کد خبر : 103849 تاریخ : ۱۴۰۰/۱/۱۴ - 23:56
حمله ویروس کرونا به ایرانی ها افزایش فوتی‌ها ۵۲درصد؛ بستری‌ها ۷۵ درصد! اشاره: موج چهارم کرونا عیدی سال 1400 به کادر درمان و مردم است. آمارها حاکی از آن است که موج چهارم کرونا با خیز شدیدتر از موج‌های دوم و سوم در حال پیشروی است. متأسفانه به دلیل کمبود واکسن هنوز حتی کادر درمان نیز واکسینه نشده است تا چه برسد به مردم. این در حالی است که ویروس جهش‌یافته به سرعت در حال انتشار است. استاندارد تهران از افرادی که در ایام تعطیلات نوروز به مسافرت رفته‌اند خواست داوطلبانه به مراکز بهداشت مراجعه کنند و آزمودن کرونا بدهند. به گفته دکتر مینو محرز 90 درصد مبتلایان در روزهای اخیر به ویروس جهش‌یافته انگلیسی مبتلا شده‌اند که بسیار خطرناک و کشنده است. در این شرایط مردم برای حفظ جانشان باید بیش از گذشته پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و از دو ماسک استفاده کنند.

ستاره صبح-

حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا با تشکر از مردم برای مراعات پروتکل‌ها در سفرهای نوروزی گفت: برخی از مردم اصلأ سفر نرفتند و برخی هم در سفرها پروتکل‌ها را رعایت کردند. البته مجموع رفت‌وآمدهای قبل از عید و مابعد آن سبب شده که احتمالاً ما با یک مشکلی در شیوع کرونا مواجه شویم. رئیس‌جمهور افزود: الآن هم در دو استان طبق بررسی‌ها موج چهارم آغازشده و اگر ما رعایت نکنیم این وضعیت می‌تواند در سایر نقاط کشور هم تکرار شود. وی گفت: مقابله با کرونا، شکستن تحریم، تکمیل طرح‌های پیشروی اقتصادی و رسیدگی به معیشت مردم ازجمله چهار محور اصلی کار دولت در چهار ماه آینده است. رئیس‌جمهوری بابیان اینکه کرونا در طول چهارده ماه اخیر نه از میان رفته و نه تضعیف‌شده است، گفت: این ویروس نه‌تنها باقیمانده، بلکه بدتر شده و جهش‌یافته است. این نوع جدید که چه انگلیسی بنمامیم چه برزیلی و چه هر نام دیگری، فقط یک خط مستقیم به سمت بالاست و نشان می‌دهد که چقدر خطرناک است. وی افزود: تنها راه این است که ما توانمند شویم و جامعه را در برابر آن نیرومند سازیم که یکی از راه‌های آن همین واکسیناسیون است. ساخت و خرید واکسن در همین راستا جزو یکی از مهم‌ترین کارهای دولت در مقابله با کرونا است.

کرونا جان ۱۲۳ نفر دیگر را گرفت
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه اعلام کرد: با فوت ۱۲۳ نفر دیگر از هم‌وطنان مبتلا به بیماری کووید ۱۹ تعداد جان‌باختگان این بیماری در ایران به ۶۲ هزار و ۹۹۹ نفر رسیده است. به گزارش ایرنا، سیما سادات لاری روز شنبه افزود: تا ظهر روز ۱۴ فروردین بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۱ هزار و ۴۲۰ نفر بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۶۰ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک‌میلیون و ۹۲۰ هزار و ۳۹۴ نفر رسید. وی گفت: خوشبختانه تاکنون یک‌میلیون و ۶۴۲ هزار و ۴۱۸ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین چهار هزار و ۲۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۳ میلیون و ۳۸ هزار و ۷۰۹ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام‌شده است. لاری افزود: هم‌اکنون ۴۷ شهرستان قرمز و ۱۲۶ شهرستان نارنجی هستند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است.
سخنگوی گفت: نمودار ابتلا به کرونا در همه استان‌های کشور به جز خوزستان دارای روند افزایشی است. شیب تندتر روند ابتلای روزانه نسبت به موج‌های دوم و سوم کرونا بسیار نگران‌کننده است. روند سریع افزایش بیماری در خیز چهارم کرونا ناشی از کاهش عمل به توصیه‌های بهداشتی در کشور، سفرهای نوروزی، برگزاری مراسم عروسی وعزا و شیوع نسخه جهش‌یافته ویروس انگلیسی کرونا است.
لاری ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا در کشور و قدرت سرایت بسیار بالای آن کرونا این بار با توان مضاعف در حال پیش روی است و در صورت روند کاهشی در عمل به توصیه‌های بهداشتی باید منتظر افزایش شمار مبتلایان و قربانیان این ویروس در کشور باشیم. وی گفت: رعایت بیشتر وجدی‌تر پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از حضور در تجمعات در این وضعیت نگران‌کننده بسیار اهمیت دارد امیدواریم با تداوم حس مسئولیت‌پذیری اجتماعی در عمل به توصیه‌های بهداشتی شاهد توقف روند صعودی ابتلا به این بیماری در کشور باشیم.

آغاز موج چهارم کرونا در ایران
معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به افزایش موارد بیماری کرونا در کشور، گفت: قطعاً وارد موج چهارم کرونا شده‌ایم و در چند هفته آینده روند موارد سرپایی، بستری و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری در کشور صعودی خواهد شد.
به گزارش ایسنا، دکتر ایرج حریرچی درباره احتمال بروز موج چهارم کرونا در کشور، گفت: ما قطعاً وارد موج چهارم کرونا شده‌ایم، در چند هفته آینده روند موارد سرپایی، بستری و مرگ‌ومیر ما صعودی خواهد شد. ما با توجه به افزایش بیماران سرپایی و بستری فعلاً پیش‌بینی می‌کنیم تا حدود ۴ هفته آینده روند رو به صعودی به ویژه در مرگ‌ومیر کرونا داشته باشیم.

تنها یک راه‌حل مقابل کرونا
حریرچی افزود: تنها یک راه‌حل مقابل ما است که آن هم رعایت دستورالعمل‌ها است. مواجهه با دیگران در دورهمی، رستوران، اداره و... باید کنترل شود و ما باید حساب کنیم نسبت به شرایط عادی چقدر کمتر با دیگران در تماس هستیم. وظیفه داریم این تماس را کاهش داده و از ماسک استفاده کنیم و اصول بهداشتی را رعایت کنیم. وی گفت: اگر مردم بتوانند از ۲ ماسک متفاوت استفاده کنند بهتر است، اما حتی داشتن یک ماسک هم خیلی خوب است و اصل اساسی رعایت فاصله حدود دو متری با سایرین است. حریرچی تأکید کرد: کسانی که تاکنون نکات بهداشتی و توصیه‌ها را رعایت کردند یعنی خانواده‌ها، شهرها و گروه‌ها اکنون بیشتر در معرض آسیب هستند؛ زیرا دیگران به دلیل عدم رعایت مبتلا شدند، زجر کشیدند و کشته دادند و تا حدودی ایمنی پیدا کردند؛ درحالی‌که کسانی که خوب رعایت کردند نباید فکر کنند که ۱۳ ماه رعایت کردند حالا می‌توانند برای مدتی هم رعایت نکنند؛ چراکه مبتلا می‌شوند و فوت می‌کنند.

افزایش ۵۲ درصدی فوتی‌ها 
و ۷۵ درصدی بستری‌ها
استاندار تهران از افزایش ۵۲ درصدی فوتی‌ها و ۷۵.۵ درصدی بستری‌ها از ابتدای سال جدید تا روز شنبه خبر داد. به گزارش ایسنا، انوشیروان محسنی بندپی در پایان جلسه ستاد مدیریت و مقابله با بیماری کرونا استان تهران، گفت: با توجه به ارائه گزارش از سوی معاونت درمان ستاد کرونا استان تهران از ابتدای سال تا پایان روز جمعه ۶۶.۶ درصد مراجعین سرپایی افزایش داشته است و ۷۵.۵ درصد بستری‌ها نیز افزایش داشته، از سوی دیگر ۵۲ درصد فوتی‌ها نیز افزایش پیداکرده است. وی افزود: در حال حاضر هفت شهرستان استان تهران نارنجی، سه شهرستان قرمز و شش شهرستان در وضعیت زرد قرارگرفته‌اند. استاندار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود خطاب به شهروندانی که در ایام نوروز به سفر رفته بودند درخواست کرد این شهروندان داوطلبانه در جهت اجرای غربالگری و تشخیص بیماری آزمودن بدهند. محسنی بندپی با اشاره به اینکه پوشش واکسیناسیون بر اساس پیش‌بینی‌های قبلی انجام‌نشده و کمتر از پیش‌بینی‌ها بوده افزود: برخی کشورها تعهد کرده بودند و پول خرید واکسن را دریافت کردند اما نسبت به تأمین واکسن همکاری نداشتند که امیدواریم این موضوع حل شود.

90 درصد مبتلایان گرفتار کرونای انگلیسی شده‌اند
مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تا موقعی که واکسن می‌آید مردم باید رعایت کنند که نکردند. مردم مسافرت رفتند و دورهم جمع شدند. بنابراین موج‌های بعدی به وجود آمد و این وسط عده‌ای هم جان خود را از دست دادند. وی با تأکید بر اینکه در این اپیدمی همه باید واکسن بزنند، گفت: اثربخشی هیچ واکسنی در دنیا صد درصد نیست. ولی خوبی واکسن این است که بعد از تزریق آن اگر کسی هم مبتلا شود، نوع خفیف است و دیگر مرگ‌ومیر نخواهد داشت. مینو محرز در گفت‌وگو با جماران، در خصوص شرایط کرونا کشور بعد از پایان تعطیلات نوروزی اظهار داشت: موج چهارم ابتلا به کرونا قبل از عید شروع‌شده بود و بعد از مسافرت‌های نوروزی به اوج رسیده و متأسفانه در تمام ایران آمار مبتلایان به کرونا زیاد و خیلی از شهرهای کشور قرمز شده و 90 درصد مبتلایان هم گرفتار کرونای انگلیسی شده‌اند. او در خصوص زمان پایان دور کاری، زدن ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: فعلاً باید ماسک را بزنیم. کادر درمان باید واکسینه شوند و هنوز عده زیادی از کادر درمان واکسینه نشده‌اند. امیدوارم واکسن‌هایی که وارد می‌شود به کادر درمان برسد و به جاهای دیگر نرسد تا بتوانیم آنها را کاملاً واکسینه کنیم. چون با این روند زیادشدن بیماری و سرعت ویروس انگلیسی، باید کادر درمان را بیشتر از قبل محافظت کنیم. وی تأکید کرد: به نظر من در این اپیدمی واکسن اجباری است و همه باید واکسن بزنند و اینکه بعضی‌ها ضد واکسن هستند، فاجعه است. ولی الآن دنیا با کمبود واکسن مواجه است و خوشبختانه دستگاه واکسن‌سازی ما در داخل ایران راه افتاده و با امکاناتی که پیداشده از این به بعد واکسن‌ها را خودمان خواهیم ساخت و امیدواریم واکسن شرکت «شفافانت» وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام بیرون بیاید تا دیگر احتیاجی به جاهای دیگر نداشته باشیم.

فناوری واکسن شفافانت همانند 
هند و چین است
عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: فناوری واکسن ستاد اجرایی فرمان حضرت امام مانند واکسن هند و چین، ویروس ضعیف شده است. عارضه این واکسن خیلی کمتر و اثربخشی آن خیلی خوب است. ممکن است اثربخشی آن مانند فایزر نباشد ولی مهم این است که همه ما باید واکسن بزنیم. حتی اگر 50 تا 70 درصد اثربخشی داشته باشد، اگر جامعه واکسینه شود یک امتیاز مثبت است.