کد خبر : 103819 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۲/۲۵ - 23:58
ستاره صبح روند رشد قیمت ملک در ایران و جهان را بررسی کرد ایران 100 درصد؛ اروپا ۴.۳ درصد اشاره: سال ۹۹ سالی عجیب و قریب در بازار مسکن بوده است، زیرا قیمت ملک در این سال از خردادماه روند افزایشی داشت. تابستان امسال میزان تقاضا در بازار مسکن به اوج خود رسید، اما از نیمه پاییز، بازار مسکن با آرامش نسبی همراه شد و سیر صعودی نرخ‌ها کند شد. از آن زمان تاکنون بازار در رکود نسبی فرورفته و مصرف‌کنندگان و خریداران همچنان در فاز انتظار برای کاهش بیشتر قیمت به سر می‌برند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که به دو دلیل رکود قیمت ملک در سال آینده ادامه‌دار خواهد بود. دلیل اول اینکه حدود 3 میلیون خانه خالی در دست مالکان است که از فروش و اجاره به خاطر گران‌تر شدن قیمت ملک خودداری می‌کنند و دلیل دوم اینکه قیمت ملک در سال‌های 97، 98 و 99 به‌صورت نجومی افزایش داشته و به نظر می‌رسد که مسکن به قله قیمت رسیده و باید در انتظار کاهش و حتی سقوط قیمت مسکن بود.

ستاره صبح-

روند نزولی قیمت‌های پیشنهادی مسکن در شهر تهران که از اواخر آبان ماه شروع‌شده کماکان ادامه دارد، هرچند سرعت افت قیمت‌ها کند شده است؛ بااین‌حال آخرین آمار به‌دست‌آمده از نیمه اول اسفندماه افت ۲۲ درصدی قیمت‌های موردنظر مالکان طی کمتر از 4 ماه را نشان می‌دهد. بیشترین نزول قیمت نسبت به اواخر بهمن‌ماه به ترتیب در منطقه ۲۲ بالغ‌بر ۶ درصد، منطقه ۴ به میزان ۶ درصد، منطقه ۱۷ بالغ‌بر ۴ درصد، مناطق ۸، ۹ و ۱۶ هریک به میزان ۲ درصد رخ‌داده است. از طرف دیگر قیمت موردنظر مالکان در منطقه ۱۲ بالغ‌بر ۱۱ درصد، منطقه ۷ بالغ‌بر ۴ درصد و منطقه ۲۰ به میزان ۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. به‌طورکلی طی نیمه اول اسفندماه ماه در شهر تهران نرخ‌های پیشنهادی عرضه‌کنندگان مسکن ۱ درصد نسبت به نیمه دوم بهمن‌ماه با افت مواجه شده است. اطلاعات به‌دست‌آمده از سامانه «کیلید» حاکی از آن است که قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در آگهی‌های منطقه یک در اوایل اسفندماه به ۷۵ میلیون و ۹۳۵ هزار رسیده که کاهش محسوسی نسبت به اواخر بهمن نداشته است. این در حالی است که هفته آخر آبان ماه قیمت‌های پیشنهادی در منطقه یک ۸۱ میلیون و ۶۲۷ هزار تومان بود که نرخ‌های کنونی در مقایسه با آن مقطع ۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.
به‌طورکلی قیمت آگهی‌ها در نیمه اول اسفند نسبت به نیمه دوم بهمن‌ماه ۱۳۹۹ در ۱۵ منطقه شامل منطقه یک به میزان ۰.۱۲ درصد، منطقه ۴ بالغ‌بر ۶ درصد، منطقه ۵ به میزیان ۱.۲ درصد، منطقه ۸ بالغ‌بر ۱.۶ درصد، منطقه ۹ به میزان ۱.۷ درصد، منطقه ۱۵ بالغ‌بر ۱.۶ درصد، منطقه ۱۶ به میزان ۲.۴ درصد، منطقه ۱۹ بالغ‌بر ۱.۳ درصد، منطقه ۲۱ به میزان ۰.۵ درصد و منطقه ۲۲ بالغ‌بر ۶.۴ درصد کاهش‌یافته است. کاهش نرخ‌های پیشنهادی در شرایطی رخ‌داده که معاملات قطعی بر اساس آمار بانک مرکزی نه‌تنها افت نداشته، بلکه از آبان ماه تاکنون با حدود ۵ درصد افزایش مواجه شده است؛ به‌طوری‌که طبق گزارش بانک مرکزی نرخ‌های معاملات از ۲۷.۱ میلیون تومان در هر مترمربع در آبان ماه به ۲۸.۴ میلیون تومان در بهمن‌ماه رسیده است. تمایل برای فروش هم از کاهش ۱۱ درصدی نسبت به نیمه دوم بهمن‌ماه حکایت دارد. از طرف دیگر آگهی‌های رهن و اجاره در ۱۵ روز ابتدای اسفندماه نسبت به ۱۵ روز دوم بهمن‌ماه ۳ درصد افزایش‌یافته است.

چرا قیمت ملک در سال ۹۹ ترمز برید؟
رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره وضعیت بازار مسکن در سال ۹۹ گفت: بازار مسکن در سال ۹۹ بازار پرتلاطمی بود. مصطفی قلی‌خسروی افزود: در خرداد ۹۹ بانک مرکزی اعلام کرد ۴۸ درصد بر قیمت مسکن افزوده‌شده درحالی‌که در واقعیت و کف بازار میزان افزایش قیمت ملک بین ۸ تا ۱۳ درصد بود. با توجه به آمارهای متناقض اعلام‌شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار متأسفانه گفته شد عامل گرانی مسکن، مشاوران املاک هستند؛ درحالی‌که ما و همکارانمان در تلاش برای پایین آوردن قیمت مسکن بودیم و در این راه رسانه‌ها به ما کمک کردند و این تلاش منجر به کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی نرخ مسکن در بازار شد. پس‌ازآن، مرکز آمار اعلام کرد که بر قیمت مسکن ۹ درصد افزوده‌شده و بدین ترتیب بار دیگر بازار دچار تلاطم شد. بازار مسکن در سال ۹۹ به‌طور مستمر و دائمی در تلاطم قیمت بود. همچنین در طول سال ۹۹ شاهد اظهارنظر کارشناسان ناشناخته و فراوانی در بخش مسکن، حقوق مسکن، حق‌وحقوق مشاوران املاک و ... بودیم که بر مسئله تلاطم نرخ‌ها در بازار دامن زدند. همه این موارد سبب ناآرامی و تلاطم بازار مسکن در طول سال ۹۹ شد.
وی بیان کرد: متأسفانه شاهد نبود هماهنگی میان وزارت راه و شهرسازی، بانک مرکزی، مرکز آمار ایران و اتحادیه مشاوران املاک هستیم و این مسئله سبب اظهارنظرهای مختلف شده که تأثیرات آن در بازار مسکن قابل‌مشاهده است.

کاهش ۳۸ درصدی 
حجم معاملات مسکن
رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره حجم معاملات خریدوفروش ملک در سال ۹۹ توضیح داد: در بعضی از ماه‌های سال ۹۹ با کاهش ۴۰ تا ۴۵ درصدی حجم معاملات و در برخی ماه‌های نیز شاهد افت ۳۵ درصدی تعداد معاملات مسکن در بودیم. البته به‌طور میانگین در طول سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ شاهد افت ۳۸ درصدی حجم معاملات در بازار مسکن بودیم.

قیمت مسکن در کشورهای اروپایی
در سال ۲۰۱۹ متوسط قیمت مسکن در کشورهای عضو اتحادیه اروپا نسبت به سال قبل ۴.۳ درصد افزایش یافت. در ادامه با روند تغییر قیمت مسکن در کشورهای منتخب اروپایی آشنا می‌شوید:

۱- فرانسه
بیش‌ترین افزایش قیمت سالانه: سال ۲۰۰۶ با ۱۱.۷ درصد
بیش‌ترین کاهش قیمت سالانه: سال ۲۰۰۹ با ۶.۲ درصد کاهش
تغییر قیمت مسکن سال ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل: ۳.۳ درصد افزایش

۲- آلمان
بیش‌ترین افزایش قیمت سالانه: سال ۲۰۱۶ با ۷.۵ درصد
بیش‌ترین کاهش قیمت سالانه: سال ۲۰۰۷ با ۲.۱ درصد کاهش
تغییر قیمت مسکن سال ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل: ۵.۸ درصد افزایش

۳- ایتالیا
بیش‌ترین افزایش قیمت سالانه: سال ۲۰۱۱ با ۱.۴ درصد
بیش‌ترین کاهش قیمت سالانه: سال ۲۰۱۳ با ۶.۵ درصد کاهش
تغییر قیمت مسکن سال ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل: ۰.۱ درصد کاهش

۴- هلند
بیش‌ترین افزایش قیمت سالانه: سال ۲۰۱۸ با ۹.۵ درصد
بیش‌ترین کاهش قیمت سالانه: سال ۲۰۱۲ با ۶.۷ درصد کاهش
تغییر قیمت مسکن سال ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل: ۷.۳ درصد افزایش
۵- پرتغال
بیش‌ترین افزایش قیمت سالانه: سال ۲۰۱۸ با ۱۰.۳ درصد
بیش‌ترین کاهش قیمت سالانه: سال ۲۰۱۲ با ۷.۱ درصد کاهش
تغییر قیمت مسکن سال ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل: ۹.۶ درصد افزایش

۶- اسپانیا
بیش‌ترین افزایش قیمت سالانه: سال ۲۰۱۸ با ۶.۷ درصد
بیش‌ترین کاهش قیمت سالانه: سال ۲۰۱۲ با ۱۴.۸ درصد کاهش
تغییر قیمت مسکن سال ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل: ۵.۲ درصد افزایش

۷- سوئد
بیش‌ترین افزایش قیمت سالانه: سال ۲۰۱۵ با ۱۳.۱ درصد
بیش‌ترین کاهش قیمت سالانه: سال ۲۰۱۸ با ۰.۹ درصد کاهش
تغییر قیمت مسکن سال ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل: ۲.۵ درصد افزایش

۸- انگلیس
بیش‌ترین افزایش قیمت سالانه: سال ۲۰۰۷ با ۹.۹ درصد
بیش‌ترین کاهش قیمت سالانه: سال ۲۰۰۹ با ۸.۹ درصد کاهش- تغییر قیمت مسکن سال ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل: ۱.۰ درصد افزایش

۹- نروژ
بیش‌ترین افزایش قیمت سالانه: سال ۲۰۰۷ با ۱۲.۶ درصد
بیش‌ترین کاهش قیمت سالانه: سال ۲۰۰۸ با ۱.۱ درصد کاهش
تغییر قیمت مسکن سال ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل: ۴.۰ درصد افزایش