کد خبر : 113953 تاریخ : ۱۴۰۰/۲/۱۸ - 23:57
نام اصغر فرهادی در فهرست کارگردانانی که «فیلم بد نمی‌سازند» اشاره: اصغر فرهادی (زاده ۱۷ اردیبهشت ۱۳۵۱) کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده فیلم ایرانی است. در سال ۲۰۱۲ فیلم «جدایی نادر از سیمین» وی برنده‌ جایزه‌ اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شد و هم‌زمان، نامزد دریافت جایزه‌ اسکار بهترین فیلم‌نامه غیر اقتباسی برای این فیلم شد. او همچنین در سال ۲۰۱۲ برنده جایزه بهترین فیلم خارجی گلدن گلوب به خاطر کارگردانی و نویسندگی فیلم «جدایی نادر از سیمین» شد. فرهادی در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶، جایزه بهترین فیلم‌نامه جشنواره فیلم کن را برای نگارش فیلم‌نامه فیلم «فروشنده» دریافت کرد. همچنین در هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار، «فروشنده» به نویسندگی و کارگردانی وی توانست جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را کسب کند. خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین به‌عنوان بهترین کارگردان برای فیلم «درباره الی» و خرس طلایی جشنواره فیلم برلین به خاطر فیلم «جدایی نادر از سیمین» از دیگر دستاوردهای اوست. فرهادی اولین فیلم‌ساز ایرانی است که توانسته این جایزه را به خود اختصاص دهد. در یک نظرسنجی مجله تایم، وی رتبه چهارمین شخصیت تأثیرگذار در میان ۱۰۰ شخصیت برتر سال ۲۰۱۲ را کسب کرد و درنهایت به‌عنوان یکی از ۱۰۰ چهره تأثیرگذار سال ۲۰۱۲ از سوی این مجله معرفی شد. همچنین روز گذشته مجله انگلیسی «Far Out» در گزارشی به‌مرور فیلم‌سازانی پرداخته که به‌اصطلاح «فیلم بد نمی‌سازند» و آثار آن‌ها همگی به درجه‌ای از موفقیت دست‌یافته‌اند. شگفت اینکه نام اصغر فرهادی، کارگردان صاحب‌نام کشورمان هم در فهرست کارگردانانی که «فیلم بد نمی‌سازند» جا گرفته است.

گرچه تعداد زیادی کارگردان با یک فیلم بسیار موفق داریم، اما معدود سینماگرانی تاکنون توانسته‌اند در همه آثار خود سطحی بالا از کیفیت را حفظ کنند. مجله انگلیسی 
«Far Out» در گزارشی به‌مرور فیلم‌سازانی پرداخته که به‌اصطلاح «فیلم بد نمی‌سازند» و آثار آن‌ها همگی به درجه‌ای از موفقیت دست‌یافته‌اند. «مارتین اسکورسیزی» اولین نامی است که در میان این کارگردانان به ذهن خطور می‌کند، گرچه فیلم‌هایی چون «هوانورد» و «سکوت» از ساخته‌های این کارگردان 78 ساله به عقیده برخی اندکی طولانی‌مدت و سانتیمامتال به نظر برسد، اما به‌هیچ‌عنوان فیلم‌های بدی نیستند و دیگر آثار او در فهرست برترین فیلم‌ها قرار می‌گیرند. «اسکورسیزی» در طول دوران فعالیت خود در سبک‌های مختلفی از «خیابان‌های پایین‌شهر» تا «جزیره شاتر» فیلم ساخته و نقطه اشتراک همه ماجراجویی سینمایی او کیفیت آثاری است که با مخاطبان سهیم می‌شود. «کریستوفر نولان» نیز از آن دسته سینماگرانی نیست که نه‌تنها با حفظ تداوم همچنان فیلم‌های موفق و هیجان‌انگیز می‌سازد، بلکه معمولاً پروژه‌های سینمایی خود را با بودجه‌ای کمتر از برآورد اولیه و زمانی زودتر از موعد برنامه‌ریزی آماده می‌کند و به همین دلیل هر استودیو فیلم‌سازی و تهیه‌کننده‌ای بی‌تاب همکاری با اوست. نولان که به‌خوبی نیاز مخاطب سینما را می‌شناسد و می‌داند در مقطع کنونی چه چیزی برای آن‌ها سرگرم‌کننده است، از خلاق‌ترین کارگردانان تمام ادوار است. «اصغر فرهادی»، کارگردان ایرانی که دو جایزه اسکار بین‌المللی را در کارنامه خود دارد، سینماگر مؤلفی است که در آثارش به عمق احساسات انسانی می‌پردازد و گرچه شاید در رادار همه فیلم دوستان قرار نداشته باشد، اما بهترین جا برای شروع تماشای آثار او فیلم «جدایی نادر از سیمین» است. پرداخت صادقانه و پراحساس فرهادی به موضوع انسانیت، تأثیرگذار و هنری است. «بونگ جون-هو» دیگر کارگردان آسیایی حاضر در این فهرست است که سال گذشته با کسب اسکار بهترین فیلم با «اَنگل» توجهات را بیش‌ازپیش به سمت خود جلب کرد، اما این کارگردان کره‌ای پیش از سال 2020 نیز چندین فیلم کلاسیک و موفق چون «خاطرات قتل» و «سگ‌هایی که پارس می‌کنند گاز نمی‌گیرند» را نیز به سینما آورده بود. «جان هرت» بازیگر انگلیسی که در فیلم «برف‌شکن» با «بونگ جون-هو» بازی کرده پیش‌ازاین در اظهارنظری او را یکی از بهترین کارگردانانی توصیف کرده بود که تاکنون مقابل دوربینش رفته است. «بونگ جون-هو» کارگردانی است که در ساخت آثارش به روح فیلم‌نامه‌هایش بسیار وفادار است و به‌خوبی می‌داند چگونه با هدایت بازیگران، به فیلم‌نامه زندگی ببخشد. «کوئنتین تارانتینو» از کارگردانان کمال‌گرای سینماست که اعلام کرده پس از ساخت دهمین فیلم بلند خود از دنیای سینما خداحافظی می‌کند و کار خود را در عرصه ادبیات و یا نقد سینما پی خواهد گرفت. «تارانتینو» پیش از نهمین ساخته‌اش «روزی روزگاری در هالیوود» ساخت فیلم‌های موفقی چون «سگ‌های انباری»، «داستان عامه‌پسند»، «بیل را بکش»، «حرامزاده‌های لعنتی» و «هشت نفرت‌انگیز» را در کارنامه سینمایی خود دارد. برادران «کوئن» که از چیره‌دست‌ترین فیلم‌نامه نویسان هالیوودی نیز هستند و آثاری چون «جای برای پیرمردها نیست»، «فارگو»، «بارتون فینک»، «ای برادر کجایی؟» و ... را به سینما آورده‌اند در کنار «دنیس ویلنوو» کارگردان فرانسوی- کانادایی، «مارتین مکدونا» و دو فیلم‌ساز زن یعنی «کلی رایکارت» و «گرتا گرویگ» دیگر چهره‌های حاضر در فهرست کارگردانانی هستند که فیلم بد نمی‌سازند.