کد خبر : 103839 تاریخ : ۱۴۰۰/۱/۱۴ - 00:00
گزارش واکنش‌ها به فصل دوم سریال «گاندو» اشاره: فصل دوم سریال «گاندو» در ژانر امنیتی جاسوسی در تعطیلات نوروز از شبکه سه سیما پخش شد. این سریال مدعی است که اشخاص دو تابعیتی و جاسوس در وزارت امور خارجه و گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای حضورداشته‌اند. پخش این سریال با واکنش‌های مختلفی همراه شده و پرسش‌های زیادی را مطرح کرده که آیا تخریب و سیاه نمایی تا این حد علیه بخش‌های مختلف دولت، باهدف خاصی دنبال می‌شود که دستگاه‌های مربوطه سکوت کرده‌اند؟ همچنین در فصل دوم سریال گاندو به آینده برجام انتقاد شده است که حواشی و انتقادات زیادی را به همراه داشته و دارد. دراین‌ارتباط وزیر خارجه ایران به این سریال واکنش تند نشان داد و گفت: «سریال گاندو از اول تا آخر دروغ است». گزارش پیش رو به این موضوع می‌پردازد.

ستاره صبح-

فصل دوم سریال گاندو در تعطیلات نوروز  پخش شد و این سریال نیز همانند فصل اول آن حاشیه‌ها و انتقادات زیادی به همراه داشته و دارد. به گزارش جماران، در قسمت پنجم این سریال یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای «صابونچی» نام دارد؛ این نام در سریال گاندو ۲ به اسامی دو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای یعنی عراقچی و روانچی شباهت دارد و با انتقادات زیادی روبه‌رو شد.

حسام‌الدین آشنا: نباید کوتاه بینی‌های مقطعی جای هنر راهبردی را بگیرد
حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور  درباره‌ گاندو ۲ در توییتر نوشت: «ای‌کاش ضداطلاعاتی داشتیم که جرأت می‌کرد تحلیلی واقع‌بینانه از کارکرد امنیتی مجموعه‌های #گاندو ارائه نماید. ای‌کاش آقای ظریف و وزیر اطلاعات حقایق را روشن نموده و قوه قضائیه هم عاقبت پرونده متهم جاسوسی در مذاکرات را اعلام می‌کرد. نباید کوتاه بینی‌های مقطعی جای هنر راهبردی را بگیرد.»

وزیر آموزش‌وپرورش: دررسیدن به مقاصد کوتاه، به اهداف بلند آسیب نرسانیم
محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش‌وپرورش با ارسال توئیتی نوشت: «چگونه می‌توان اعتماد ملی و امید به آینده را در نسل نو تقویت کرد وقتی‌که رسانه ملی چنین تصویری از اداره‌کنندگان کشور ارائه می‌دهد؟ دررسیدن به مقاصد کوتاه، به اهداف بلند آسیب نرسانیم.»

‌ طعنه علی جنتی به صداوسیما 
درباره ساخت «گاندو ۳»
علی جنتی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حساب توییتری خود نوشت: «‌پیشنهاد می‌کنم صداوسیما، گاندو ۳ را به افشای شیوه‌های نفوذ جاسوسان اسرائیلی در نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و نظامی کشور اختصاص دهد که مرکز مهم هسته‌ای نطنز را منفجر کردند، هزاران سند به‌کلی سری را سرقت کردند و در روز روشن شهید محسن فخری زاده را به شهادت رساندند و کمترین ردپایی از خود بجای نگذاشتند».

عباس عبدی: اینجا اول فیلم می‌سازند بعد 
دادگاه باید مطابق آن حکم دهد
عباس عبدی روزنامه‌نگار و فعال سیاسی درباره سریال گاندو نوشت: «تلویزیون ندارم و نمی‌دانم گاندو ۱ و ۲ دقیقاً چیست، ولی می‌دانم که این توییت دادرسی کشور را بی‌اعتبار می‌کند. چون در جامعه سالم اول دادرسی می‌کنند سپس از روی پرونده فیلم می‌سازند. اینجا اول فیلم می‌سازند بعد دادگاه باید مطابق آن حکم دهد! اگر دادگستری مستقل نباشد، جاسوسی آسیب رایجی می‌شود.»

انتقاد وزیر فرهنگ از صداوسیما و سریال گاندو
سیدعباس صالحی، وزیر ارشاد، درواکنشی تند به ادعاهای سریال گاندو ۲ که در حال پخش است، توییت کرد: «کارنامه کشور در رسانه رسمی در قالب خبر، گزارش، مصاحبه، فیلم مستند، سریال‌های سریالی! چنین است:
مسئولان چپاولگر اموال عمومی و جاسوس خارجی هستند!
آیا با این سطح از تبلیغات منفی در تدارک مشارکت حداکثری هستند؟!»

سخنگوی دولت: صداوسیما باید متضمن افزایش اعتماد عمومی به ارکان نظام باشد
علی ربیعی سخنگوی دولت در واکنش به ادعاهای مطرح‌شده در فصل دوم سریال گاندو، گفت: «آنچه از صداوسیما پخش می‌شود باید متضمن افزایش اعتماد عمومی به ارکان و چهره‌های شاخص نظام باشد. اگر سریالی از تلویزیون پخش می‌شود، همه‌جانبه نگری و لحاظ کردن همه روایت‌ها در آن حداقل شرط انصاف است.»
ظریف: سریال گاندو دروغ است
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران شامگاه چهارشنبه در کلاب هاوس به پرسش‌های افراد حاضر در این اتاق پاسخ داد. به گزارش ایرنا،‌ ظریف درباره قرارداد ایران و چین گفت:‌ سال ۱۳۹۴ برجام عملیاتی شد و یکم بهمن‌ماه به اجرا درآمد. در آن تاریخ از مرحله نداشتن هیچ‌گونه مشارکت راهبردی به مرحله سوم رسیدیم و رئیس‌جمهوری پیشنهاد ۲۵ ساله را مطرح کرد. ‌در این راستا، رفت‌وآمدهایی برای تدوین پیش‌نویس از سوی ایران انجام گرفت و نخستین پیش‌نویس را من به چین بردم که گسترده‌تر و بلندتر از پیش‌نویس کنونی بود. درنهایت سه دور رفت‌وبرگشت انجام گرفت تا اینکه به نتیجه کنونی رسید. ‌متأسفانه برخی حرکت‌ها درباره این قرارداد در جامعه باعث ایجاد بی‌اعتمادی شده است. همان‌طور که از طریق سریال گاندو این موضوع به مخاطبان القاء‌ می‌شود. این موضوع باعث تأسف است. این سریال پیش از اینکه به من ضرر بزند به سیاست خارجی کشور ضربه وارد کرده و بستر بی‌اعتمادی را ایجاد کرده است. وی در پاسخ به سؤال مدیر اتاق که گفت چرا شما از این مجموعه شکایت نکردید،‌ افزود: به‌اندازه کافی گرفتاری داریم و کاری که می‌دانیم نتیجه‌ای ندارد را انجام نمی‌دهیم، زیرا‌ من نمی‌خواهم بیش از این خودم را گرفتار کنم. وزیر امور خارجه تأکید کرد: معتقدم ‌ تلویزیون رسمی کشور با پخش سریال گاندو به بی‌اعتمادی دامن زده است.
پس از انتقاد ظریف به سریال گاندو، سیدمحمود رضوی (تهیه‌کننده فیلم سینمایی ماجرای نیمروز) از وی پرسید که «چرا علی‌رغم تولید فیلم و سریال توسط ارگان‌های مختلف در مجموعه دولت تا این حد دولتمردان روی این سریال حساس‌ هستند، درحالی‌که این هم یک سریال مثل سایر سریال‌هاست». وزیر امور خارجه در پاسخ به وی گفت: شما که فیلم‌ساز هستی و من خودم به خاطر فیلم «ماجرای نیمروز» آمدم و به فیلم شما جایزه دادم و خیلی هم خوشحال شدم، بیا یک فیلم درباره بدبختی‌های من در وزارت خارجه بساز تا ببینیم که چه کسی حاضر می‌شود پخش کند، آن‌هم فیلمی که حتی یک دروغ و اتهام هم نداشته باشد. گاندو از اول تا آخر دروغ است.