کد خبر : 103872 تاریخ : ۱۴۰۰/۱/۱۷ - 00:19
آمار ‌هشداردهنده تلفات تصادفات و کرونا اشاره: کرونا جهش‌یافته، سوغات سفرهای نوروزی توانست وضعیت کرونایی شهرها را که تا انتهای اسفند سال گذشته تنها یک استان قرمز داشت در هفته دوم فروردین 43 شهر و در هفته سوم 88 شهر را در شرایط قرمز قرارداد. عدم اعمال محدودیت‌های کرونایی از سوی ستاد کرونا در 13 روز اول فرودین باعث شد تا ۴۴۰ میلیون تردد در جاده‌ها انجام شود و روزانه ۳۴ نفر در حوادث ترافیکی جان باختند. البته قربانیان کرونا نیز از عدد دورقمی به سه‌رقمی افزایش یافت و در حال نزدیک شدن به 200 جان‌باخته در شبانه‌روز است. همچنین تعداد مبتلایان که تا 7 هزار نفر در شبانه‌روز بود دیروز به مرز 14000 نفر رسید. این در حالی است که خبری از واردات واکسن کرونا نیست و تاکنون تعداد کمی از کادر درمان واکسینه شده‌اند. روز گذشته رئیس پلیس راهور ناجا محدودیت‌های جدید کرونایی، آمار ترددهای سفرهای نوروزی و حوادث ترافیکی سال 99 را تشریح کرد که در ادامه می‌خوانید.

ستاره صبح-

رئیس پلیس راهور ناجا از افزایش چشمگیر تصادفات رانندگی در نوروز ۱۴۰۰ خبر داد.
به گزارش ایسنا، سردار سیدکمال هادیان فر در نشست خبری خود که در محل سالن‌ همایش‌های پلیس راهور ناجا برگزار شد به تشریح گزارشی از مأموریت پلیس در ایام نوروز ۱۴۰۰ و نیز سال گذشته پرداخت و گفت: امسال شرایط روشن و شفافی برای سفرهای نوروزی وجود نداشت. تا ۱۳ فروردین‌ماه شاهد افزایش ۸۹ درصدی تردد در جاده‌های کشور نسبت به سال ۹۹ بودیم،  ۴۴۰ میلیون تردد در طرح نوروزی سال ۱۴۰۰ به ثبت رسید و این در حالی است که در سال ۹۹ تعداد ترددهای ثبت‌شده ۲۴۶ میلیون بود. در نوروز ۱۳۹۸ هم که خبری از کرونا نبود ۵۰۶ میلیون تردد ثبت‌شده بود.
به گفته وی چهار محور منتهی به استان‌های شمالی، محور قم و جاده مشهد دارای بیش‌ترین تردد در این ایام بودند.
رئیس پلیس راهور ناجا از افزایش چشمگیر تصادفات در نوروز ۱۴۰۰ نیز خبر داد و گفت: در نوروز امسال به‌طور متوسط روزانه ۳۴ نفر در حوادث ترافیکی جان خود را در صحنه تصادفات از دست دادند؛ آماری که در مقایسه با سال قبل از افزایش ۴۹ درصدی مجموع تصادفات جرحی، فوتی و خسارتی حکایت دارد. تصادفات فوتی نیز ۲۶ درصد رشد داشت. البته تصادفات فوتی در نوروز ۱۴۰۰ در مقایسه با نوروز سال ۹۸ کاهشی ۱۶ درصدی داشته است.

درآمد دولت از جرائم رانندگی 
در سال ۹۹
رئیس پلیس راهور ناجا همچنین درباره میزان جرائم رانندگی در سال ۹۹ نیز گفت: در سالی که گذشت مجموعاً ۱۰۹ میلیون اعمال قانون انجام شد که در جریان آن ۷۰ میلیون پیامک تخلف صادر شد. مبلغ کل این جرائم ۵۸۰۰ میلیارد تومان بود که ۴۴۸۰ میلیارد تومان آن (معادل ۷۸ درصد) وصول‌شده است. به گفته هادیان فر، این مبالغ شامل جریمه‌های کرونایی و تخلفات رانندگی است.
به گزارش ایسنا، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا به آمار جرائم کرونایی در سال ۹۹ نیز اشاره کرد و گفت: شش میلیون و ۳۰۰ هزار فقره اعمال قانون بر اساس ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا در سال ۹۹ انجام شد که از این تعداد حدود ۵۵ درصد مربوط به تردد شبانه، حدود ۳۰ درصد مربوط به شهرهای نارنجی و مابقی مربوط به شهرهای قرمز بود.
وی افزود: در مجموع موارد مربوط به کرونا حدود ۳۰ درصد از توان پلیس را به خود اختصاص داده است.

وضعیت فعلی محدودیت‌های کرونایی
هادیان فر درباره وضعیت فعلی محدودیت‌های کرونایی نیز گفت: تا پایان سال ۹۹، ۴۴ شهر در وضعیت قرمز و نارنجی قرار داشتند که متأسفانه با افزایش سفرها و موارد دیگر تعداد شهرهای دارای وضعیت قرمز و نارنجی به ۲۲۷ شهر شامل ۸۸ شهر قرمز و ۱۳۹ شهر نارنجی رسید. رانندگان و شهروندان باید توجه داشته باشند که محدودیت منع تردد شبانه از ساعت ۲۲ تا سه بامداد در تمام شهرهای کشور اعم از شهرهای دارای وضعیت قرمز، نارنجی، زرد و آبی اجرا خواهد شد.
رئیس پلیس راهور ناجا همچنین ادامه داد: ورود پلاک‌های غیربومی به داخل شهرهای دارای وضعیت قرمز و نارنجی و خروج پلاک‌های بومی از آنها نیز ممنوع بوده و در شهرهای قرمز یک‌میلیون و در شهرهای نارنجی نیم میلیون تومان جریمه برای متخلفان صادر خواهد شد.
هادیان فر افزود: بنابر آنچه وزارت بهداشت نیز آن را تأیید کرده، اعمال محدودیت‌های کرونایی در ورود به شهرهای قرمز و نارنجی سبب کاهش ۸۳ درصدی مرگ‌های ناشی از کرونا و نیز کاهش ۵۴ درصدی ابتلا به کرونا شده است.هادیان فر بابیان اینکه پلیس مسئول تصادف نیست گفت: ۹۲ درصد تصادفات ناشی از عامل انسانی است و این‌ها مواردی است که باید به آن توجه شود.

۵۱ درصد جان‌باختگان حوادث 
در صحنه تصادف جان می‌بازند
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در ادامه به آمار تصادفات نیز اشاره و اظهار کرد: ۵۱ درصد از جان‌باختگان حوادث رانندگی در صحنه تصادف جان خود را از دست می‌دهند که همه دستگاه‌ها در برابر آن مسئول‌اند از دستگاه‌های فرهنگ‌ساز گرفته تا دستگاه‌های اجرایی وامدادی و ... ۶ درصد در حین انتقال به بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند که مسئولیت آن با اورژانس و هلال‌احمر و ... است. ۴۳ درصد نیز در بیمارستان‌ها و به دلیل تروما فوت می‌کنند که مسئولیت آن نیز با بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است.
وی بابیان اینکه در سال ۹۹، یک‌میلیون و ۴۳۹ هزار فقره تصادف رخ‌داده است گفت: این تصادف در مقایسه با سال ۹۸، ۶۹۹ فقره و معادل ۳۲ درصد کاهش داشته است؛ اگر بخواهیم بر اساس آمار فوتی‌ها نیز بررسی کنیم علی‌رغم افزایش تعداد خودروها و رانندگان در سال ۹۹، ۱۹۰۰ نفر کمتر از سال ۹۸ جان خود را از دست داده‌اند.

۶۰ درصد موتورسیکلت‌سواران به دلیل نداشتن کلاه ایمنی جان می‌بازند
وی افزود: در سال ۹۹، ۳۱ درصد از فوت‌شدگان راننده، حدود ۲۵ درصد از فوت‌شدگان سرنشین و مسافر، ۲۳.۵ درصد موتورسیکلت‌سواران و مابقی عابران پیاده بودند. متأسفانه در بحث موتورسیکلت‌سواران نیز حدود ۶۰ درصد به دلیل نداشتن کلاه ایمنی جان خود را از دست دادند. همچنین ۲۶ درصد مرگ‌ها نیز ناشی از واژگونی وسیله نقلیه بود که واژگونی به دلایلی نظیر عدم توجه به جلو، خستگی و خواب‌آلودگی راننده و ... رخ می‌دهد.
به گفته هادیان فر، به‌طور میانگین در سال ۹۹ روزانه حدود ۴۱ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند همچنین در بررسی تصادفات مشخص شد ۴۴۲۵ راننده متخلف عامل مرگ بیش از ۱۱ هزار نفر در تصادفات شده‌اند. وی اضافه کرد: طبق آمار، ۳۴ درصد از کل تصادفات رانندگی در جاده‌ها رخ‌داده اما ۷۰ درصد موارد فوتی مربوط به جاده‌هاست.

شماره‌گذاری خودروی بیشتر از اسقاط
هادیان فر درباره آمار شماره‌گذاری خودروهای جدید نیز گفت: در سال ۹۹ یک‌میلیون و ۱۴ هزار و ۳۸۴ خودروی نو شماره، شماره‌گذاری شدند که از این تعداد ۹۸۸۵ دستگاه آن جزو خودروهای وارداتی بودند که با مصوبه هیئت‌وزیران شماره‌گذاری شده و مابقی خودروهای تولید داخل بودند. همچنین چهار میلیون و ۱۴۱ هزار دستگاه نیز در فرآیند نقل و انتقال جابجا شده‌اند. این در حالی است که متأسفانه تنها ۱۵ هزار دستگاه خودرو در این سال اسقاط شده است.
وی درباره تعداد آمار نقل و انتقال موتورسیکلت‌ها اظهار کرد: ۲۱۲ هزار دستگاه موتورسیکلت نیز نقل و انتقال داده‌شده و آمار موتورسیکلت‌های نو شماره نیز افزایشی ۸۲ درصدی داشته است. همچنین بیش از دو میلیون نفر نیز از نوبت دهی اینترنتی برای شماره‌گذاری استفاده کردند. هادیان فر درباره نمرات منفی گواهینامه‌ها بیان کرد: ۷۰ هزار نفر مشمول ۳۰ نمره منفی بوده و سه ماه گواهینامه‌شان توقیف می‌شود. ۶۰۰۰ نفر شش ماه گواهینامه‌شان توقیف‌شده و ۱۴۷۹ نفر نیز در آستانه ابطال گواهینامه قرار دارند.