کد خبر : 103792 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۲/۲۳ - 00:01
گزارش تازه‌ترین هشدارها درباره سفر در دومین نوروز کرونایی اشاره: کمتر از 7 روز تا آغاز تعطیلات نوروز 1400، اخبار متناقض درباره سفرهای نوروزی بسیاری‌ را سردرگم کرده است. هنوز حجت بر مسافران تمام نشده، زیرا وزارت میراث فرهنگی مجوز برگزاری تور می‌دهد و وزیر بهداشت التماس می‌کند سفر نروید. به عبارتی عده‌ای توصیه به نرفتن به سفر در همه شهرها اعم از قرمز، نارنجی، زرد و آبی می‌کنند و عده‌ای نیز سفر با رعایت شیوه‌نامه بهداشتی را توصیه می‌کنند. مهم این است که متخصصان و ازجمله دکتر مسعود مردانی به‌صراحت اعلام کرده است که سفرهای نوروزی باید ممنوع شود. گزارش پیش رو به این موضوع می‌پردازد.

ستاره صبح-

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا بارها با تأکید بر مخالفت وزارت بهداشت بر سفرهای نوروزی گفته است: تا حد امکان و به‌هیچ‌وجه نباید سفرهای نوروزی انجام شود تا شرایط کشور به ثبات برسد. هرچند او تأکید کرد که در شهرهای زرد و آبی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بسیار سخت‌گیرانه، سفرهای ضروری امکان‌پذیر است، اما چگونگی سفر به این مناطق را تعیین تکلیف نکرد. وزیر بهداشت نیز هفته گذشته مردم را قسم داده به سفر نروند و البته علی‌اصغر مونسان، وزیر گردشگری نیز اعلام کرده تابع تصمیمات ستاد است. همه این اخبار در شرایطی است که امکان رزرو هتل، تور، پرواز و قطار در تمامی شهرها حتی شهرهای قرمز و نارنجی وجود دارد. قرار است ۲۵ اسفندماه تصمیم نهایی دولت در خصوص سفرهای نوروزی اعلام شود؛ اما به نظر می‌رسد این زمان بسیار دیر است؛ زیرا بسیاری از افراد که خواهان رفتن به سفر هستند از مدت‌ها قبل اقدام به برنامه‌ریزی و رزرو تور و یا بلیت هواپیما و یا هتل کرده‌اند. اخبار حاکی از این است که سفر با خودروی شخصی به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است، اما می‌توان با هواپیما، قطار و حتی اتوبوس به شهرهای قرمز و نارنجی رفت و تعطیلات را گذراند.

سیماسادات لاری: از سفر نوروزی پرهیز کنید
سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته پس از اعلام آخرین آمارهای کرونا در کشور، گفت: تجربه مبارزه با بیماری در کشورمان به‌خوبی ثابت می‌کند که بین سیر ایجاد پیک‌های تردد در کشور و بروز پیک‌های بیماری ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد. همواره با افزایش سفرهای بین‌شهری شاهد افزایش مراجعه به بخش‌های سرپایی و ایجاد روند رو به رشد موارد بستری و مرگ‌ومیر ناشی از کووید ۱۹ هستیم. وی از همه هم‌وطنان درخواست کرد که به‌منظور حفظ سلامت خود و اعضای خانواده از هرگونه برنامه‌ریزی برای اقدام به سفر در تعطیلات نوروز به‌طورجدی پرهیز کنند. عقل حکم می‌کند تا زمانی که به درصد قابل قبولی از واکسیناسیون علیه کرونا برسیم مردم به سفر نروند و دورهمی نداشته باشند تا بیماری کووید ۱۹ بیشتر از این در بین ما مرگ به همراه نداشته باشد.

محمدرضا محبوب‌فر: سفرهای نوروزی 
دروازه ورود به پیک چهارم کرونا است
محمدرضا محبوب‌فر، عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران روز گذشته در یک برنامه رادیویی با اشاره به شیوع کووید 19 در سطح کشور، گفت: ورودی شهرهای شمالی و مقاصد گردشگری در جنوب کشور با ممنوعیت تردد روبرو است، اما دفاتر خدمات مسافرتی تبلیغات وسیعی انجام می‌شود. وی بابیان اینکه الگوی ابتلا به کرونا خانوادگی شده است و کشور وضعیتی نگران‌کننده دارد، ادامه داد: ازجمله راه‌های انتقال این بیماری ازدحام جمعیت و دورهمی‌های خانوادگی است و تصور می‌کنم سفرهای نوروزی دروازه ورود به پیک چهارم کرونا خواهد بود.

غلامرضا منتظری: هر بلیت نوروزی مجوزی 
برای ورود فرد به بیمارستان است
غلامرضا منتظری، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، گفت: هر بلیت نوروزی مجوزی برای ورود فرد به بیمارستان است که زمینه‌ساز مرگ و نابودی ما خواهد بود. وی همچنین با تأکید بر پرهیز از سفرهای نوروزی، افزود: وقتی تمام شواهد و قرائن نشان می‌دهد که فرجام این حرکت آسیب‌های فراوانی برای ما در پی خواهد داشت، باید تصمیمی هوشمندانه بگیریم و به یک لذت زودگذر در سفر توجه نکنیم. فرهنگ پرهیز در دوران کرونا باید پیاده‌سازی شود و لازم است تصور کنیم حتی اگر مسئولان هم توصیه‌ای به ما نکنند، این ما هستیم که تصمیم می‌گیریم فرصت زندگی‌مان ادامه پیدا کند و یا متوقف شود.

عبدالرضا رحمانی فضلی: افرادی که نمی‌توانند پروتکل‌ها را رعایت کنند سفر نروند
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور روز گذشته در سفر به قم در پاسخ به سؤالی در خصوص شرایط سفرهای نوروزی گفت: ستاد ملی مبارزه با کرونا در این زمینه مصوبه دارد و ما نیز تابع آن هستیم. در این ستاد مقررشده شهرهایی که در رنگ‌بندی قرمز و نارنجی هستند، سفر کردن به آن‌ها و یا از آن‌ها ممنوع است، ولی سفر به بقیه شهرستان‌ها و شهرهای کشور آزاد است. توصیه می‌کنیم اگر کسانی فکر می‌کنند که قدرت و شرایط رعایت پروتکل‌ها را ندارند از سفر خودداری کنند، پروتکل‌ها را شدیدتر کرده‌ایم. چادر زدن در بوستان‌ها، خیابان‌ها و استفاده از مدارس و یا خانه‌های شخصی که مورداطمینان نیستند همه این‌ها ممنوع خواهد بود. برای اتوبوس، هواپیما و قطار از قبل دستورالعمل داده‌شده است. محور سلامت و محور صحت برای مردم خود مردم هستند. وظیفه دولت و دستگاه‌های اجرایی، پیش‌بینی و برنامه‌ریزی مؤثر، مهیاکردن امکاناتی مانند پزشک، دارو و تخت و همچنین ارائه تذکرها و توصیه‌های لازم است. نیت و رویکرد ما این نیست که در خصوص مردمی که یک سال است در سختی هستند از روش‌های جرم انگارانه و برخوردهای قانونی استفاده کنیم، ولی با همه خویشتن‌داری‌ها در برخی موارد مجبور می‌شویم با متخلفان و عده معدودی که در رابطه با سلامت عموم مردم تخلف می‌کنند برخورد کنیم.