کد خبر : 113952 تاریخ : ۱۴۰۰/۲/۱۸ - 23:57
گزارش خبری تحلیلی دلار در کانال 21 هزار تومان اشاره: بازار ارز برخلاف روند نزولی در هفته گذشته، اولین روز هفته جاری را با اندکی صعود آغاز کرد به طوری که قیمت دلار از ۲۰۹۰۰تومان در روز چهارشنبه به ۲۱۵۰۰تومان در روز شنبه رسید. این در حالی است که روز چهارشنبه قیمت دلار به ۲۰هزار تومان رسیده بود اما روز پنجشنبه انتشار برخی اخبار در رسانه‌های داخلی مبنی بر بروز اختلال درروند مذاکرات وین، انتظارات معامله‌گران و قیمت دلار را تغییر داد. تازه‌ترین اخبار حاکی از آن است که توافق ایران و آمریکا بر سر برداشتن تحریم‌ها قوت گرفته است. اگر این گمانه درست باشد دلالان و مافیای ثروت در روزهای آینده باید در انتظار ضربه باشند. گزارش پیشرو به این موضوع می‌پردازد.

نوسان قیمت دلار  
روز پنجشنبه قیمت دلار در بازار نقدی به ۲۱۷۰۰ و در معاملات پشت خطی روند افزایشی با شیب تندتری ادامه داشت به طوری که تا پایان روزبه مرز ۲۲هزار تومان رسید، روز جمعه نوسان در این بازار زیاد بود و قیمت دلار بین ۲۱۳۰۰ تا ۲۱۸۰۰تومان در رفت‌وبرگشت بود و نهایتاً با قیمت ۲۱۷۰۰تومان بسته شد.
در این میان یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده که امکان بازگشت ایران و آمریکا به برجام ظرف چند هفته آینده وجود دارد، اما گذر زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد؛ واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری نیز ضمن تکذیب ادعای بروز برخی اختلاف نظرهای جدی در مذاکرات اظهار کرد گام‌هایی که تاکنون برداشته‌شده امیدوارکننده است. با این وجود سیگنال روند صعودی معاملات پشت خطی به بازار نقدی روز شنبه هم سرایت کرد و اگرچه اخبار امیدوارکننده‌ای در مورد برجام از آخرین نشست وین به گوش رسیده اما انتظارات همچنان افزایشی است و بالا بودن حجم خرید‌ها باعث رشد قیمت دلار تا ۲۱۵۰۰تومان شده است.
این در حالی است که دلار در صرافی‌ها همچنان کانال ۲۰هزار تومان را حفظ کرده و این تفاوت قیمت وسوسه بین نرخ بازار آزاد و صرافی باعث تشکیل صف خرید مقابل صرافی‌ها و فروش در بازار آزادشده است.
حالا این دو روز فرصت مناسبی برای نوسان گیران فراهم کرده بود و دارندگان دلار توانستند از این فرصت برای جبران بخشی از زیان یک هفته گذشته استفاده کنند اما با توجه به اینکه جو کاهشی و توافق همچنان در بازار پابرجاست به نظر نمی‌رسد روزهای خوشی در انتظار نوسان گیران باشد.
رکود در بازار طلا و سکه 
دبیر هیئت‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به بازگشایی بازار طلا بعد از یک ماه تعطیلی بیان کرد: با توجه به نوسان قیمت‌ها همچنان شاهد از درگیری معاملات در بازار طلا نیستیم. نادر بذرافشان در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین درباره وضعیت بازار طلا و قیمت‌ها در اولین روز کاری پس از یک ماه تعطیلی توضیح داد: امروز ارزش اونس جهانی با رشد ۴۷دلاری به ۱۸۳۱دلار رسیده و قیمت دلار هم از آخرین روز هفته پیش نسبت به‌روزهای قبل افزایش‌یافته و همین دو عامل باعث شد بهای طلا و سکه اندکی گران شود.
او به وضعیت تقاضا هم اشاره کرد و گفت: باوجوداینکه بازار طلا بعد از یک ماه تعطیلی متأثر از محدودیت‌های کرولایی شروع به کار کرده، اما همچنان رکود بازار ادامه دارد و در اولین روز معاملات شاهد تغییری در وضعیت خرید و فروش نیستیم.
به گفته این فعال بازار طلا، بنابراین تقاضا همچنان تأثیری در تغییر قیمت طلا و سکه ندارد و ازآنجاکه هنوز بحث برجام به سرانجام نرسیده مردم برای خرید و فروش طلا و سکه بلاتکلیف و نگران هستند و به نظر می‌رسد فعلاً وضعیت با همین روال ادامه یابد.
 دبیر هیئت‌مدیره اتحادیه طلا ادامه داد: کاهش تقاضا علاوه بر اینکه باعث رکود بازار شده، در حباب سکه هم نمایان است به طوری که روز شنبه حباب سکه تمام از ۳۰۰هزار تومان در هفته پیش به ۲۰۰هزار تومان رسیده است.
بذرافشان با پیش‌بینی آینده بازار تصریح کرد: البته بارها گفته‌ام که به نظر من قیمت‌ها به ثبات رسیده و در صورت تغییر، پیش‌بینی می‌شود که نوسان آن در حد ۵ تا ۱۰درصد خواهد بود.

قیمت طلا و سکه 
دبیر هیئت‌مدیره اتحادیه طلا با تشریح قیمت‌های روز شنبه بیان کرد: در جریان معاملات دیروز بازار تهران، قیمت سکه امامی ۹میلیون و ۴۰۰هزار و سکه طرح قدیم ۹میلیون و ۲۵۰هزار تومان است. قیمت نیم‌سکه به پنج میلیون و ۱۰۰هزار، ربع‌سکه سه میلیون و ۲۵۰هزار و سکه یک گرمی به یک‌میلیون و ۸۵۰هزار تومان رسید؛ همچنین قیمت هر مثقال طلای ۱۷عیار به چهار میلیون و ۳۰هزار و هر گرم طلای ۱۸عیار به ۹۲۸هزار تومان افزایش یافت.