کد خبر : 103781 تاریخ : ۱۳۹۹/۱۲/۱۹ - 23:59
گزارش روایت تازه رئیس‌کل بانک مرکزی از کاهش درآمد نفتی اشاره: درآمد ارزی فروش نفت در دولت‌های نهم و دهم به دلیل اینکه قیمت هر بشکه نفت در فاصله سال‌های 84 تا 92 حتی به بشکه‌ای 146 دلار هم رسید، درآمد سالانه نفتی کشور در آن سال‌ها هرسال نزدیک به 100 میلیارد دلار بوده است. اما در سال 90 تحریم نفتی ایران آغاز شد هرچند در دولت تدبیر و امید تحریم‌ها کاهش یافت ولی به دلیل پایین بودن قیمت نفت درامد نفتی کشور مثل دولت قبل نبود به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی در سال‌های 92 تا 96 درآمد نفتی کشور هر سال 40 تا 60 میلیارد دلار بوده است. تحریم شدید نفت ایران که از 18 اردیبهشت 97 آغاز شد و تاکنون ادامه دارد، باعث شده تا به گفته همتی درامد نفتی کشور در دو سال 97 و 98 در مجموع به 20 میلیارد دلار کاهش داده است. اتفاقی که اثر منفی بر اقتصاد وزندگی مردم گذاشته است. در این ارتباط معاون اول رئیس‌جمهور گفته از سال 97 تاکنون حدود 100 میلیارد دلار از درآمد نفتی کاسته شده است. پرسش این است که چرا عده‌ای نمی‌گذارند تحریم‌ها برداشته شود تا مردم در زندگی آثار مثبت آن را حس کنند. گزارش پیشرو به این موضوع می‌پردازد.

ستاره صبح-

رئیس‌کل بانک مرکزی بابیان اینکه علیرغم فشارهای تورمی و جنگ روانی دشمن افزایش زیادی در نرخ ارز نداشته‌ایم، گفت: اگر منابع ارزی خود بانک در دسترس باشد، توان کاهش قیمت ارز و ثبات بیشتر راداریم.
عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی تأمین ارز کالاهای اساسی، دارو و نهاده‌های دامی، مواد اولیه واحدهای تولیدی، پشتیبانی از رشد اقتصادی، کنترل نقدینگی و مهار تورم و جلوگیری از وقوع ابرترم و آنچه را که فروپاشی اقتصادی گفته می‌شود، از مهم‌ترین دستاوردهای بانک مرکزی در دو و نیم سال گذشته دانست.
به گزارش مهر، وی در نشست پایان سال با مدیران بانک مرکزی بابیان اینکه دو سال و نیم گذشته جزو سخت‌ترین و بی‌سابقه‌ترین شرایط کشور از نظر فشارهای اقتصادی و حتی سیاسی بوده است گفت: اما با وجود تمام فشارها و محدودیت‌ها عملکرد مجموعه بانک مرکزی در بخش‌های گوناگون قابل دفاع است و من از این بابت از همکاران قدردانی می‌کنم. همتی با اشاره به اینکه زمانی متوسط درآمد نفتی کشور بین ۴۰ تا ۶۰ میلیارد دلار بود، گفت:، اما درآمد نفتی مجموع دو سال گذشته کمتر از ۲۰ میلیارد دلار بوده و مخارج ارزی کشور با آن اداره شده است.  وی افزود: بخش زیادی از این منابع نیز در دسترس نبوده که به سختی و روش‌های مختلف امکان دسترسی به آن‌ها ایجادشده یا می‌شود. همتی تصریح کرد: درحالی‌که تعهد بانک مرکزی برای تأمین ارز در سال جاری حدود ۸ میلیارد دلار بود، اما ۱۰ میلیارد دلار با نرخ ارز ترجیحی تأمین ارز کرده است.
همتی گفت: نرخ‌های کنونی ارز در بازار نیز ناشی از عدم اطمینان و انتظارات است و چنین نخواهد ماند.رئیس شورای پول و اعتبار ادامه داد: نرخ ارز در شهریور ۹۷ به حدود ۲۰ هزار تومان رسیده بود و اکنون و پس از دو سال و نیم و علیرغم تداوم تحریم و کاهش درامدهای ارزی، تمام فشارهای تورمی و جنگ روانی دشمن افزایش زیادی در نرخ ارز نداشته‌ایم و در حال حاضر نیز اگر منابع ارزی خود بانک در دسترس باشد توان کاهش قیمت و ثبات بیشتر بازار ارز راداریم. رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه مقابله بارانت خواری از اهداف بانک مرکزی بوده و هست تصریح کرد: در این مدت یک دلار ارزی‌اشی صورت نگرفته و میزان ذخایر ارزی نیز نسبت به گذشته افزایش‌یافته است.
وی با تأکید بر اینکه شفافیت در امور ارزی و ریالی کشور به‌شدت افزایش‌یافته است تصریح کرد: توسعه و ایجاد سامانه‌های متعدد بانک مرکزی در حوزه‌های مختلف ارزی، ریالی، تسهیلات و… شفافیت حاصل از آن نتیجه تلاش بخش فناوری بانک مرکزی است.
رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: کنترل ریال در راستای مقابله با پولشویی از افتخارات بانک مرکزی است که اگر انجام نمی‌شد و سامانه‌های مرتبط توسعه نمی‌یافت تخلفات متعدد در حوزه‌های مختلف انجام و به ضرر عموم مردم صورت می‌گرفت و کنترل بازار ارز بسیار مشکل می‌شد.
وی تصریح کرد: یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای بانک مرکزی در این مقطع این بود که سیاست انقباضی اتخاذ نکرد، ولی انتظارات تورمی را نیز کنترل کرد.
همتی افزود: در حال حاضر انتظارات تورمی کنترل شده که شاخص آن کنترل رشد پول است از ۸۹ درصد به ۵۶ درصد رسیده است.
همتی با اشاره به رشد مثبت اقتصادی کشور در ۹ ماه ابتدایی سال جاری تأکید کرد: این شاخص در کل سال نیز مثبت خواهد بود که با توجه به وقوع کرونا و مقایسه با وضعیت سایر کشورها قابل‌قبول است.
رئیس‌کل بانک مرکزی، با تأکید بر اینکه هشدارهای لازم را در خصوص روند بازار سرمایه داده بود گفت: بانک مرکزی در حد توان خود از بازار سرمایه حمایت کرده که بخشی از تشدید رشد نقدینگی هم از آن سرچشمه گرفته است و حتی بانک مرکزی در سیاست‌های پولی خود به دلیل برخی ملاحظات ازجمله بازار سرمایه از افزایش نرخ سود پرهیزکرده است.

نوسان دلار در کانال ۲۴ هزار تومان
هر دلار دیروز (سه‌شنبه) در صرافی‌های بانکی ۲۴ هزار و ۲۴۶ تومان معامله شد. نرخ هر یورو نیز به ۲۸ هزار و ۳۱۴ تومان رسید.
به گزارش ایرنا، قیمت فروش یورو دیروز با افزایش ۵۷۷ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری دوشنبه به ۲۸ هزار و ۳۱۴ تومان رسید.
دیروز قیمت خرید هر دلار ۲۳ هزار و ۳۷۶ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۷ هزار و ۷۵۳ تومان بود. همچنین قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۳ هزار و ۸۵۱ تومان و قیمت فروش آن ۲۴ هزار و ۹۰ تومان است.
علاوه بر این، نرخ خرید یورو در بازار ۲۸ هزار و ۲۰۱ تومان و نرخ فروش آن ۲۸ هزار و ۴۸۳ تومان اعلام شد.
براساس این گزارش، در سامانه نیما در روز معاملاتی دوشنبه، هر یورو به قیمت ۲۹ هزار و ۵۵ تومان و هر دلار ۲۴ هزار و ۲۵۵ تومان به فروش رسید.
 
کاهش ۱۳۰ هزار تومانی قیمت سکه
هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران دیروز (سه‌شنبه) با کاهش ۱۳۰ هزار تومانی نسبت به‌روز کاری گذشته، به ارزش ۱۰ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان معامله شد. در ساعت ۱۵ دیروز، ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به ۱۰ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد.
همچنین دیروز نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.
علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک‌میلیون و ۱۴ هزار تومان و هر مثقال طلا به چهار میلیون و ۳۹۵ هزار تومان رسید.اونس جهانی طلا نیز دیروز یک‌هزارم و ۷۰۷ دلار و ۱۲ سنت فروخته شد.