگو همچون همیشه شبیه مذاکرات تجاری و البته مفید بود.»
گزارش از روند پیشرفت مذاکرات
 سخنگوی وزارت امور خارجه درباره رفع تحریم‌ها در مذاکرات وین بیان کرد: گفت‌وگوها در وین چون در فاز نگارش در حوزه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها شده است، با دقایق و جزییات مختلفی روبه‌رو است. این جزییات اجازه نمی‌دهد در فضای عمومی وارد اعلان شویم چون گفت‌وگوها در حال انجام است و هرروز به نتایج متفاوتی می‌رسد. خطیب‌زاده بابیان اینکه آمریکا در چارچوب تعهدات خود بخش عمده‌ای از کاری که باید انجام دهد و ما هم آن‌ها را ضروری می‌دانیم، قبول کرده، گفت: درباره بخشی هم که قبول نکرده، اعلام کردیم باید همه موارد لیست مدنظر ایران، برای از بین بردن تحریم بوده است و لذا اینکه آن‌ها بخشی، گروهی و اشخاص یا با برچسب‌های مختلفی باشد پیگیری می‌کنیم.  وی اضافه کرد: البته پوشیده نیست اختلافات جدی هم وجود دارد. گزارش‌ها در تهران بررسی می‌شود و هرروز مواضع به تیم مذاکره‌کننده اطلاع داده می‌شود. دستورالعمل‌هایی که در تهران تهیه می‌شود، چارچوب گفت‌وگوهای وین است.

واکنش آلمان و آژانس
«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز (دوشنبه) به شبکه العربیه گفت که اگر طرف‌های مذاکره‌کننده در وین تا پیش‌ازتاریخ ۲۰ می به توافق نرسند او به تهران سفر خواهد کرد تا در خصوص رسیدن به توافقی دیگر برای ادامه انجام بازرسی‌ها گفت‌وگو کند. وزیر امور خارجه آلمان هم عنصر زمان در مذاکرات برجام را حیاتی دانست و خواستار سرعت بخشیدن به روند گفت‌وگوها برای احیای کامل توافق هسته‌ای ایران شد. هایکو ماس روز دوشنبه در آستانه برگزاری نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت: دور چهارم مذاکرات برجام روز جمعه در وین آغاز شد. مذاکرات دشوار و طاقت‌فرسا است اما تمام طرف‌های درگیر در فضایی سازنده سرگرم رایزنی هستند.