کد خبر : 113974 تاریخ : ۱۴۰۰/۲/۲۰ - 00:02
جزئیات برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر اشاره: نشست خبری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور محمدمهدی عسگرپور (دبیر جشنواره) و سمیه علیپور (مدیر روابط عمومی این رویداد) روز گذشته (۱۹ اردیبهشت‌ماه) به‌صورت مجازی برگزار شد. محمدمهدی عسگرپور در این نشست بابیان اینکه درباره چرایی برگزاری جشنواره در شرایط کرونا باید اکوسیستم را در نظر گرفت، در پاسخ به این سؤال که چه تعداد فیلم، اولین نمایششان را در این رویداد خواهند داشت خبر قطعی اسامی فیلم‌ها را به روزهای آینده موکول کرد و از بودجه این رویداد هم سخن گفت. در ادامه گزیده‌ای از سخنان عسگرپور در این نشست را می‌خوانید.

محمدمهدی عسگرپور در نشست مجازی سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فجر گفت: شرایطی که در طول این یک سال و نیم گذشته در جهان به وجود آمد، اساس همه‌چیز را تغییر داد. جشنواره‌های سینمایی نیز در این شرایط وضعیت جدیدی پیدا کردند و به شکل طبیعی فعالان هر حوزه شرایط جدید را برای خود تعریف کردند. چون اگر قرار باشد مسائل این‌چنینی تمهیدی برایش اندیشیده نشود، به بن‌بست  خواهیم خورد. در طول یک سال گذشته جشنواره‌های زیادی بودند که دستخوش تغییر شدند. علاقه‌مندان سینما این موضوعات را دیدند و پیگیری کردند.
وی افزود: وقتی از جشنواره‌های سینمایی می‌گوییم معمولاً‌ چند جشنواره خاص به ذهنمان می‌آید و فکر می‌کنیم نبض سینما در دست همین چند رویداد است. جشنواره جهانی فجر اولین جشنواره‌ای بود که با کرونا مواجه شد. قرار بود در پایان فروردین سال گذشته جشنواره جهانی برگزار شود، درحالی‌که تقریباً تا اواخر اسفند سال 98 مترصد بودیم جشنواره را برگزار کنیم. آن موقع به ما می‌گفتند تا خرداد موضوع مرتفع می‌شود و می‌توان جشنواره را برگزار کرد. در وهله اول بحث تعویق جشنواره مطرح شد، البته دلیل دیگری نیز داشتیم و آن نسبت جشنواره ما با فیاپف بود. درنهایت ما اولین جشنواره‌ای بودیم که برگزاری را لغو کردیم و در این مسیر تجاربی را به‌ دست آوردیم.
او همچنین درباره انتخاب آثار توضیح داد: انتخاب فیلم‌های جشنواره و کارهای دیگر در قالب دبیرخانه دائمی انجام می‌شود. چون انتخاب فیلم از کشورهای مختلف پارامتر یک مجهولی نیست و همه جشنواره‌ها در طول سال، جریان کلی رویدادها و جشنواره‌های دیگر را رصد می‌کنند. از حدود 2 سال و اندی پیش به این طرف، همکاران ما در ستاد جشنواره کار انتخاب فیلم را انجام می‌دادند. برخی از فیلم‌هایی که برای سال گذشته انتخاب‌شده بود عملاً دیگر غیرقابل استفاده نبودند. چون یا اکران شده بودند یا در جشنواره‌های دیگر حضور پیدا کردند، به همین دلیل سیکل دیگری را پیگیری کردیم و در قالب آن بیش از هزار فیلم رصد شد.
عسگرپور درباره بودجه جشنواره بیان کرد: بودجه معمول جشنواره در سال‌های قبل به‌اندازه ساخت یک یا دو فیلم معمولی بود و امسال بودجه ما به‌اندازه ساخت نیم فیلم است. اگر این نیم فیلم خیلی زیاد است می‌توان درباره آن با جزئیات صحبت کرد.عسگرپور افزود:‌ مهم‌ترین تصمیم برای جشنواره امسال در بخش بازار بود، چون جشنواره جهانی فجر در منطقه جزء معدود محل‌هایی است که بقیه می‌توانند از آن استفاده کنند. مهم‌ترین تصمیم ما این بود که این بخش به شکل مجازی با یک پلتفرم امن برگزار شود. بازار فیلم کن از پلتفرم سیناندو استفاده می‌کند و برخی مشکلات آن در این مسیر برطرف شده و الان به یک پلتفرم امن تبدیل‌شده به همین دلیل ما با آن قرارداد  بسته‌ایم. برای این بخش ۶۰ پکیج را در نظر گرفته‌ایم و ۴۰۰ ظرفیت استفاده‌کننده هم خواهد داشت. نحوه استفاده از این پلتفرم کاملاً تخصصی است اما مخاطبان عادی نمی‌توانند به آن ورود کنند و کاملاً مشخص است چه کسانی به آن ورود پیدا می‌کنند.
دبیر جشنواره جهانی فجر افزود: در این دوره مهمان خارجی نداریم، اما درخواست حضور زیاد داشتیم و این برای ما جالب بود. محل برگزاری هم پردیس چارسو است که بدون بازار فیزیکی، ولی با یک نمایشگاه پوستر خواهد بود. در این نمایشگاه پوسترهای دهه 60 و 70 کشور که عمدتاً به جشنواره‌های جهانی راه‌یافته‌اند نمایش داده می‌شود. چند گذر سینما هم داریم که با همکاری شهرداری تهران اتفاق می‌افتد و محل آن‌ها اعلام خواهد شد. به گفته وی پردیس چهارسو فضایی را به‌عنوان سالن‌ روباز تجهیز می‌کند و سالن روباز سینما کانون که از سال‌های دور وجود داشت و استفاده نمی‌شد هم در این جشنواره میزبان نمایش فیلم‌ها خواهند بود.او در پاسخ به سؤال ایسنا درباره اینکه چه تعداد فیلم اولین نمایش خود را در این دوره خواهند داشت گفت: جشنواره جهانی فجر نه‌فقط امسال که به استناد سال‌های قبل که به‌عنوان مخاطب، بعضی‌اوقات آثارش را دنبال کرده‌ایم، انصافاً محل خوبی برای معرفی فیلم‌سازان جوان ایرانی بوده و هست. نه‌فقط در بخش رقابتی که در بخش بازار هم کل مبادلاتی که صورت می‌گیرد فرصت خوبی برای این جوانان بوده است. ما خوشبختانه در کشوری هستیم که هرسال جوانان زیادی اولین یا دومین فیلمشان را می‌سازند. بعضی از کشورهای اروپایی اصلاً این شرایط را ندارند و برای همین این لقب را هم به سینمای ایران داده‌اند که ایران بهشت فیلم‌سازان اول است. جشنواره امسال هم همین‌طور است و متوجه می‌شوید که آثاری از نسل جدید فیلم‌سازان در این رویداد حاضر است. ما در حال مذاکره با صاحبان فیلم‌ها هستیم، اما اطلاعات مربوط به فیلم‌ها را بعداً اعلام می‌کنیم، چون تجربه نشان داده مشکلاتی پیش می‌آید ازجمله اینکه برخی دوستانی که ممکن است از من یا همکاران دیگر من خوششان نیاید تماس‌ با فیلم‌سازان خارجی بگیرند و آن‌ها را به دلایل متعدد از حضور در جشنواره منصرف کنند.عسگرپور در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سؤالی درباره اصرار  به برگزاری جشنواره در شرایط کرونایی گفت:‌ جشنواره‌های بسیار زیادی هستند که برگزارشده‌اند  و من ندیده‌ام در کشوری پرسیده شود که چرا جشنواره را برگزار می‌کنید یا چرا بودجه آن را درجایی دیگر خرج نمی‌کنید. ما به‌عنوان جشنواره‌ عضو فیاپف باید بگوییم به دلیل فقر نمی‌خواهیم جشنواره را برگزار کنیم؟ من به‌عنوان دبیر جشنواره و فیلم‌سازی که سابقه مدیریت صنفی هم داشتم، یکی از مشکلات تاریخی‌ کشور را این می‌دانم که اکوسیستم یک موضوع را متوجه نمی‌شویم. این مشکل بسیاری از کشورهایی است که شاید در رده‌بندی کشورهای جهان سوم باشند. اگرچه ما در بسیاری از موضوعات جهان سوم نیستیم، ولی هر موضوعی یک اکوسیستمی دارد. وقتی می‌گوییم که سینما چیست، بعضی از دوستان به تولید و عرضه اشاره می‌کنند و هر کس از دید خود جریان را می‌بیند. جشنواره‌ها در طول سال‌ها شکل‌گرفته‌اند، آیا این جشنواره‌ها فقط مهمانی‌اند؟ این تفکر روزنامه‌های زرد است که جشنواره را مهمانی و دورهمی می‌دانند که انگار عده‌ای باهم می‌نوشند، می‌رقصند و جوایزی هم می‌دهند! حالا ممکن است یکی به جشنواره کن رفته و فقط یک‌چیزی دیده، اما اکوسیستم یک رویداد فقط همین نیست.  بخشی نمایش فیلم و بخشی بازار است و باید کامل دید. باید در این شرایط ببینیم کرونا کدام بخش از اکوسیستم را نابود کرده است. رسانه‌ها تحقیق کنند کرونا چه کرده است.  کرونا به سینما آسیب جدی زده و در این سال‌ها آثاری تولیدشده که در صف اکران هستند؛ اما آیا سینماها باز هستند؟ یکی از راه‌های اکران این‌ها همین جشنواره‌هاست. من به دلیل مسئولیتم باید به این اکوسیستم فکر کنم و باید بدانیم با حذف چه چیزی به کجا لطمه می‌خورد. البته که مناسبات جهانی هم هست و باید بگردیم و راه جدید را پیدا کنیم. ما نمی‌توانیم بگوییم به دلیل فقر اهالی خانه سینما جشنواره را تعطیل کنیم. ما باید پابه‌پای دنیا پیش برویم. برخی از دوستان مسائل مالی را مطرح می‌کنند، ولی مگر چه منفعتی برای ما دارد؟ من اگر در همین ایام یک سریال می‌ساختم، 10 برابر چیزی که جشنواره برای من داشت، عایدی به من می‌داد.
او درباره تفاوت حضور فیلم‌های ایرانی در دو جشنواره ملی و جهانی فجر گفت:‌ جشنواره ما، جشنواره ملی فجر نیست. در جشنواره جهانی بخشی از سینمای ایران با بخشی از سینمای جهان رقابت می‌کند و در بازار همدیگر را ارزیابی می‌کنند. درنتیجه جشنواره جهانی فجر تریبون سینمای ایران نیست و همان‌طور که دیده‌ایم بعضی از فیلم‌ها در جشنواره ملی فجر نبودند، ولی در بازارهای جهانی اتفاق خوبی برایشان رخ داده است. پس ممکن است بعضی فیلم‌ها با جشنواره ملی سازگار نباشند و باید به فیلم‌هایی که در این مدیوم سازگارند توجه کرد.به گفته عسگرپور به دلیل اینکه مراسم بزرگداشت باید حتماً فیزیکی برگزار شود، امسال در شرایط فعلی این بخش از جشنواره حذف‌شده است.