کد خبر : 103830 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۲/۲۷ - 19:04
صف‌ مرغ در روزهای پایانی سال اشاره: کشور چندین سال در زمینه تولید مرغ خودکفا شده بود به‌گونه‌ای که حتی مرغ را صادر می‌کرد اما معلوم نیست که چرا و به چه دلیل قیمت مرغ روند افزایشی پیدا کرد و بدتر آنکه خرید آن در شرایط کرونایی با صف های طولانی روبرو شده است که برای کسانی که در صف می‌ایستند خطر ابتلا به کرونا و حتی مرگ را نیز به دنبال دارد. با این وجود صف خرید مرغ و روغن همچنان ادامه دارد. مدیر مسئول روزنامه ستاره صبح که در دولت دفاع مقدس دبیر ستاد بسیج اقتصادی کشور بوده از سال 97 که فشار تحریم‌ها افزایش پیدا کرد به رئیس‌جمهور و معاون اول و برخی هزار و نهادهای حاکمیتی پیشنهاد سهمیه‌بندی کالاهای اساسی و ضروری را مطرح کرده که پذیرفته نشد.

ستاره صبح-

در ادامه افزایش قیمت مرغ و نوسان آن طی ماه‌های اخیر این کالا نسبت به سال گذشته بیش از ۸۲ درصد افزایش قیمت داشته است، این در حالی است که واردات نهاده‌های تولید ازجمله ذرت و سویا متوقف نشده و تأمین ارز آن نیز همچنان ترجیحی بوده است. در دو تا سه ماه اخیر بازار مرغ با نوسان قیمت همراه شد؛ به‌طور که بعضاً تا ۳۰ هزار تومان نیز افزایش قیمت داشته است. به‌طور که مردم در شب عید و اوضاع کرونایی در صف‌های طولانی برای تهیه مرغ هستند.
گزارش اخیر مرکز آمار ایران از قیمت کالاهای خوراکی مردم نشان می‌دهد که هر کیلو مرغ ماشینی از حدود ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان در بهمن‌ماه سال گذشته به متوسط ۲۳ هزارتومانی در بهمن امسال رسیده است. البته این کالا تا حدود ۲۵ هزار تومان به‌طور متوسط نیز گزارش‌شده و مشاهدات میدانی نشان از قیمت بیش از ۳۰ هزار تومان و هم داشته است.
به راین اساس قیمت مرغ نسبت به دی‌ماه ۹.۶ و در مقایسه با بهمن پارسال ۸۳.۳ درصد افزایش داشته است.مروری بر قیمت گوشت مرغ از ابتدای سال جاری نشان می‌دهد که هر کیلو از این کالا در فروردین‌ماه ۱۱ هزار و ۳۰۰، اردیبهشت ۱۱ هزار و ۱۰۰، خرداد ۱۰ هزار و ۸۰۰، تیر ۱۵ هزار و ۴۰۰، مرداد ۱۳ هزار و ۷۰۰، شهریور ۱۵ هزار و ۳۰۰، مهر ۱۸ هزار و ۶۰۰، آبان ۱۷ هزار و ۴۰۰، آذر ۱۹ هزار، دی ۲۲ هزار و ۴۰۰ و در بهمن‌ماه ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان به‌طور متوسط قیمت خورده است.

ارز دولتی
در حالی از دلایل افزایش قیمت مرغ گرانی و یا کمبود نهاده‌های دامی اعلام می‌شود که این نهاده‌ها با ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومان وارد می‌شوند و قیمت این ارز برای واردات این کالاها تغییری نداشته است.
واردات ۲.۹ میلیارد دلار ذرت 
و سویا تا پایان بهمن
بررسی آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که تا پایان بهمن‌ماه امسال حدود ۹.۱ میلیون تن باارزش بیش از ۲.۲ میلیارد دلار ذرت و بیش از ۱.۶ میلیون تن گنجاله سویا باارزش بالغ بر ۶۹۳.۷ میلیون دلار واردشده که بیانگر واردات حدود ۲.۹ میلیارد دلاری ذرت و سویا تا پایان بهمن‌ماه است.همچنین میزان دپوی ذرت در گمرک و بندرها به ۱.۸ میلیون تن و سویا به بیش از ۵۹۰ هزار تن می‌رسد.

۵۰ هزار تن مرغ خارجی در راه ایران
مدیرکل دفتر امور بازرگانی وزارت صمت اظهار داشت: محموله‌هایی که از طریق ترکیه وارد کشور می‌شوند کوچک‌تر هستند و از طریق زمینی وارد می‌شوند و به همین علت سریع‌تر می‌رسند و قابلیت اینکه ظرف 4 یا 5 روز این اتفاق بیافتد وجود دارد. وی ادامه داد: اما محموله‌های برزیلی از طریق کشتی خواهد بود و بیشتر طول می‌کشد. علاوه بر این واردات مرغ ضوابطی هم دارد و نیاز به ذبح اسلامی تاییدات دامپزشکی را دارد. برای این مسائل اقدام شده و این مصوبه در حال اجرا است.صدیف بیک زاده در گفت‌وگو با ایلنا در مورد جزییات واردات مرغ اظهار کرد: واردات مرغ برای تأمین ذخایر راهبردی انجام می‌شود یعنی شرکت پشتیبانی امور دام فعلاً مجاز است تا سقف 50 هزار تن از کشورهایی که امکان تأمین مرغ از آنها وجود دارد و واردات از آنها سهل‌ الوصل بوده مانند ترکیه و برزیل طبق مصوبه دولت و کارگروه تنظیم بازار، وارد کشور کند.وی افزود: در سطح کشور روزانه 6 الی 7 هزار تن گوشت مرغ نیاز داریم، بخش عمده آن از طریق تولید تأمین می‌شود و در مواقعی زمانی که بازار دچار تلاطم می‌شود از ذخایر راهبردی استفاده می‌شود که سقف مصوب آن 30 هزار تن است که همیشه باید در دسترس باشد.