کد خبر : 103869 تاریخ : ۱۴۰۰/۱/۱۷ - 00:20
گزارش واکنش‌های تازه به سریال «گاندو» اشاره: فصل دوم سریال «گاندو» که ناگهانی به‌جای سریال طنز «بوتیمار» در کنداکتور نوروزی شبکه سه قرار گرفت، به‌سرعت حاشیه‌هایی شبیه به فصل یک به پا کرد و برخلاف امتیازها و شرایط مطلوبی که برای پخش داشت، کوشید با مظلوم‌نمایی، خودش را قربانی قدرت‌های سیاسی بیرون از سازمان صداوسیما نشان دهد؛ اما پرسش این است که چه اصراری بود که طبق روال هرساله، به‌جای پخش یک سریال طنز در نوروز، سریالی پخش شود که باعث شود وزیر امور خارجه آن را از اول تا آخر دروغ بداند؟ آن‌هم در شرایطی که کشور از یک‌سو با مشکل تحریم دست‌وپنجه نرم می‌کند و از سوی دیگر انتخابات ریاست جمهوری را در پیش دارد. دراین‌ارتباط روز گذشته حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور در توییتی نوشت: «‏همان کسی که می‌تواند بدون سروصدا یک سریال را خارج از روال، وارد کنداکتور نوروزی کند می‌تواند با سروصدا پخش بقیه آن ‌را به‌وقت دیگری موکول کند.» همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سؤالی درباره سریال گاندو با تأکید بر اینکه با نردبان دروغ نمی‌توان به نام حقیقت رسید، گفت: «اگر سندی دارند حتماً به مراجع مربوط ارائه کنند وگرنه دون شأن نظام جمهوری اسلامی ایران است که بر اساس سفارش و برای تخریب یکی از حرکات حاکمیت ملی جمهوری اسلامی ایران پروژه‌ای ساخته شود.» گزارش پیش رو به این موضوع می‌پردازد.

ستاره صبح-

سریال‌های مناسبتی بیش از دو دهه است که برای تلویزیون ساخته می‌شوند؛ تولیداتی که از چند ماه قبل، وضعیت پخش آن‌ها مشخص می‌شود و در زمان موردنظر روی آنتن تلویزیون می‌روند. محتوای سریال‌های مناسبتی، همان‌طور که لقبشان پیداست، معمولاً متناسب با فضای مناسبت هستند؛ در ایام محرم، سریال‌های مذهبی و سوگوارانه، در ایام ماه رمضان، سریال‌های معنوی و در ایام نوروز سریال‌هایی در ژانر کمدی مناسب‌ترین گزینه برای پخش تشخیص داده می‌شوند؛ اما در نوروز امسال، این رسم شکسته شد و در دقیقه ۹۰، کنداکتور شبکه سه از پخش یک سریال طنز به نفع یک سریال جاسوسی-امنیتی تغییر پیدا کرد. به گزارش خبر آنلاین، فصل دوم سریال «گاندو»، در حالی یک‌باره در کنداکتور نوروزی شبکه سه قرار گرفت که در سکوت خبری کلید خورده و حتی به‌طور کامل هم ساخته نشده بود. بااین‌حال سازندگان و پشتیبان‌های این مجموعه تلویزیونی، مانند فصل نخست آن تلاش کردند کمبودها، نقص‌ها و کاستی‌ها را به‌پای سانسور و دخالت دیگران در پخش سریال بنویسند. دراین‌ارتباط همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، پخش فصل دوم سریال «گاندو» در تعطیلات نوروزی همانند فصل اول آن با چالش‌ها و انتقادهایی از سوی نمایندگان دولت مواجه شد. انتخاب نام «صابونچی» برای یکی از شخصیت‌های سریال و شباهت آن با اسامی واقعی دو تن از اعضای تیم مذاکره‌کننده از نخستین حاشیه‌های «گاندو ۲» بود؛ به‌نحوی‌که وقتی پخش قسمتی از این سریال با تأخیر مواجه شد، برخی آن را ممانعت از رفتن روی آنتن تلقی کردند که البته ادامه یافتن قسمت‌ها، این پیش‌فرض را موقتاً کنار گذاشت.
حاشیه‌های پیرامون «گاندو ۲» تا همین اواخر پخش هم ادامه داشت و حتی برخی رسانه‌ها ادعای کاهش بودجه صداوسیما به دلیل پخش این سریال را مطرح کردند. متقابلاً انتقادها به پخش هم از سوی دولتی‌ها ادامه‌دار بود؛ به‌نحوی‌که سخنگوی دولت در بخشی از صحبت‌های سه روز گذشته‌اش تأکید کرده بود: «آنچه از صداوسیما پخش می‌شود باید متضمن افزایش اعتماد عمومی به ارکان و چهره‌های شاخص نظام باشد. اگر سریالی از تلویزیون پخش می‌شود، همه‌جانبه نگری و لحاظ کردن همه روایت‌ها در آن حداقل شرط انصاف است.»

عدم دخالت دولت در رابطه 
با توقف سریال گاندو
بااین‌همه سرانجام «گاندو» همان‌طور که به‌یک‌باره روی آنتن آمد، یک‌باره هم به پایان موقت رسید تا برخی پایان این سریال در قسمت سیزدهم را به فشارها به صداوسیما نسبت دهند. هرچند حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور با رد این ادعا، در توییتر خود نوشت: «صریح باشید و بازی نکنید. بگویید چه کسی از کجا و چه زمانی درباره سانسور یا ممانعت از پخش کدام بخش از کدام سریال بر چه قسمتی از صداوسیما فشار آورده است؟ آیا صداوسیما اساساً نقشی در تولید یا پخش این سریال داشته است؟»
معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری روز گذشته در گفت‌وگو با ایرنا در واکنش به ادعای برخی نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه که دولت را عامل توقف سریال گاندو اعلام کرده‌اند گفت: دولت هیچ دخالتی در رابطه با توقف سریال گاندو نداشته و هیچ مقام دولتی با صداوسیما در خصوص توقف سریال مذکور تماسی نداشته است، لذا دخالت دولت مطلقاً اساس و پایه‌ای ندارد. حسب صحبتی که شب گذشته علی عسگری ریاست صداوسیما در دولت اظهار کردند، سریال مذکور 14 قسمت بوده و کل 14 قسمت پخش‌شده و به اتمام رسیده است و موضوع توقف منتفی است. حسینعلی امیری یادآور شد: با توجه به آموزه‌های اسلامی مبنی بر اینکه نسبت به موضوعی اگر انسان علم و آگاهی ندارد نباید اظهارنظر کند، توقع این است که نماینده محترم مذکور باید قبلاً اطلاعاتش را دقیق می‌کرد بعد اعلام می‌کرد. اطلاعات غیردقیق منجر به بی‌اعتمادی مردم نسبت به اظهارکنندگان می‌گردد.

با نردبان دروغ نمی‌توان 
به نام حقیقت رسید
همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سؤالی درباره سریال گاندو با تأکید بر اینکه با نردبان دروغ نمی‌توان به نام حقیقت رسید، گفت: مادامی‌که این سریال، یک سریال پلیسی- تخیلی حساب می‌شد، اصحاب هنر و رسانه و هنرمندانی که به هنر فاخر و ارزشمند آگاهی کامل دارند، باید اظهارنظر می‌کردند، اما از این بابت که سازندگان این سریال اصرار زیادی بر این داشته و دارند که این‌ها مبتنی بر سند است و دوست داشتند این سریال را به‌عنوان یک مستند معرفی کنند، من امروز به این سؤال شما پاسخ می‌دهم. سعید خطیب‌زاده افزود: سازندگان این سریال اگر سندی دارند حتماً به مراجع مربوط ارائه کنند وگرنه دون شأن نظام جمهوری اسلامی ایران است که بر اساس سفارش و برای تخریب یکی از حرکات حاکمیت ملی جمهوری اسلامی ایران پروژه‌ای ساخته شود. دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران از فرزندان صادق و کوشای این ملت هستند و پروژه‌های سفارشی و محفلی نمی‌تواند ارزش آن‌ها را کم کند. وی تصریح کرد: مطمئن هستم دوستان عزیز من در صداوسیما هم این سریال را دون شأن خود می‌دانند. این‌که سریال ۱۴ روز پخش شود و بعد از تمام شدن تعطیلات عید یک‌مرتبه چنین موضوعی مطرح شود، جای سؤال دارد. آن‌هایی که پول هنگفت ساخت این سریال را فراهم کردند و توان ساخت آن را داشتند، حتماً توان ادامه آن را هم داشتند و هیچ فشاری از سوی دولت و وزارت امور خارجه نبوده و بعضاً اظهارنظرهایی مثل آنچه من امروز به سؤال شما عرض کردم بوده است.