کد خبر : 103782 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۲/۱۹ - 23:59
هشدار وزیر بهداشت به مردم ایران طوفان سهمگین ویروس انگلیسی درراه است

ستاره صبح-

سعید نمکی، وزیر بهداشت روز گذشته در همایش تبیین برنامه نوروزی تشدید گام چهارم بسیج ملی طرح شهید سلیمانی که با حضور فرمانده سازمان بسیج مستضعفین به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، با اشاره به همراهی بخش‌های مختلف کشور در این یک سال شیوع کرونا، گفت: حدود یک ماه قبل که روسای دانشگاه‌ها را دعوت کرده بودم، به آن‌ها گفتم تا خود را برای یکی از سخت‌ترین ایام مدیریت کرونا آماده کنند، البته گرچه ما سعی داریم دلمان را از ناخالصی‌ها خالی کنیم تا در برابرش تابش نور خورشید را داشته باشیم، اما هر آنچه تا امروز مبتنی بر علم، دانش و تجربه پیش‌بینی کردیم درست از آب درآمد. ما راه سختی را برای مدیریت کرونا در پیش داریم. کروناویروس جهش‌یافته انگلیسی بسیار سرکش‌تر از ویروس قبل است، زیرا اگر برای ویروس قبل چند روز فرصت داشتیم، برای ویروس جدید ۴۸ یا ۷۲ ساعت فرصت داریم.
وی افزود: من به‌عنوان وزیر درخواست داشتم تا سفرهای نوروزی منتفی شود، البته روزهای سختی بر مردم گذشته اما همین مردم اگر بدانند چقدر این رفت‌وآمدها باعث افزایش خطر مرگ‌ومیر است، در محل جغرافیایی تنگ‌تر می‌مانند تا ویروس را از گوشه‌ای به گوشه‌ای دیگر نبرند. روز دوشنبه ۵۷ درصد مواردی که در خوزستان تست کردیم مبتلابه ویروس جهش‌یافته بودند که این یک خطر بزرگی برای وضعیت کشور خواهد بود. این ویروس بسیار وحشتناک‌تر از قبل است و تا می‌توانیم باید چرخه‌ انتقال را کاهش دهیم، مثلاً وقتی ویروس را با خود به یک روستایی می‌بریم که رد پای ویروس در آن نیست، ما آنجا سوغاتی مرگ با خود بردیم، ما التماس کردیم که مردم سفر نروند، حتی اگر تمام دروازه‌ها باز بود مردم حضرت‌عباسی سفر نروند.
وزیر بهداشت ادامه داد: وزیر بهداشت در جمهوری اسلامی باید همیشه خواهش کند، دست‌وپا ببوسد تا یک‌قدم برداشته شود، درصورتی‌که درجاهای دیگر وزیر بهداشت وقتی در مورد موضوعی نه یا آره می‌گوید، تمام است، البته اینجا هم با حمایت‌های رهبری و تعیین تکلیفی که رهبری کردند جلو می‌رویم، اما درنهایت انتظار ما این است که به نظرات ما به‌عنوان برادر کوچک‌تر که دلسوزانه آینده‌نگری می‌کند توجه بیشتری شود. وقتی جمعیت کشور شناور باشد امکان دارد تا آمارها تغییر کند، درصورتی‌که در یک جمعیت ساکن و قابل‌دسترس و غیر شناور این مدیریت ساده‌تر خواهد بود، به همین دلیل اولین تقاضای ما این است که التماس و خواهش کنیم تا مردم سفر نروند، زیرا در غیر این صورت خدا می‌داند چند خوزستان دیگر خواهیم داشت، چون اگر چند خوزستان دیگر شکل بگیرد دیگر نمی‌توانیم روی تاب‌آوری نظام سلامت قسم بخوریم چون تاب‌آوری خدمتگزاران نظام سلامت به‌شدت کم شده است. نمکی تأکید کرد: اگر تمام دروازه‌ها باز بود بازهم خواهش ما این است مردم سفر نروند تا خوزستان دیگر در کشور ایجاد نشود، من اصرار کردم که پروازها از مناطق آلوده به غیر آلوده قطع شود، مگر در موارد ضروری و با تشخیص کمیته استانی و انجام تست‌های قبلی چون نمی‌توان چرخش ویروس به‌جاهای دیگر را نظاره کرد، حتی درصدی از جواب تست‌های پی‌سی‌آر و رپید در تمام دنیا کاذب است. ما آن‌قدر پی‌سی‌آر منفی از امارات و ترکیه دریافت کردیم، درحالی‌که آنجا منفی بوده و وقتی به اینجا رسیدند مثبت شده است، مسافر سوار هواپیما می‌شود جواب تست منفی است، اما موقع پیاده شدن امکان دارد مثبت شود. وی گفت: جمعیت سالمندان و بیماران زمینه‌ای بین ۸۰ تا ۸۷ درصد مرگ‌های کرونا را رقم می‌زند و مراقبت از این گروه که در این طرح اولویت اول ما است بسیار کار خردمندانه‌ای است و تقاضا دارم مراقبت از این گروه را فراموش نکنید، البته که جوان‌ها و بچه‌ها هم در این عارضه جان خود را از دست می‌دهند، حتی وقتی به بیمارستان رسیدند فرصت لوله‌گذاری هم نداشتند یعنی ویروس برای جوان‌ها و کودکان هم مرگ‌ومیر به همراه دارد. وی ادامه داد: ویروسی که امروز به نام ویروس انگلیسی در کشور می‌بینیم، با ویروسی که در خود انگلیس بوده بسیار متفاوت است، حتی ویروسی که در کردستان با قوم کرد به سیستان و بلوچستان می‌رود، رفتار متفاوتی با قوم بلوچ خواهد داشت، این اقلیم‌ها برای خود یک کشور محسوب می‌شود که ژنتیک، شرایط رفتاری و فرهنگ‌های خاص به خودش را دارد، در این کشور باید توجه ما به ویروس جهش‌یافته بیشتر از یک کشور اروپایی باشد، بنابراین باید به‌شدت مراقبت چرخش ویروس باشیم. امروز باید آموزش به مردم این باشد که حضرت‌عباسی سفر نروند و این بهترین آموزش است، مردم را آن‌قدر نترسانیم و دل مردم را خالی نکنیم، ولی باید به مردم بگوییم که این عواقب رفتارهای نسنجیده‌ای است که در بازارها و خریدها اتفاق افتاده است، همین‌الان هم اگر به بازار اهواز سر بزنید، شرایط بسیار غم‌انگیز است. وزیر بهداشت افزود: امروز واکسن اولین هدفی است که بنده شخصاً آن را دنبال می‌کنم، عده‌ای فکر می‌کنند پشت مرزهای کشور واکسن حراج است و ما نمی‌خریم و مقاله می‌نویسند و صحبت می‌کنند اما این‌گونه نیست.

جزئیات ممنوعیت سفر «به» و «از» شهرهای قرمز و نارنجی در نوروز
حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در شصتمین جلسه این کمیته، دستورالعمل‌های سفرهای نوروزی در شرایط کرونا را موردبحث و بررسی قرار داد.
وی با اشاره به در پیش بودن تعطیلات نوروزی گفت: اصل بر نرفتن سفر و پرهیز هرگونه جابجایی بین‌شهری است. سفر به شهرها و از شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی ممنوع است و از ۲۵ اسفندماه که رنگ‌بندی شهرها اعلام می‌شود تا ۱۵ فروردین‌ماه به همان منوال خواهد بود. چنانچه در طول تعطیلات وضعیت شهری تغییر کند و قرمز یا نارنجی شود، مسافرین سه روز مهلت‌دارند که از آن شهر خارج شوند و مسافری هم نمی‌تواند وارد آن شهر بشود.
در این نشست پیشنهاد شد اگر افرادی که تست آن‌ها مثبت باشد و قرنطینه را رعایت نکنند و سفر بروند، ضمن جلوگیری در مسیر و برگرداندن، مبلغی را جریمه خواهند شد و باید به مراکز قرنطینه بروند. همچنین در این جلسه نماینده اصناف و کسبه هم گزارش‌هایی را ارائه کرد و تأکید شد که مصوبه‌ای برای محدودیت زمانی ساعات کار کسبه وجود ندارد، اما محدودیت تردد شبانه همچنان ادامه دارد.

شهرهای ممنوعه برای سفر 
در تعطیلات پایان هفته
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا روز گذشته درباره محدودیت‌های ترافیکی کرونا برای سفر در تعطیلات پایان هفته گفت: پلیس برابر مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا عمل کرده و برحسب مصوبه پیشین سفر خودروهای دارای پلاک غیربومی به سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان ممنوع است. همچنین پلاک‌های غیربومی اجازه ورود به شهرهای مسافر پذیر مشهد، قم، اصفهان، شیراز، بوشهر، بندرعباس، کیش و قشم را نیز ندارند. سرهنگ احمد شیرانی در گفت‌وگو با ایسنا، بابیان اینکه ممنوعیت سفر به شهرهای قرمز استان خوزستان و همچنین دیگر شهرهای دارای وضعیت قرمز و نارنجی در سراسر کشور نیز پابرجاست، گفت: اعلام شهرهای قرمز و نارنجی از طریق وزارت بهداشت و سامانه ماسک انجام می‌شود و شهروندان می‌توانند برای اطلاع از وضعیت شهرهای قرمز و نارنجی که سفر به آن‌ها ممنوع است از این دو طریق اقدام کنند. وی بابیان اینکه تعطیلات پایان هفته فرصت خوبی برای سفر نیست، گفت: چراکه علاوه بر وضعیت و نگرانی‌ها بابت شیوع کرونا، سازمان هواشناسی نیز سطح هشدار نارنجی را نسبت به مداخلات جوی اعلام کرده و ما شاهد آخر هفته‌ای بارانی و کاهش دما در تعدادی از استان‌های کشور خواهیم بود.